Gå til innhold
Arkivverket

[#43004] En Muslim i Kristiania i 1900


Gjest Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Man må nok analysere dette etternavnet som Omerk-ieff, dvs Omerk + russisk patronymisk endelse som opptrer i litt forskjellig form, jfr. Bashar-ev, “sønn av Bashar” (som den syriske presidenten) eller det naturaliserte norske navnet Daniloff, egentlig Daniel (med bysantinsk-gresk uttale Daniil) + det som på russisk skrives -ov, men uttales -of (fordi man ikke kan ha en stemt konsonant i utlyd).Men så gjenstår problemet: Hva er Omerk for slags navn?Det dreier seg nok om Ömerk som er en sjelden tyrkisk navneform som jeg ikke vet opprinnelsen til, men hvis jeg skulle gjette, så ville jeg antyde en diminutivform av Ömer (som i sin tur er den tyrkiske formen av arabisk Omar).Navnefloraen i Tyrkia er så enorm at selv innfødte regelmessig støter på fornavn de aldri har sett før. Her har man tyrkisk, arabisk og persisk navnetradisjon + alle tenkelige og utenkelige minoriteter blandet sammen.I dette tilfellet er det sannsynligvis en person som taler et av de mange tyrkerspråkene i Russland. Innlegg nr. 21 antyder en av mulighetene. Rett øst for Kazan ligger Ufá og Bashkortostan hvor en stor del av basjkirene holder til, også et tyrkerfolk. Jeg har selv familie i Ufá, men de er russere som ble fraktet dit som kveg under siste verdenskrig – bort fra beleirede Leningrad mens tyskerne bombet det ene av de fire togene som satte av gårde østover.A propos tatarene. De fantes jo også tidligere på Krim. Deres skjebne er som mange andre muslimer i den gresk/russisk/serbisk-ortodokse verden: eksil.At “vår” Ibrahim var muslim, er det rimeligvis ingen tvil om. Det er fornavnet som er religiøst distinktivt. At han tilhørte et tyrkerfolk virker sannsynlig, men ikke bombesikkert. Hans skjebne fortjener avgjort nærmere undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er litt overrasket over at man legger så ukritisk vekt på bokstaveringen i den transkriberte folketellingen i Kristiania i 1900. Originalen er langt fra feilfri og ytterligere feil tilkommer gjennom transkriberingen.Om han skulle være av stor interesse, skulle det trolig ikke være så vanskelig å finne paret i Malmø. (PS. Han står ikke i adressebøkene for Kristiania like før og etter folketellingen om starten på etternavnet er riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ornitologen var muligens selv av arten spøkefuglene. Her står det at han er ugift på et tidspunkt han både var gift og hadde fått sitt første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Dette ble livligere enn jeg hadde trodd, og mange takk til de mange som har bidratt. Som sagt tidligere, jeg er i utlendighet, hvilket har det resultat at jeg ikke kan foreta meg stort for sakens fremgang.En tanke er at en identifikasjon av 'Penco' som sted, kunne vise seg nyttig. Jeg har testet Google og andre, men med lite brukbart resultat. Er der en geograf der ute som kunne hjelpe til?Med vennligste hilsen Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det står at Ibrahim er frå 'Penco??''?? markerer at skriften i kilden her har vært utydelig eller uleselig.'Kanskje nokon har tilgang til (ein kopi av) originalen og kan leggje inn eit bilete av kva det står under fødestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29:) Var Hans Thomas Lange Schaanning f.1878 allede gift i 1902 ? Jeg har notert barna Ingeborg, Torolv og Gunnar. Var det fler, og når var barna født ? Når ble han gift ? (Jeg har notert at han var g.m. Hedevig Lysholm Jørgensdatter Schjelderup, f.1888 i Kragerø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Per (32):Iflg. han selv i tidligere oppgitte kilde var han gift første gang 13.04.1901 med Elsa, datter av Nils Raudiolla Trasti og Karolina f. Sevrojervi. 3 barn, nettopp Torolv f.16.02.1902, Gunnar 23.06.1904 og Bergljot 09.08.1906.I annet ekteskap inngått 02.09.1909 med den nevnte Hedevig fikk han 5 barn til. De er født i perioden 1910-1917 så jeg skal kanskje unnlate å navngi dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er jeg enig i (om det skulle være flere spørsmål tilknyttet ham).Forøvrig mener jeg stadig at debatten (om det er rett navn) rundt Ibrahaim med kone fra Malmø (som vel er de to eneste noenlunde pålitelige navn i folketellingen i dette tilfelle) ikke kommer noen som helst vei uten at noen 'gidder' å undersøke nærmere (og da mener jeg ikke primært i den originale 1901-tellingen selv om det hadde vært greit å få fastslått at transkriberingen er utført så bra som mulig er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Jeg lover å gi meg med Schaanning nå, bare en sjekk på om det stemmer at Ingeborg (ikke Bergljot !) var blant de 5 barna fra 2. ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.