Gå til innhold
Arkivverket

[#43009] Var Kristina Gottskalksdatter, Torsnes, Jondal/Island gift flere ganger?


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Brynhil er datter av Josef Karlshovudson og Åsa (Åsa Ranesdotter?)Josef Karlshovudson er nevnt i flere dok. bla i RN 396,datert Kaupanger 19 april 1356, hvor han selger 12 mm i nederste gård i Sundre Ål til Trond Gubrandson (som jeg tror kan være sønn av Gudbrand Peterson på Finne, Voss) I RN nr 589, datert 17 juni 1359 avser Gunnar Erlendson (mannen til Gjertrud Pålsdatter) og Roald Oveson 3/4 av en saltkjele til Josef i Sundre Ål, som Josef og kona Åsa videreselger til Trond Gudbrandson, jf RN nr 647 datert 21 januar 1360. Josef Karlshovudson er nevnt siste gang i RN nr. 946 datert 26 september 1363, der Arnstein Ulvson er ombudsmann for Sigurd Havtorson.(Tidsmessig ville det passet at Gunnar Erlendon var bror til Jon Erlendson Blesa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg får supplere med at Rane Eivindsson er nevnt 1349-1362, og hustru Åsa Salmundsdotter 1351-1396. Sistenevnte år skrev hun sitt testamente. Sollied har _gjettet_ på at hustru Åsa kan være en datter av en Salmund på Herset i Trøgstad. Rane Eivindssons opphav er ikke påvist. Peter Nikulasson har muligvis sitt opphav i Båhuslen.Det lite rom for noen Åsa 'Ranesdotter', da Josefs ektefelle synes å tilhøre en eldre generasjon. Er så hustru Brynild eneste kjente barn av Josef Karlhovudsson?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 27 Iallefall har Elin en søster, skal se om jeg finner ref. igjen, det er reg. under opptegnelse av jordegods gitt til kirke på Sør-Østlandet i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Karin:Hustru Elin Ranesdotter har ingen kjent søster, i hvert fall ingen kjødelig søster. De eneste forbindelsene som er kjent, er at hustru Elin i 1429 ga 4 markebol i Simenstad (Sande) til en unavngitt frenke (kvinnelig slektning), som i en annen kilde er navngitt Live Ranesdotter. Så er det hustru Margrete Ormsdotter, som er nevnt i dokumenter fra 1456-1464 i forbindelse med sin donasjon av Nordre Selvik (Sande). Hun kalte ved en anleding hustru Elin for sin søster, men allerede de forskjellige patronym gjør dette umulig.Så tilbake til mitt spørsmål: Var hustru Brynild Josefsdotter, eneste kjente barn av Josef Karlhovudsson?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har ikke sett alt for mye på dette, men et interessant dokument i denne sammenheng er dette:Sammendrag: Atle Prest i Jostredal og Eindrid paa Ottar optage Prov om, at Gudrun Narves Kone havde lagt Næper i den Smörlöb, hun ydede Kongen i Landskyld, og taget Korn fra en Bonde, samt for disse Misgjerninger betalt Böder til Sysselmanden. Ligesaa provedes, at Josef paa Myrland gav sin Datterdatter Valgerd Gaarden Ottar og forskjelligt Lösöre.Kilde: Efter Orig. p. Perg. i danske Geheimearkiv. Seglene mangle.I, Nummer: 432.Dato: uden Dag 1374-1375. Sted: Alme.Brevtekst (fra den trykte utgaven):Ollum monnum þæim sem þetta bref sia æda hæyra senda Atle prestr j Iostrudale Æindridr a Oottom q. g. ok siina. mit gerum þat kunnikt at þar vaaro mit i hia j stofuonne a Aalmme a .xx. aare rikis vyrdulegs herra Hakonar kononghs at þæir tooko sua till bookar Aanbiorn j Tælghæy ok Hoghinn a Hamre. at þat hæyrdu þæir sakt at Gudrun Naruakona lagde næpor j smiorlaup þan sem hon lauk kononghenom j landskyld ok þar firir b/oe/tte hon sytllumanne: a þæim sama dæghi toko þæir sua till bookar med suornum æidi Juar Bukz son. ok Oottsur at þat hæyrdu þæir at Gudruun Naruakona gæk vidr. at hon hafde tækit korn Iosæfps a Myrlande tiint ok vtiint þar firir b/oe/tte hon sytzllumanne halft annat kyrlagh Ioseppe hiauerande ok gaf han æigha sok aa sua at þæir hæyrdi. a þæim sama dæghi suoor Bootildr i Krokgilium okr fyrnæmfdom hiauerandom. at hon var þar j hia at Iosepper gaf Vallgerdi doottordoottor siini .viii. manada mata bool iardar j Oottom ok syluerkær sylfuerspoon. buit bælti pallklæde hæitu kætill ok bord ok kuu. a þæim sama dæighi suoro þæir Asbiorn a Krunu ok Hærmundr son hans at þæir varo j hia a Myrlande at Iosepper a Myrlande lysti þui. at han hafde gæfuet fyrnemdre Vaallgerdi sua mikkla iord sem [han aa]tte j Fridiks husum þessom flæirum monnum hiauarandom Þostæini skolla j Kaupanghre. Þoralde a Aalmme Æiriki flæin. till sanz vitnisburdar sættum mit okor insighli firir þetta bref er gort var a fyrnæmfdom dæghi ok aare.