Gå til innhold
Arkivverket

[#43438] Reisende: Anders Svensen f. 1771 og kona Karen Carlsdatter.

Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Kan dette være den Anders Svensen du leter etter. I så fall er ikke Karen og Anders gift. Anders Svensen, 34 år og løsgjenger. Vil ikke tage tjeneste. wåler prestegjeld på gården Wejdal ØstreLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gry! Takk for svar! Jo, de var nok gift, så dette må være en annen mann:-) Og ved dåpen til deres i alt 10 barn som jeg vet om, så er de registrert som gifte.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg har kanskje ikke lest debattinnleggene godt nok, men kommer uansett med dette fra Stjørdalsboka.Mikkel Mathiasen Rykkjassjøen(1780-1849), kringreisande koparsmed, truleg av taterslekt. Det seiest at han i 1820 'flakkar om i forskjellige sogne og har 5 uforsøgede børn'. Han vart gift i Talvik kirke i 1805 med Marie Kristine Hansdatter.De hadde barna.1. Anna(Koppar-Anne) gift 1. Per Jonsen Rykkjassjøen, 2. Ola Gimse på Halsen.2. Maren Anna f.i. Bergen 1808. osv.osv.I en tidligere debatt ble jeg imøtegått ang. Mikkel Mathiasens etnisitet.Det ble der påstått at Mikkel var kvæn, men det har jeg vanskelig for og tro.Mikkel hadde iallt 9 barn nevnt i bygdeboka, så vist ønskelig så kan jeg komme tilbake til de.Ref.: Stjørdalsboka bind IV side 687.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Odd Annar! Takk skal du ha! Jeg har en god del om denne familien i Stjørdalen, og hadde jeg hatt e-postadressen din, så skulle jeg ha sendt det til deg:-) Når det gjelder Anders Svensen og Karen Carlsdatter så har jeg en god del mindre, bl.a. hvem som var foreldrene til Karen Carlsdatter. Hun var uten tvil av taterslekt, men det har vært som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Heller ikke vet jeg når og hvor Anders og Karen ble gift, bare at det må ha vært en gang i årene 1791- 1792, før de fikk den eldste sønnen på Tynset. Så alle opplysninger ang. dette paret blir mottatt med stor takk:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Glemte å skrive hvorfor jeg vet at de må være gift i tidsrommet 1791-92. Anders Svensen 'Sandvigen' i Eide ble konfirmert i Kornstad kirke 1. mai 1791. Og siden hans og Karens første barn ble døpt den 15. april 1792 i Tynset kirke(Carl ble født på Innset i Kvikne)og foreldrene da er oppgitt å være fra Kornstad og gifte, så må giftermålet ha skjedd mellom 1. mai 1791 og begynnelsen av april 1792. Men spørsmålet er hvor de ble gifte? De er ikke registrert som gifte verken på Innset, på Tynset eller i Kornstad.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Passet jeg nevner (50) ble utstedt den 1. mai 1798 i Trondheim til Anders Svensen med kone og to barn. Samme dag fikk også 'HesteskiærerEnke Maria NielsDr. med 3de Børn' også pass. De var trolig i følge med hverandre. Men hvem denne enken var vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Kjell. Det er vel kanskje grunn til å tru at den hesteskjerarenka du nemner her under nr (56), var Marie Nilsdatter, enka etter hesteskjerar Anders Johannesen og mor til Kari med kjeften. Ho var blitt enke i 1789. Det er ikkje sagt at ho var saman med Anders og familien 1. mai 1798. Dei kan tilfeldig ha vore i Trondheim same dagen. Eller Marie og dei yngste borna kan ha vore saman med Anders og familien berre ei kort stund. 26. september 1798 vart nemleg Marie gift med Lars Holmstrøm, son til Anna Kristina Hartmann. Sjå artikkelen min om Kari med kjeften og Per hesteskjerar frå 2007. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg har også tenkt at dette kan være henne, men var ikke sikker. Uansett så tror jeg at de i alle fall reiste sammen en kort tid, da ikke bare datoen for passet var den samme, men også reisemålet - Bergen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.