Gå til innhold
Arkivverket

[#43100] Christen Ingebrigtsen, Alvdal


Gjest Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Aamo

Kan noen hjelpe med det som er blitt en aldri så liten 'nøtt' for meg. Hvem er den Christen Ingebrigtsen, som i Tynset i l792 ble gift med Berit Olsdatter, f. l772 på Strømsløkken i Alvdal?Ved søk i FS kommer det fram at Christen Ingebrigtsens far er Embret Mathisen Næverdal. f. 1727, d. 1800 i Rendalen,og at Christen skulle være født i l765. I kirkeboka for Rendalen framgår det imidlertid at Embret Næverdals sønn døde allerede i l768. og ble gravlagt 28. juni dette året. Ved folketellinga i l801 finner vi ekteparet Berit Olsdatter og Christen Ingebrigtsen bosatt på Viken i Bardu. Her blir han oppgitt å være 36 år gammel, altså født rundt l765. Til alt overmål viser det seg at Embret Næverdals tidlig døde sønn er den eneste Christen døpt i Alvdal i perioden l764-66.

bilete1413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anita Aamo

Trenger hjelp til å tyde navn i kirkebok i forbindelse med dåpen til Christen Ingebrigtsens datter Kari i l794. Kanskje navn på faddere kan gi noen indikasjoner om hvem Christen 'egentlig' er.

bilete1474.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Christen Embreths. og Bereth Olsd. Strømmens Pb. Kari,Fad. Esten Syvers. Qveberg, Simen Syvers. Lien. Anne Olsd. Strøm-men. Sigri Carlsd. ibid. Cathrine Christiansd. QvebergEsten Syvers. Qveberg og Cathrine Christiansd. Qveberg, hun født på Strømsløkken ved Strømmen, er mann og kone på Norsen på Kveberg. Hennes far og mulig hennes mor kommer fra Rendalen. Simen Syvers. Lien (Belgmakerplassen), født på Norsen, er Estens bror. Sigri Carlsd. kommer fra S. Sivilhaugen ved Strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Takk til deg, Jan Erik, for hjelp til å tyde disse opplysningene. Benytter anledningen til å spørre om hvem Cathrine Christiansdatters foreldre var. Kanskje kan hun være en innfallsvinkel til å finne ut hvem som er foreldre til Christen Ingebrigtsen (Embretson). Jeg går ut fra at skikken var, da som nå, at foreldrene til dåpsbarnet brukte nære slektninger og venner som faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

I bygdebok for øvre Rendalen (Jacob Breda Bull)ser jeg forresten at Cathrine Christiansdatter må være Berit Olsdatters halvsøster Erika Cathrine Wærdal (f.l766). De andre fadderne, minus Sigri Carlsdatter, er da sannsynligvis slektninger av dåpsbarnets mor Berit Olsdatter (?). Alt dette gjør at jeg er tilbøyelig til å tro at Christen Ingebrigtsen ikke er fra Alvdal, men er innflytter til soknet (?). Men spørsmålet blir stadig det samme: Hvem i all verden er denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Asbjørn Røsbak

Interessant at du nevner Erika Cathrine Wærdahl. Hun er en min tipptipptippoldemor. Men likevel vet jeg ikke så mye mer om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Såvidt jeg har skjønt, var Erika Cathrine Wærdal halvsøster til min ane Berit Olsdatter, som var gift med Christen Engebrethsen. Som du vil se, figurerer hun som fadder ved dåpen til 'tantebarnet' Kari Christensdatter (min farmors oldemor) i l793. Ut over dette vet jeg ikke mer om henne enn det jeg har lest meg til i bygdebok for Rendalen (Jacob Breda Bull). Her kan man forøvrig lese om hennes forfedre og to ektemenn, men det kjenner du selvsagt til, går jeg ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anita Aamo

Trenger hjelp til å tyde opplysningene i sjeleregister for Ibestad/Astafjord i l805. Hva står det som overskrift over de forskjellige kolonnene? Her finner en igjen alvdølen(?) Christen Ingebrigtsen bosatt på Rørbakken i Salangen, men hva kan grunnen være til at kolonnene ikke er utfylt i hans tilfelle? Noen gode forslag? Kan det f.eks. være fordi familiens opphold ble kortvarig og at de allerede er flyttet? Hva er den siste bokstaven etter navnet en forkortelse for?

bilete2392.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Takk for respons på innlegget mitt. Såvidt jeg har skjønt(?), er et sjeleregister noe som ble ført etter at presten hadde kontrollert folk ferdigheter i lesing og kristendomskunnskap. Er jeg helt på jordet, eller? I alle fall forstår jeg ikke helt formålet med disse nedtegnelsene. Er det avgifter til kirka det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anita Aamo

Prøver meg atter en gang på denne 'nøtta', som jeg har strevd med et par år uten å komme noe videre. Er det noen der ute som kan komme med nye innspill om denne personen, Christen Ingebrigtsen, gift med Berit Olsdatter i l792 i Tynset? To av hans døtre var døpt Karen (Kari?), antakelig oppkalt etter hver sin bestemor, noe som burde tilsi at Christens foreldre het Ingebrigt/Embret og Karen/Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.