Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Aksel Einar Mathiesen

[#44078] Lars Hansen, døpt 20 aug.1786 i Tjølling

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei, her er jeg med den Lars Hansen jeg sa jeg ville komme tilbake til i 'Tema nr. 43130, innl. 140'.Det er også en oppfølging av 'Tema nr. 43036' med: 'Rettelse / Feil i Lorens Berg Sandeherred Bygdebok'.Lars Hansen (LH) er bror til min tipp oldefar Mathis Hansen. Deres foreldre er Hans Mathisen N. Solberg og Karen (Kari) Larsdtr. Løve. Deres aner blir det redegjordt for av Kristian Hunskaar i 'Tema nr. 25159, innl. 60'.Jeg har tidligere ikke lykkes i å spore LH, da før jeg blei oppmerksom på feilen i Lorens Berg Sandeherred Bygdebok (LBSB). På s. 449 står det: Lars Hansen (Stange) (gift 1858 m. enken Berte Jensdatter From). På s. 644 står det under Store Førstad: 6. Berte Maria, egtet 1858 enkemannen Lars Stange. I avsittet foran står det at Søren Nilssøn (= far til Berte Maria) 'solgte fra Rønningen Til Lars Stange'.Det er klart at det ikke var Lars Stange som g.seg med Berte Maria Sørensdtr. men: Lenke.Det jeg ber om hjelp til er da: Er denne Lars Hansen, den samme LH. som blei døpt i Tjølling 20 aug. 1786 ? Om svaret er 'JA', hvor har han vært før han på nytt (som enkemann) g. seg i 1858 ?Det er jo ikke hver dag vi kan avsløre graverende feil i LBSB, så jeg håper at det er fler som kan hjelpe meg i å avsløre hva som har hendt med min LH.Mvh. Einar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Dette må vel nesten være Lars som du leter etter, og det kan vel også forklare hvorfor Gunhild kaller sin sønn for Lars Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var en ny nøtt. Jeg har lett litt under Vestfoldslekt og fant denne navnebror, Lars Hansen g. her i Sandar: LenkeAlder kunne passe med Lars Hansen f. ca 1788 , men dessverre ingen flere opplysninger om brud og brudgoms opphav her.Mulig noen har opplysninger om dette paret så du få bekreftet om dette er 1. ekteskap til Lars som gifter seg som 70 år gammel enkemann med Berte Maria?Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Det er mye mulig at Berit har truffet rett i innl. nr 2. Men, det gir ikke noe svar på det jeg mener er feil i LBSB. Hvem Lars Hansen er det da som gifter seg med Berte Maria Sørensdtr. i 1858 ?.Mvh. Einar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Skjelland

Har ikke fulgt så nøye med i debatten så du har kanskje sett denne lysningen av 16. sept. 1858 for Lars Hansen Furrestad og Berte Maria Sørensdtr.Furrestad. Tror det står at hans forrige kone døde 1847. Kanskje et spor å følge videre. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Da er vel dette Lars Hansens 1. hustru , død i 1847? LenkeGunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er i så fall 1. vielsen i Sandar: LenkeHer står ingen andre opplysninger om ekteparet, men det er mulig vi kan finne dem i Sandeherredboka L. Berg. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er vel Ragne Sveinungsdatters opphav: LenkeFant ingen spor i Sandeherredboka under Stange. Skal kikke under Førstad.Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Skjelland

I bygdeboken Sandar avVilhelm Møller, bind 1 s. 137 står så her under Stange vestre:Vestre Stange er to gårder, som fra 1963 er slått sammen. Den søndre har vært drevet av samme slekt siden 1790-årene. Nåværende eiers tippoldemor Ragne Sveinungsdatter Førstad hadde da giftet seg inn på gården. Hun ble enke her, og giftet seg på ny med den kjente Hans Brønnums sønn Lars Hansen, f. 1788 d. 1867, som drev gården fra 1807 til 1858. Ragne døde 1847, og Lars giftet seg igjen og flyttet til Førstad, der sønnen Hans Kristian Larsen hadde kjøpt gård 1847, se br. 147/1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Det er tydelig at jeg har truffet en forhastet slutning, når jeg påpeker feil i LBSB. Debatten har jo avklart at det var to forskjellige Lars Hansen Stange. Min LH er reg. død 6 mnd. g. (innl. 2 av Berit).Det er likevel en vesentlig feil på s. 644, hvor det står: '3. Mattis, død ugift 1793'. Denne Mattis er nok av en eldre årgang i det han var 74 år ved sin død, LenkeMattis Jenssøn er min 3 x tippoldefar, dvs. far til Hans Mathisen. Han er da også onkel til Ragne Sveinungsdtr. (innl. nr. 10), som giftet seg med Lars Hansen Brønnum (senere Førstad). Halvsøster til Lars, nemlig Maren, hun blei senere g.m. Hans Perssøn Aabol i hans andre ekteskap. Jeg tar dette med bare som en kurositet, og da på grunn av at denne Hans Perssøn også er min tippoldefar, men da via en annen linje.Jeg har ikke mer å tilføye til denne debatten, og igjen så takker jeg for all hjelp.Mvh. Einar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aksel Einar Mathiesen

,Hei.Dette er bare en korrigering av at jeg i siste innlegg hevdet at det måtte være en Mattis av eldre årgang. Det er kun påstanden om at han døde ugift, som er feil.[url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede1&view_detail=1&ID=654>LenkeHer kommer også dette ekteparets to barn: Lenke og min tipp-tipp-oldefar,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.