Gå til innhold
Arkivverket

[#43409] Henrettelse av Tennes-Kaspara – Rødøy/Moskenes

Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Til 50: Nei, det vet ikke jeg. Ble oppringt av et museum og tilsendt den nevnte avisa, og bedt om å se nærmere på saken.Noe jeg har gjort til gangs. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Svein Arne Opdal

Hva er utviklingen i denne spennende historien ?Dersom jeg forstår innlegg 38 og 51 rett, er ikke siste ord skrevet enda ?Mvh Svein Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Kjetil Arntzen

Det finnes vel lignende vandresagn i andre steder av orge, men synes da at historien er spennende. Under krigem mellom Norge/Danmark ble 4 personer fikk antagelig Moskenes(Flakstad) dødstraff for foræderi. Kan navnet TennesKaspara være en forvirring. Kan damen være fra Tennes eller være bosatt på Tennes men ha et annet navn?Uansett; Så finner jeg følgende tekst på sidene til Forsker: © Börje Jonsson ------------------------------------------------ KRISTOPHER THOMESEN, f 1665 i Moskenes sogn. Bosatt i Nesland, Flakstad sogn.FÖD. 1665 (½ år enl mt.1666) Osäkert om samma person som i Nesland 1667 (34 år enl mt.1701, i Skielfioren)VIG2. 1708 i ? '1708. d 22 Febrúarü paa Soelóen ledsaget Christopher Thomæsón og Mari Berthelsd til deris Rettersted?' (Sista ordet är längst ned till höger på sidan och svårt att läsa. En mycket annorlunda formulering. En konstig formulering om det nu är ett äktenskap! Är det en avrättning?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Det finnes vel lignende vandresagn i andre steder av Norge, men synes at historien er spennende. Under krige mellom Norge/Danmark og England ble 4 personer antagelig fra Moskenes(Flakstad) dødstraff for foræderi, men etter sigedne var det heller i 1808. Under vises til dato 1708. Kan navnet Tennes Kaspara være en forvirring. Kan damen være fra Tennes eller være bosatt på Tennes men ha et annet navn?Uansett; Så finner jeg følgende tekst på sidene til Forsker: © Börje Jonsson ------------------------------------------------ KRISTOPHER THOMESEN, f 1665 i Moskenes sogn. Bosatt i Nesland, Flakstad sogn.FÖD. 1665 (½ år enl mt.1666) Osäkert om samma person som i Nesland 1667 (34 år enl mt.1701, i Skielfioren)VIG2. 1708 i ? '1708. d 22 Febrúarü paa Soelóen ledsaget Christopher Thomæsón og Mari Berthelsd til deris Rettersted?' (Sista ordet är längst ned till höger på sidan och svårt att läsa. En mycket annorlunda formulering. En konstig formulering om det nu är ett äktenskap! Är det en avrättning?)Til info var denne Kristoffer fra den rike familien på Moskenes. Så har er fortsatt løse tråder (1708-1808). Men rundt 1700 forsvinner to brødre Hans og Kristoffer fra denne familien fra Moskenes. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hallo igjen Jeg trodde at denne historien var glemt. Har vært flere ganger på Moskenes, der de eldre innfødde påstår at historien er sann. Siden stabben og øksa står klar til hogg så har jeg ikke tort å komme med motsigelser. Nå har jeg sendt historien over til kulturkontoret i Moskenes, om de sitter på opplysniner som kan avkrefte eller bekrefte hendelsen Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Her i bygda Bakke har der inntil i dag gått sagn om en Elsa Bakke ble halshugd. Det viser seg at der er ikke sant, det var Marta Hansdatter Nordre Klungland som i følge tingboka ble halshugd 1711. Rettsaken beskriver Elsa som syk og sengeliggende. Navn endrer seg i løpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.