Gå til innhold
Arkivverket

[#43438] Reisende: Anders Svensen f. 1771 og kona Karen Carlsdatter.

Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Innerst Mikkel Mathiassen Røkkesjø døde 69 år gammel på Skatval den 8. mai 1849. Det er vel far til Elen Kirstine Mikkelsdatter vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Rettelse av eget innlegg (20): Sønnen til Michael Andreassen Røkkesplass og Gurianna Hansdatter Svesjø var døpt Andreas og født den 20. juli 1860 i Nedre Stjørdal. Men han ble altså kalt Annas. Faddere på ham var k. Ane Mikkelsdatter Røkkesplass, p. Mette Hegge, p. Susanna Røkkesplass, Henrik Røkke og u. Halvard Heggesplass. Begge foreldres første leiermål. Anton Møller f. 19. febr. 1852 i Nedre Stjørdal. Foreldre var innerst Andreas Andersen, bosatt Almenningen, og kona Elen Kirstine Michelsdatter. Enkemann Henrik Andersen av Edø (bror til Andreas Andersen), 47 år gammel, ble gift i Værnes, Nedre Stjørdal, den 26. april 1861 med pike Gurianna Hansdatter Svesjø, 33 år gammel. Håper fremdeles på at det er noen som vet mere om denne familien, og dens etterkommere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Ungkar Marrias Hagerup Andreassen Røkkesjø, 19 år gammel, født i Lenvik 1/8-1841, flyttet til Kristiania fra Nedre Stjørdal i 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Mathias Hagerup Andreassen finner jeg bosatt i Kvalsund i Finnmark og ble gift med Anna Olsdatter. De hadde m a barna Mathilde Kristine f. 5/10-1875, Odin Hagerup f. 21/7-1877 og Christine Bergithe Eline f. 2/6-1879. (Disse finner jeg konfirmert der i de scannede kirkebøkene). Etter en etterlysning ved Monica Jakobsen på dis-norge (under Stjørdal, Nord-Trøndelag), ser jeg at broren Michael også bodde i Kvalsund i 1875 som gårdeier, bruker og fisker på Grøtnes, kona Anna Lisa Mattisdatter f. 1845 i Kvalsund, barna Marie Josefine f. 1867 og Anton Emil f. 1872, samt foreldrene til Michael, Andreas Andersen og kona Elen Kirstine Michelsdatter. Etter som jeg forstår av etterlysningen der, så døde Andreas og Elen Kirstine i Kvalsund uten at det blir oppgitt når de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei, jeg synes debatten er interessant, da jeg har kobbersmed Anders Johansen og kone Olive Michelsdatter blandt anene. Det sies at de sannsynligvis kom fra Stjørdal i følge amtmann Sommerfeldt. De er registrert i Alta allerede i 1770 da de får sønnen Michel.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=111076>LenkeDe har også datteren Ane Andersdatter, som er gift med Ole Halvorsen Qvame1801-tellingen: Michel Andersen, kobbersmed og kone Johanne Johannesdatter, med barnet Ane Cathrine 1 år, og pleiebarn Anders Olsen, 13 år, Abel Birgitte Andersd, 3 år.LenkeSenere kommer barna Olive og Hans:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Jakobsen

Hei. Jeg har nettopp sett denne meldingen og synes denne er interessant. Min mann er direkte etterkommer etter Mathias Hagerup Andreassen f: 1841 Lenvik, Troms. Vil også nevne at foreldrene Andreas Andersen døde 1877 Kroknæs, Kvalsund og kona Elen Kristine døde 1884 samme sted.Jeg har letet etter denne familien lenge og har nettopp fått en del hjelp med Elens familie. Elen var som jeg har kunnet se ikke av taterslekt, men av Kvensk opprinnelse. Hennes forfedre på farsiden, Oldefaren, farfaren og faren var født i Alta/Talvik. Oldefaren hennes var født ca 1710 og ble gift i Alta 1738. Når det gjelder Elens mor, Farmor og oldemor er det ingen som har funnet ut noe om dem og deres opphav. Så vi vet ikke hvilken slekt disse var.Jeg er derfor interessert i å komme i kontakt med etterkommer av Anders Svendsen og Karen Carlsdatter. Har kontakt med en etterkommer etter Elens søster.Min mail adr. monica-slekt@hotmail.comMvh Monica Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Jakobsen