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg finner Almen i Aurland og Alme i Hafslo og i Gloppen, alle i Nordre Bergenhus. Ingen av dem forbindes med dokumentet i 31 av diplomatariets utgivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ved bruk av RN finner jeg ikke dette diplomet, men derimot ved bruk av nettutgaven av Oluf Rygh:b.12, s.20 61. Alme. Udt. a2lme, [te alms]. -- a Aalmme DN. I 326 327, 1374. Allme 1666. Alme 1723.Altså gnr 61 i Dale sogn i Luster.Det kan se ut som at akkurat dette brevet er falt ut av RN.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Av og til skjer merkverdige ting, først fikk jeg ikke fram Alme i Luster på mitt søk hos Rygh, så finner jeg denneLenkeHer er brevet datert 60 år tidligere, uten at jeg har forutsetninger for å vurdere dateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kristian:Det er da ingen behov for at du skal måtte gi deg til å vurdere dateringen. Dette er allerede av utgiverne av RN, jfr note 1.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Forklaringa er grei den...'Kong Håkons 20 år'. DN antar at det her menes Håkon VI, og daterer 1374-1375. Da begge utstederne forekommer i dokumenter fra begynnelsen av 1320-årene, må det være Håkon V som menes. Om Atle i Jostedal: RN IV nr 254 . Om Eindride på Ottum: RN IV nr 184 og 284 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Karin:Hva er status nå, når det gjelder eventuelle flere barn av Josef Karlhovudsson enn hustru Brynild? Skal denne Eindride med eller skal han utelates?Er det for øvrig noen som har behandlet kretsen rundt Josef Karlhovudsson med særlig grundighet tidligere? Artikler i NST eller andre steder?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 38. Jeg tenker fortsatt, men har selv i sin tid lurt på om Sigrid kunne være en datter. Jeg kjenner ikke til noen artikler vedk. Josef Karlshovudson, bortsett fra at det er framsatt en hypotese om at Josef er bror til Bård Karlshovudson på Sandvin, Kvam, gift med Magnhild Arvidsdatter. Og så lurer jeg som vanlig på om Peter Niculason, er sønn av en Niculas Olafson Børve, Ull./Sandvin/Kvam. Har han noen kjente sønner?Josef Karlshovudson selger forøvrig 12 mmb i Sunvin på Voss til Trond Gubrandson, jf. DN nr.348 av 19 april 1356.Jeg har forøvrig heller ikke funnet ut hvem Åsa Håvardsdatter, Finne er oppkalt etter.Hva gjelder Torstein Skalle, har han nok flere barn, hvis de kan knyttes til Kalvhagen. Men vet ikke hvem som er far til Jon Eriksson Skalle, biskop på Grønland 1343-1357 og Holar, Island 1357-1390, bror til Gottskalk Erikson, (far til Kønike)- men utelukker ikke at han har barn. (Ref. NSHT b. XXXVI-hefte 3.Oslo 1988. Bergensrådmannen Nils Ragnvaldsson och hans norsk-svensk-islandske slekt ved Marko Lamberg)Og så er jeg jo selvfølgelig like nysgjerrig på hvem Gotskalk Erikson Rosenkrants, nevnt ca 1500 er oppkalt etter. (Sønn av Erik Ragnvaldson?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Vedk. Karlshovud i Kaupanger, er våpnenet hans et trekantet våpenskjold med en væpnet arm inn fra venstre. (DN VI 84 i 1314.) Lignende våpen bruker Bård brentsylfr Peterson, bror til Ogmund Peterson, (NoSigV, nr 96) på Sponheim, Ulvik. Ogmund Peterson og broren Ingemund er medseglere i et gavebrev fra Sigurd Ormson på Randa i 1318.Lignende våpen skal sønnen til lagmannen Gard Toreson, Tore Gardson ha. Ref. Ætt og heim 1954. Byre-Sandvin-Sponheim ved Eyvin Dahl.Vedk. Sponheimsætten. På Finne Voss, finner vi igjen Sponheimsætten. Torgeir Peterson, Sponheim som bla. eier i Finne, har to morsøstre Åsa og Ingebjørg, så Karlshovud kan jo for den del ha vært gift med tanten Åsa, men det er vel lite sannsynlig at han tok i bruk konas våpen ? Bror til Torgeir Peterson er Peter Peterson som var gift med Sunniva Brynjulvsdatter Aga. Ref. Hardanger 2004. Aristokratiet i Hardanger.Jo Rune Ugulen.Jeg regner videre med at en gren av Sponheimsætten kan relateres til navnet Øyulv feks på Lofthus, Ullensvang og på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Utfyllende opplysninger til våpen. Ogmund Peterson bruker samme våpen som boren Bård. Ingemund Peterson bruker lilje i sitt våpen, som skal ligne våpenet til Tore Gardson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg vil anta at det også kan være en bror. Botolv Einrideson krever