Gå til innhold
Arkivverket

[#43462] Presten Michel Christenssön HEGELUND ca. 1600-1660 - Ebeltoft senere Trondhjem

Gjest Thomas FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Rostrup

Det forundrer meg storlig at man diskuterer etterkommerne til en person som ingen ennå har dokumentert faktisk har eksistert. Noen Michel Christensen Hegelund er ikke nevnt i boka «Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613», heller ikke i presteoversikter for Ebeltoft og noen geistlig med dette navn i Trondheim stift finnes det heller ikke. Det er ingen med dette navnet i universitetsmatrikkelen i tiden 1611-1624, heller ikke i utenlandske studentmatrikler. Hvor stammer opplysningen om denne angivelige presten fra? Inntil noen kan vise til en primærkilde som dokumenterer at denne mannen faktisk har eksistert, velger jeg å tro at han er et fantasiprodukt, skapt for fylle ut et hull i en anetavle.Et annet spørsmål: Hvorfra stammer opplysningen om at fogden i Troms, Morten Christensen Hegelund, var bror til den ovennevnte (og muligens hypotetiske) Michel Christensen Hegelund? Jeg ser at denne opplysningen flyter rundt på diverse slektssider, men har ennå til gode å se det dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke så god kunnskap om denne delen av Hegelund-slekten, men ser at en slektsside nevner Chr. Brokkenheuser (1939) som kilde til at Christen Hegelund, borgermester i Viborg omkring 1620, skal ha hatt to sønner som reiste til Norge; '....med ham ophørte, saa vidt det kan ses, den mandlige Gren af Slægten at bo i Byen - hans to Sønner rejste til Norge - og denne var derefter kun repræsenteret paa Spindesiden'Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hulda Sigfrida Figenschou: 'Slekten Figenschou' (1987) skal ha flg opplysning iflg en annen slektsside: Morten og broren Mikkel sier H. Figenschou er trolig de første av slekten Hegelund som kom til Norge. Mikkel som prest i Trondheim. Skattmanntallet 1645 fører opp at han bodde i Hel (Mickel Christenson Hegelund.) side 180.Jeg gjør oppmerskom på at jeg ikke har mulighet til å sjekke disse kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Randi Rostrup (76), du skriver 'Noen Michel Christensen Hegelund er ikke nevnt i boka «Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613»' Meg bekjent er denne almanakkfortegnelsen skrevet av Peder Hegelund (1542-1614) biskop i Ribe, og det var vel ikke rimelig at Christens-sønnene, Morten og evt Michel, var med i denne fortegnelsen dersom det er korrekt at de ble født ca 1600. Så vidt jeg kan forstå hadde biskop Peder Jensen Hegelund og borgermester Christen Sørensen Hegelund felles ane i borgermester Christen Mortensen Hegelund i Ribe, f ca 1470. Han var vel biskopens bestefar og borgermesterens oldefar.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, for all del, la meg med en gang legge til at jeg er helt enig med Randi i at det MÅ kunne vises til en primærkilde for å kunne dokumentere at Michel Christensen virkelig har eksistert. Jeg har heller ikke funnet han i NST Prestehistorie-register, men det har jeg forøvrig opplevd tidligere med andre prester.Jeg vil foreslå at noen sjekker boken fra 1987 om Figenschau-slekten, der må da finnes kildehenvisninger i en så ny bok, skulle man tro.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har nå lagt inn en egen tråd om boken 'Slekten Figenschau' fra 1987. Mht Chr Brokkenheuser (1939) har jeg ikke funnet denne boken eller fått noen treff ved søk på Google. Er det noen som kjenner til den opplysningen på nevnte slektsside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Han heter Bokkenheuser. Søker du på antikvariat.net finner du flere titler om Viborgs historie. Men boken fra 1939 ser det ikke ut til at noen har til salgs. Kanskje danskene har noe tilsvarende vårt eget bibsys, hvor den kan forefinnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Per Helge,det ser da ut for at det kan være:Chr. Bokkenheuser: Pers.hist. tidsskrift 1939, 10, række 6Noen som har det og kan slå opp?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har noen 'TO BRØDRE'?'Utfylling til (85) Reenberg -Chr. Bokkenheuser: To Svogre. Borgmester Claus Christensen, Reenbergenes Stamfader, og Magister Jens Ostenfeld af Slægten med de røde Roser. Personer og Forhold i Viborg i det 17. Aarhundrede. 10-VI-1939 s.127-59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange, mange takk Arnfrid for dine interessante innlegg (78-81) hva angår ovennevnte Morten og Michel HEGELUND. Disse to antas å vaere brödre, og sönner av Christen Sörensen HEGELUND ca. 1560-1644, fra Viborg.Etter at Michael FOSLIE (innlegg 17) stilte spörsmålet om Christen H's eventuelle to funksjoner, som Borgmester og Fogd, er det tatt kontakt med en spesialist på området ved Universitetet i Tromsö.Så snart det foreligger svar i saken kan forhåpentligvis såvel hans embete® og familie situasjon belyses naermere.Det forventes dog ikke mange 'fantasiprodukter' som er skapt for 'fylle ut et hull' i en anetavle i denne saken, - som noen velger å uttrykke det.At de to antatte Christensen-sönner ikke er nevnt i 'Peder Hegelunds almanakoptegnelser 1565-1613' påpekte du jo også meget signifikant.Nok en gang mange takk - jeg kommer tilbake med en kommentar vedrörende Hulda S. Figenschou's bok, som er tilrettelagt via Solveig Figenschou Birkeland i 1987.