Hei igjen. Jeg vil komme med kommentarer til innlegg 21. Der står det at Andreas Andersen er bosatt i Flatanger ved ft 1865. Jeg har funnet Andreas sammen med sin kone Elen i Loppa Finnmark ved denne tellingen. En annen ting er at det står at Andreas er registrert som ugift og med føde sted Sverige ved ft 1865 Flatanger. Derfor tror jeg at dette dreier seg om 2 ulike personer. Jeg vet at Andreas dro mye rundt og jeg har sett spor etter han i 6 fylker til nå. Men som regel ver kona med ved disse observasjonene. Dette er pga spor i kirkebøker ved barns dåp.Denne Karen som kunne være en datter av Andreas og Elen, har jeg ikke kunnet bekrefte. Men jeg tror heller ikke hun ble oppkaldt etter Kari, hvis det er deres barn. Dette er fordi det finnes flere Karen i Elens slekt. Hennes tante og oldemor og at Andreas sin mor het det.Til opplysning fikk Mathias H Andreassen 9 barn og broren Anthon Møller Andreassen ble konfirmert og gift 2 ganger i Kvalsund, Hammerfest.Er det noen her som vet noe mere om jentene til Andreas og Elen?Mvh Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Monica! Er nok helt enig med deg her, det må være to forskjellige personer. Men at denne familien har vært innom Flatanger i 1833, er det liten tvil om, og at den Karen som ble født der er deres datter, er det heller ingen tvil om. Tror nok at Karen ble oppkalt etter sin farmor. Vil tro at familien ble registrert som innflyttede, selv om de kanskje bare var på gjennomreise. Har jo funnet denne familien innflyttet til Stjørdal, Hitra, og utflyttet til Inderøya. Derfor er Jon Arne Wiborg sin registrering av dem i 1833 viktig, i dette konglomerat av inn- og utflytninger. Men - han kan ikke være den Andreas Andersen som reiste med Kari Lian, det tror ikke jeg heller. Veldig kjekt at du vet så mye om sønnene i denne familien:-) Når det gjelder jentene, så vet jeg selv ikke så mye, annet enn, som du ser, at Susanne ble gift i Kristiansand. Har vært borti ei Elen Anna Andreasdatter i Stjørdalen, der det står at hun flytter til Frøya, men er ikke helt sikker på om det er rette personen. Når det gjelder etterkommerne etter Andreas' bror Henrik, så har jeg det meste. De har en stor etterslekt, mest her på Smøla, men også på Heggvik på Hitra og i Nordland. Du skal få mail av meg når jeg får tid, har huset fullt av barn og barnebarn fra Rogaland akkurat nå, påske vet du. Veldig kjekt at du holder på med denne - etter min mening - spennende slekta. Til Gry! Har ikke fått tid til å se på om kobbersmed Anders Johansen og kona Olive Michelsdatter kan være av denne slekta. Kanskje kan Monica vite om Olive kan være en slektning av Elen Kirstine? Elen Kirstine sine foreldre bodde i alle fall i Stjørdalen. Skal prøve å komme tilbake til dette senere! Uansett - spennende er dette i alle fall:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Elen Anna Andreasdatter f. 28. nov. 1848 i Nedre Stjørdal ble gift i Vår Frue kirke i Trondheim den 17. april 1876 med sitt søskenbarn Anton Antonsen f. 28. okt. 1855 i Nedre Stjørdal, d. 1929 og sønn av Anton Michelsen Velvangplass og kona Jonetta Eriksdatter. Elen Anna