Gå til innhold
Arkivverket

[#44212] Ludolf Krohn, lektor på Hamar

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

-Fortsatt enig vedr. mannsnavnet Lodolf.!Kulle det sjeldne mannsnavnet Ludolf indikere noen slektrelasjon mellom Nordalsprestens aner og Krohn fra (etter hvert fra Farsund), så er det jo anene til Ludolph With som i så fall må innveves i anene til Krohn fra Koldnbüttel / Lund. (Men en slik påvisning har vel ingen prøvd seg på.)Men en helt annen ting er hvorvidt slekten KROHN (fra Danmark) etter presten i Lund (i Skåne ?) Conrad Krohn (f. 1647) har noen forbindelse med noen av de Bergens-innvandrende slekter KROHN fra Rostock og/eller Hamburg.Aneoppstillingen indikerer rett nok ingen slik forbindelse, men utenkelig er det vel ikke. Jeg skulle vel tippe at det finnes en rekke slekter som har 15-1600-talls-forbindelser mellom nettopp byene Hamburg, Rostock, og Lund, - og for den saks skyld BERGEN.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

Er det noen som kjenner til om det er noen forbindelse mellom de Krohn-slektene som er nevnt her, og denne familien: Lenke En av mine forfedre bodde hos kaptein Krohn i 1803 og ble gift med en av tjenestejentene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selv om lenken ikke virker, så forstår jeg det slik at det er Kaptein (senere Major!) JOHAN JØRGEN KROHN f.6.des.1766. det siktes til:En annen Johan Jørgen Krohn, 'Møbelsnekker på almenningen i Bergen, angivelig kommet fra Altona'”…- slik Yngeve Nederbø formulerer det i innlegg 2 i tema 15638 Lenke var far til Nordalspresten Ludolf Krohn. Da kan det vel tenkes at Kaptein (Major) Krohn (også han Johan Jørgen) var Nordalsprestens nevø ??Men dette regner jeg med Erik (som la ut tema 15638 og som skrev innlegg 25 her) vet mer om.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Erik Døving

Kaptein (seinare major) Johan Jørgen Krohn (1766-1834) var son til presten Ludolph Krohn (sokneprest først i Norddal, seinare i Luster). Denne offiseren og vegmesteren var altså soneson til JJ Krohn frå Altona ved Hamburg, han hadde eit gardsbruk i Land ved Randsfjorden ('Krohnborg'), ein periode åtte han også gardar på Ringerike. Det er gitt ut eiga bok om denne slekta: 'Slekten Krohn fra Kronborg og Ringerike' av R. Sommerfelt Holst (1931)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.