Gå til innhold
Arkivverket

[#44179] Brunlanes : Sara Sørensdatter fra hvor ? Hedrum


Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

Jeg ser at lenket ikke virker. Margith ble døpt i august 1763, se Mini. Hjartdal 1727-1775,s.97. Den ligger på de skannede kiskebøkene på Digitalarkivet. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

På Fam-search. fant jeg denne Lenke en link Mini.Brunlanes 1766-1801, finnes dåpen 1. april 1781. (ingen aprilsnarr).Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg ser at Berit Knusden innlegg 2. har vært inne på den samme Søren Olsen. Mor til Sara f. 1781,het Ingeborg. Kan døtrene i andre ekteskapet være oppkalt, Sara 7 år og Inger 5 år i 1801, etter slekt i hans første ekteskap. (Jeg tror at jeg ville lett litt her om det var min slekt) Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Torgrim Johnsen og Live Johnsdatter er mine tipp-tipp-oldeforeldre. De har følgende barn sammen:Helge Torgrimsdatter f. sept 1772, Tuddal[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061212310506.jpg>LenkeJon Torgrimsen f. 1775 Aaklungen, Eidanger (Død 1777, Omsland, Brunlanes)LenkeRagnhild Torgrimsdatter, f. 1778, Omsland, BrunlanesLenkeJohn Torgrimsen f, 1781, Omsland, Brunlanes (se innlegget over), død 1781Ingeborg Torgrimsdatter f. 1782, Omsland, Brunlanes LenkeAnne Torgrimsdatter, f. 1785, Omsland, BrunlanesLenkeGunild Torgrimsdatter, f. 1790, Omsland, BrunlanesLenkeJeg har mer informasjon på alle søsknene hvis det er interesse.Live Johnsdatter, død 1821, Omsland, BrunlanesLenkeHar ikke funnet dødsdato for Torgrim Johnsen.Torgrim Johnsen hadde tre døtre i sitt første ekteskap i Tuddal, med Helge Rejersdatter Hougstol. Det er de før nevnte Margith og TorborLenkeSå er det Liv, f. 1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Kan noen tyde hva som står etter Sara Sørensdatter når sønnen Abraham døpes her?LenkeSøren og Sara har også døpt en sønn Abraham i 1812, og der er både Erich Sørensen Birchelund og Jon Sørensen ibid, faddereSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Da Sara Sørensdatter gifter seg 2.gang, 13.okt. 1832, oppgis alderen hennes til 45 årLenkeHennes siste barn, Maren, ble født i 1829Ved begravelsen i 1856, oppgis Sara å være 70 år.Disse punktene burde vel gjøre Sara Sørensdatter, født 1781, ganske uaktuell.Kan 'vår' Sara være døpt i Larvik kanskje? For dåp i Stavern ble vel registrert i kirkebok for Brunlanes på den tiden. Kirkebøker for Larvik for det aktuelle tidsrommet, ligger ikke på nettet.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til Sissel Johnsen.Hei. Torbor Torgrimsdtr. f.i Hjartdal 1767 er min ane. Gjennom FamCearch fant jeg frem til Hokstul og Hjartdal. Lånte Hjartal bygdebok og har i notatene mine skrevet at det var skifte og eierskifte etter at Helje Reiersdtr døde. Jeg må ta forbehold om at det er riktig.Jeg gikk nøye gjennom alle fadderne til Torgrim og Live Johnsens barn, og fant at Torgrims 2 eller 3 eldste døtre fra 1 ekteskap, var blant fadderne til noen av dem.Jeg har ikke de notatene nå, for det er Torgrim og Helge som er mine aner.Jeg har festet meg ved den slektslinja.Jeg har funnet de samme barna som du, men bare John f. 1881.Jeg har heller ikke funnet når Torgrim døde, han kan ha bodd hos Torborg i Larvik de siste årene, men jeg har ikke fått tid tilå lete ennå. Den aktuelle KB ligger ikke på nettet ennå. mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

det ville være rart om Torgrim døde i Larvik, siden Live dør på Omsland der de hele tiden bodde. Men det kan jo være. Det håpløse er at presten som førte kirkeboka i Brunlanes mellom 1800 og 1830, hadde en helt håpløs håndskrift. Det er live og Torgrims datter Anne som er min tippoldemor. Jeg var heller ikke klar over den første gutten Jon, men oppdaget plutselig dødsfallet i kirkeboka for Brunlanes. Siden de bodde på Sandviksrønningen på Omsland, slo tanken meg at de kanskje hadde gått veien om Eidanger, og riktignok, de hadde bodd på Aachlungen. Jeg har også lånt bøkene fra Hjartdal, men tror ikke det sto noe om at de flyttet til Brunlanes. det var jo en lang vei den gangen. Men de ville kanskje nærmere kysten. Hvis du vil ha mer info kan du sende meg en mail :sissel_johnsenkrøllalfahotmail.comSissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiJeg er etterkommer av Torgrim Johnsens datter Helge Torgrimsdatter. Det er lenge siden jeg har jobbet med dette, men har notert meg at Torgrim Johns. står nevnt i et skifteregister på Registreringssentral for historiske data i sikfteprotokoll Larvik 1813-1829 protokoll 4 arkiv Kongsberg. http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspxHilsen Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.