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Carl Müller og Thomas; kan dere vennligst gjengi det som står om Michel Christensen Hegelund, f ca 1600, i de kildene dere har, eller har hatt, tilgang til?Per Nermo; du nevner ytterligere to sønner av Christen på din nettside; Søfren og Frantz. Hva er dine kilder her?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(88:) For ordens skyld: Oppføringen 'Christen Michellsen Heggelund - Fødested Ebeltoft i Jylland - Dato 15.08.1661' skal såvidt jeg vet henvise til datoen da Christen Michelsen Hegelund (''Skjervøy-kongen'') fra Ebeltoft tok borgerskap i Bergen. Dette 'dokumenterer' forsåvidt intet annet enn at en kvinne fødte en sønn Christen i Æbeltoft ca. 30-40 år tidligere, der faren var en Michel. 'Hegelund' kan i utgangspunktet såvel komme fra mor- som farsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det som står i 'Slekten Figenschau''B1:MIKKEL CHRISTENSEN HEGGELUNDf.ca. 1600 Ebeltoft, Jylland. Borger i Ebeltoft. Prest først i Ebeltoft, senere i Trondheim ? * (gift)3 barn: C1 - C3 C1: SØREN MIKKELSEN HEGGELUND F. 1625 Ebeltoft, død 7/8 1691 Bergen. Bosatt i Nordland? * 1663 Karen Hansdatter i Trondheim.'Det skal ikke være nevnt noe om etterslekt av sistnevnte.Boken har en lang kildeliste bakerst, men har ingen henvisninger til hvilke kilder som hører til hvilke opplysninger.Opplysningen er gitt av Hege Schei, Bergen.(92) tanken om at Hegelund kan ha kommet fra morssiden har streifet meg også. I Ebeltoft var det en rådmann Jens Hegelund gm Birgitte Andersdatter og med en datter Karen Jensdatter Hegelund. Borgermester Jens Hegelund skal ha dødd ca 1630, mens hustruen levde til ca 1650. Jeg vet ingen ting mer om dem enn at han skjenket et stort epitafium til Ebeltoft kirke i 1620, ti år før sin død. Epitafiumet viser Jens, Birgitte og deres datter Karen knelende ved korset. Borgmesterparets likstein finnes i våpenhuset, men hustruens data er ikke føyet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne rådmann/borgermester Jens Hegelund ser ut til å bli for gammel til å være s. av Karen Jensdatter Burholt, g. 1599 m. (fogd) Christen Sørensen Hegelund fra Ebeltoft (død 1644) (hans 2. kone).En (annen ?) omtrent jevngammel (?) (og dansk) Jens Hegelund ble i 1604 far til Christen Jensen Hegelund, som i 1629 ble Sogneprest i Ørskog (Sunnmøre) og døde der 1676. Christen hadde en halvsøster som ble g.m. Hans Sternberg og fikk datteren Birgitte, g.m. Jens Andersen Fleming ('Flemmer'), 'arveskriver' på Sunnmøre, bosatt på Slinningen ved Ålesund (1667).Kan dette være snakk om samme Jens Hegelund ?Kronologisk kunne de begge passe som sønner av biskopen i Ribe, Peder Jensen Hegelund (1542-1614), og da selvsagt 'helst' i hans 1. ekteskap (1571) med Ane Jensdatter Holm, som riktig nok fikk en sønn Jens i 1573. (Peder skal ha hatt 1+7+9=17 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Biskopen og Anne ser ut for å ha hatt en sønn Jens f 1573, men som døde allerede i 1605, så hvis FS er korrekt så er ikke Jens i Ebeltoft Peders sønn.Jeg tenkte mer på om Karen Jensdtr Hegelund i Ebeltoft kunne være Michels mor, men hun er vel litt for ung til det. Hvor gammel måtte de være for å bli rådmenn eller borgermestre? Karens foreldre døde i 1630 og 1650, og faren var borgermester i 1620.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da får vi vel tro at Karen Jensdatter Hegelund fra Ebeltoft var født rundt 1610-1620. Michel skal være f. ca. 1602.Det ER jo fristende å tenke seg at Karen Jensdatter Hegelund er oppkalt etter 'farmor' Karen Jensdatter (Burholt), Christen Sørensen Hegelund's 2. kone, men da må Jens være f. etter 1599, og da kan han knapt ha skjenket sitt eget epitaphium til Ebeltoft kirke i 1620 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

I henhold til 'slekten Figenschou' har:Jens Kristensen Heggelund (d 1571),borgemester i Ribe 2 sønner:Peder Jensen Heggelund (1542 - 1614), biskop i RibeKristen Jensen Heggelund (1540 - ), RibeJens Heggelund (1571 - 1630), borgemester i Ebeltoft, er formodentlig sønn av sistnevnte i henhold til samme kilde.I midlertid vil kilden ikke ta stilling til om noen av disse kan være forfedre til Christen Sørensen Heggelund.Til inlegg nr 25: Jeg finner ikke Rasmus Heggelund død 1725 oppført som etterkommer til Christen Sørensen Heggelund i 'slekten Figenschou'. På et mye senere tidspunkt finnes derimot en Rasmus Heggelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.