og Anton bosatte seg i Ila i Trondheim. De fikk mange barn, men bare tre av dem nådde voksen alder. Disse var:1. Signe Amalie f. 4. jan. 1884, gift 4. april 1904 i Ila kirke med slakter Antonius Severin Eriksen Kjølaas, Lade i Strinda, f. 20. jan. 1884. De bodde i Trondheim fram til 1916 da de utvandret til Minnesota sammen med sine barn. Etterslekt etter dem bor fortsatt i USA (Kjolaas).2. Ole Marentius f. 2. jan. 1886, utvandret til Minnesota sammen med sin mor Elen Anna i 1903. I Minnesota ble Ole Vik/Wick? gift, men hadde ingen barn. Moren Anna (Elen Anna) Vik/Wick bodde sammen med sønnen Ole.3. Johan Peter f. 18. des. 1889, gift med Signe Stokke og bosatt i Trondheim. De hadde flere barn. Elen Anna (i USA Anna Vik) og Anton ble skilt i 1909, og Anton giftet seg andre gang i 1910 med Marie Magdalena Nikolaisdatter Berg f. på plassen Trollgjerdet, Ytterøya, den 2. okt. 1862.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det er egentlig bare Gjertine Marie Andreasdatter f. ca. 1836 (skal være døpt i Lødingen i Nordland) vi ikke vet noen ting om nå av barna til Andreas Andersen og Elen Kirstine Michelsdatter. Da sønnen til Elen Anna Antonsen ble døpt i Trondheim i 1886 var kone Gjertine Marie Antonsen blant fadderne. Trolig er dette Elen Annas søster. Er det noen som kan bidra med noe her angående henne?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Til Monica Jacobsen.Mathisen i Alta kunne godt være av reisende. Som du ser i lenkene er det endel reisende i Finland med Mattis og Mathisen.Lenker:[url="http://www.genealogia.fi/hiski/23bnzv>http://www.genealogia.fi/hiski/23bnzvhttp://www.genealogia.fi/hiski/23bnzvhttp://www.genealogia.fi/hiski/23bnzvhttp://www.genealogia.fi/hiski/23bnzvhttp://www.genealogia.fi/hiski/23bnzvI fanteregisteret 1845 er det tre som er nevn fra Finnmark:1.Halvor Halvorsen mellom 60 og 70 år. 2.Matias 3.Andreas LinblomSå er det Ane Marie Jonsdatter, Talvik. Muligens er hun født på Loppa. Finner ikke henne i fanteregisteret av 1845.Lenker:LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Lenkene til Hiskibasen fungerte ikke. Søk med Ma først på fornavn, så på pseudonym. Sett zig i yrke, gjør dette en gang til, med Must på yrke. ingen årstall i første rubrikk, 1750 i andre rubrikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kan ta med at Johan Peter Antonsen f. 1889 giftet seg den 26. sept. 1909 i Ila kirke med Signe Guneriusdatter Stokke f. 28. mai 1883 i Vår Frue sogn i Trondheim. De hadde barna Jenny Antonie, Sverre Emil, Sigfrid Marie, Ruth Amalie og Anny Eline (tvillinger) og Asbjørg Oline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Her er Michel Mathisen i 1801 - tellingen, sammen med sine foreldre og søsken. Her står det ikke at han er av kvensk avstamming. Heller ikke under giftemålet.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f12012&gardpostnr=9&personpostnr=173&merk=173#ovre>LenkeHer er giftemålet til Michel Mathiesen og Marie Hansdatter, Forlovere: Snekker Petter Andersen og Hans (Joensen?) Talvik 10 febr. 1805 nr. 2 første side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Hansen

