Gå til innhold
Arkivverket

[#44253] Hjelp til tyding av kirkebok for Rakkestad


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Lenken virket ikke, men jeg antar det er denne:LenkeFødt 12. Oct. og døpt i Ous den 10. Dec. 1865: Arne. Uægte. Pigen Anne Arnesd. Torp som opgiver Barnets Fader at være en svensk Person Lars Andersen. Se Anm.Faddere: Anders Arnesen Torp, Anders Johannesen Torp.?, Johannes Christiansen do. Oline Tostensd. do. Malene Arnesd. do.Anm.: Pigen har senere opgivet som Barnefader Møller Lars Jansen Berg. .?. gift Mand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Tusen takk for hjelpen. Jeg trodde ikke jeg leste riktig,men det gjorde jeg,iallefall nesten. Og nå er jeg bare enda mer forvirret. Oppgitt barnefar ved fødsel: Lars Andersen og Lars Jansen. Oppgitt far ved konfirmasjon:Lars Jensen. Oppgitt far ved vielse 1887: Møller Lars Larsen. Så her blir det vel ikke lett å finne ut av hvilken rekke man skal følge bakover.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du kan vel i alle fall se bort fra Lars Andersen, da moren altså gikk bort fra opplysningene om ham ('en svensk Person Lars Andersen' ville selv i samtida være umulig å identifisere, og sannsynligvis var han oppdiktet).Møller Lars Jansen og Lars Jensen går nok ut på ett - Jansen og Jensen kunne jo fort feilstaves/forveksles. Endelig er det møller Lars Larsen ved vielsen - det ligger lengst vekk i tid, og bør således legges minst vekt på.Fellesnevneren er at faren var møller, og det opplyses også at han var gift. Det er flaks at FT1865 ligger dåpen så nær i tid, og jeg vil anta at dette er rett mann: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei og takk for innspill. Dette ser veldig riktig ut. Siden det blir oppgitt ved dåpen at faren er møller er nok dette rett mann. Jeg skal se litt nærmere på dette og se om jeg finner noen forbindelse. Det kan bli vanskelig,for min oldemor(Arnes datter)fortalte at han hadde en vanskelig oppvekst.Han vokste visstnok opp farløs og moren døde rett før han ble konfirmert i 1880. Han hadde en søster,Karen Oline.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Lenge siden denne debatten. Via 1910-tellingen i dag har jeg funnet ut om Arne som jeg lette etter i 1900 og som du? har rettet fra Knut. Arnes søster MAREN Oline er min oldemor! Og jeg vet mye om disse.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.