Spildo på vegne av første kona si, Elin Wiljalmsdatter, arving etter Erik bukk. Spildo følger senere Åsa Håvardsdatter. Det finnes flere diplomer vedk. Spildo. Jeg velger dette diplomet, da det fører oss til temaet om Asdal. LenkeElins mor, Ingebjørg Simonsdatter, var gift flere ganger, bl.a med Eilif Brynjulvson. Personlig tror jeg Elin var barnebarnet til Erik bukk.Vitnet Vermund Sigurdson, kan være far til Kjetil Vermundson, nevnt i en artikkel ved Per Holte Rosenkilde om Karen von Ansbachs morsaner i Ætt og annet nr. 71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eit spanande prosjekt kan vere å saumfare informasjon kring namna Karlshovud og Josef like frå Sverresaga og fram til midt på 1500 talet. Kartleggje slektsforholda og gods desse mennene er kopla til. Det ser ut til å vere svært mykje interessant informasjon i dette. Nett no har eg for smått med tid til dette, men eg vil nok sjå på det seinare ein gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til Karin (39):Du fremsetter en formodning om at 'Peter Niculason, er sønn av en Niculas Olafson Børve, Ull./Sandvin/Kvam.' I Sollieds artikkel (NST VII) som jeg nevner ovenfor fremkommer det en kilde fra Biskops Eysteins Jordebog (ofte: Rødeboka) som sannsynliggjør at Peter Nikulasson skal ha sitt opphav i Båhuslen. Hva er det du bygger din antatte forbindelse til 'Nicuals Olafson' på?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 44. Ja, det burde vært opprettet et eget tema om Karlshovud i Kaupanger og etterkommerne hans.Til 45/46. Hvis du tenker du på Nikulas Peterson, Ragunga/Jemtland, så er nok det en sannsynlig far, men det synest jo å opptre mange personer i dette området som kan ha forbindelse til Vestlandet. Det ville være underlig hvis ikke Peter på Sandvin, Kvam hadde etterkommere i høye posisjoner. Finnes det noen svensk debatt om ham, Niculas Peterson?Det finnes etterhvert grunnlag for flere tema i denne debatten, men jeg har problemer med å finne tema igjen- har nylig blitt oppmerksom på korgen, og dessuten blir det så snevert. Det er foreks. gjennom denne debatten jeg har begynt å lure på om denne Gard Thoreson kan være en Gard Tore Finnson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Den justerte dateringen av DN I, nr. 432 (31) fra 1374-75 til 1318-19 gjør jo Josef i Myrland mer spennende som bindeledd.Da kan jeg også se DN I nr. 174 1324 i et litt annet lys: RN IV, nr. 284 LenkeI 1318-19 blir det opplyst at Josef i Myrland har gitt sin datterdatter 8 månedsmatbol i Ottum.I 1324 får vi vite hvem som eier i Ottum:Karlshovud i Kaupanger (?) for 23 mmb i Indre Ottum, Sigurd Josefsson for 8 mmb (De samme som i 1318-19???) og for sin brorsønns 4 mmb, Valtjov for 6 mmb, Eindride Jonsson for Apostelkirkens 6 mmb (vel også i indre gården) og sine egne 24 mmb i Ytre og Andres bonde på Sage for sine barnebarns 24 mmb i samme gård.Nå har jeg ikke full oversikt, men det bør vel kunne ledes en del konklusjoner ut av dette samt andre navn nevnt i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Karin:Nei, det er ikke noen Nikulas Petersson i Ragunda/Jemtland jeg snakker om, derimot Båhuslen som er et godt stykke unna, dog svært nærmere Sande og Drammen. Og det var i grunn hvilket grunnlag du bygget på, for å ville gjøre Peter Nikulasson til en sønn av din nevnte 'Niculos Olafson' jeg var interessert i å høre.Er det kun navnelikhet, er finnes det mer substans?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Har vært bortreist.Til 48. Ja, det diplomet har jeg studert nøye i min tid, og mener jeg kunne regne meg fram til at det kunne være snakk om Valjov Bårdson, som er nevnt på Voss.Til 49.Ja, det er ei lang soge, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å si det kort. Jeg har generelt vært interessert i forbindelse mellom Hardanger og 'vesterled', dvs. Island,Færøyene og Orknøyene m.m. Bl.a må ætter som kan knyttes til Aga, Børve/Sandvin osv. sees i en slik sammenheng, og også 'galten' slik jeg ser det. I så henseende er bl.a Sumarlide et relevant - og spesielt navn og jeg har sett etter forbindelser til en Olav Sumarlideson.LenkeDet er ikke dette dokumentet spesielt, men et dokument der Olav Sumarlideson sammen med sin ektefelle selger noe gods som vekket min nysgjerrighet, skal se om jeg kan finne igjen noen av 'mine regnestykker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.