Hei ! Når det gjelder kven eller ikke, står iallefall bestefaren til Michel Mathiassen beskrevet som kven ved giftemålet den 15.06.1738. Mor til bestefaren Mikkel Mikkelsen skal være født i området ved Torneådalen ca 1693, hun var gift med Knud Olsson, Qvæn. Mor til Michel Mathiassen er fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Da ble de etterhvert regnet som norske, for de er ikke oppført som kvæner hverken på 1801 - tellingen eller dåpen til noen av barna, mens endel faddere er.Jeg ser at jeg glemte lenken til Anne Maries dåp:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Hansen

Ja, jeg har forstått det slik at de som ble registrert i kirkebøkene som kvener snakket finsk og det var derfor nødvendig med en finsktalende prest. Etterhvert som de ble fornorsket forsvinner dette behovet og de fremstår som norske i kirkelig sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Det ser ut som Odd Hansen er rimelig godt orientert om bakgrunnen til Michel Mathiassen. Er det mulig for ham å legge ut en del mer om disse folkene? Jeg ville tro det er flere enn meg som ville satt pris på det! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Hadde det ikke da vært på sin plass å starte et nytt tema her. Odd har meget god greie på disse folkene, så det hadde vært flott med et eget tema på dette etter min mening!:-) Ellers vil jeg benytte anledningen til å spørre igjen: Er det noen som vet noe mere om Karen Carlsdatter som må være født ca. 1771/72?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har to mulige kandidater på Michel Michelsen i Talvik.Den ene er i Ilmola, Kemi landsforsamling Michel Mattson Sipola. Han får en sønn Michel 21.12.1706. Grunnen til at jeg tror han er av reisende slekt er at Matts Roos får barn i Kemi. Jeg tror Michel Mattson Sipola er far til begge, Michel 21.12.1706 og Matts Roos.1748 Kemi, by Öfverpackola, Matts Roos og Anna Roos får en datter Elisabeth. 25. 04 - 1752 får de sønnen Olaus.I Björneborg 03. 06 - 1752 får en Matts Roos og Brita Michelsdatter sønnen Johannes. Matts Sipola står fadder, sammen med Simon Erichen, Elisabeth Eliasdatter, og Maria Erichdatter.I 1757 bosatt Fossen i Kemi: Fader sies å være Henrich Roos og mor Margaretha Henrichsdatter Konig. Barn: Anna, uekte.Nedrepackola, Elitzala 5. 3. 1766 dreng Matz Juopperi og Britha Roos. Barn: CatharinaDet ser ut til at familien har hovedtilholdsted i Björneborg - Pori.En annen kandidat er i Brahestad - Raahe: Michel Mattson Boudi og Margaretha Mattsdatter. De får sønnen Michel 22.5.1699.Men jeg holder en knapp på Roos, fordi jeg ser at Johan Palm står fadder til et av barna som blir født på Rosnes, Bjørneborg. Og Messingsmed Pehr Johanson Palm får sønnen Petrus 16.4.1708 i Kaakama, Nedre Torneå. Og innføringen står også i Kemi. Den er ført to ganger, så barbet er født et sted, og døpt i Kemi.I hiskibasen for Torneå får Johan Johansen Palm og Helena (Ella) Jönsdatter Murberg barna 1729 Helena, 1731 Anna, 1734 Johannes, 1735 Andreas, 1736 Stina, 1740 Johan.Johan Henrichen Palm og Lisa Andersdatter får barna 1750 Margareta og 1752 Catarina.Henrich Stephansen Palm og Martha Nilsdatter får barna 1756 Nicolaus, 1757 Henric, 1759 Margareta.I 1746 får Johan Johansen Svenske og Barbara Larsdatter sønnen Adam i Talvik.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=109417>LenkeOg i 1789 får Adam sønnen Johannes.LenkeDenne sønnen må være Johannes Adamsen Murberg gift med Abelona Nilsdatter. De får 3 barn i Torneå, 1801 Johannes, 1802 Anna Sophie, I 1805 får de barnet Johannes i TalvikOg i 1808 får de et barn i Torneå igjen, Petter, da står: Nu i Norge. Ingen Abelone Nilsdatter er født i Finland, og heller ikke i Talvik. Og ingen Johannes med far Adam er født i Torneå.Johan Johansen Svenske og Barbara Larsdatter får sønnen Johannes i 1743 LenkeDet kommer omtrent samtidig en Ander Andersen Svenske som er gift med Walborg Mathisdatter. I 1744 får de sønnen Anders. Johan Johansen Svenske står fadder.LenkeAnder Andersen Svenske og Walborg Mathisdatter sønn Mathias:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Odd Hansen

Hei Jonny ! Ja, jeg har en del på denne kvenfamilien, men Kjell var vel i første omgang ute etter en debatt rundt Anders Svensen og Karen Carlsdtr. Men her er en svært kort versjon: Mikkel MathiassenForeldre: Mathias Michelsen og Elen Erichsen begge f.1745Mathias foreldre: Michel Michelsen f ca 1710 og Karen Mathisdtr f.ca 1715 i AltaMikkels foreldre: Michel Michelsen og Margrethe Knudsdtr f.1693. Michel døde før de kom til Norge og Margrethe gifter seg andre gang med Knud Olsson Qven' I skiftet etter Margrethe står Michel og Berit Michelsen, og 3 barn med Knud Olsson.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Hansen

Hei Gry !Kjenner du til historien om Kvenkongen ? Det står mye omdenne karen i boka om Altas historie.Dette tror jeg er stefaren til Michel Michelsen, dessverreer det ikke så mye om kona og ungene.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Det viser seg at Anders og Karen (Karin i Sverige) fikk en datter, Anna Maria f. 1795 som ble døpt i Åre sogn i Jemtland i Sverige. Anders brukte da etternavnet Rambäck. Dette barnet er deres tredje. Den første, Carl, er oppkalt etter morfaren, det andre, Helena, er oppkalt etter farmoren. Da er det trolig at Anna Maria er oppkalt etter mormoren. Altså er det trolig at Karens foreldres navn var Carl og Anna Maria. Trolig var de også reisende. Og Karen/Karin kan meget mulig være svensk. Er det noen som kan ha nyttige innspill når det gjelder denne familien nå?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg er fremdeles veldig takknemlig for å få opplysninger når det gjelder Anders Svensen og Karen Carlsdatter. I 1798 fikk de pass i Trondheim til Bergen og med i følget var hesteskjærerenken Maria Nilsdatter. Om hun var en slektning det vet jeg ikke. Kanskje er det noen som vet hvem hun er? Takknemlig for alle innspill!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.