Gå til innhold
Arkivverket

[#44299] Nebbe ætten.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Det er greit å vite. En kan lett få inntrykk av at bruken av tittelen hustru er synonymt med adelig når en leser forskjellig slektslitteratur.Hva med lengre bakover i tid, var dette annerledes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ja, det var annerledes før (dvs før 1600), før reformasjonen, f eks., og etter ca 1400, kan en forenklet si at tittelen hustru var adelig, -dette er forøvrig et forhold jeg ofte har kommet inn på i mine etterhvert mange foredrag om adel i Norge, men behovet synes uuttømmelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Prøver litt til her. - Jeg har nu Kari Jonsdr., på Bø i Gausdal, dr. av Jon Jonsen Bø, g.m. Marit Amundsdr., f.c. 1602.-- Kari Jonsdr. var g.2.m. Iver Eriksen Einstad, sønn av Erik Johannesen Kongsli Sygard, f.c. 1600, g.m. Guri Sveinsdr., d.c. 1670. - Kan noen gi meg opplysn. om hennes foreldre ? -- Foreldre til Erik Johannesen, skulle være Johannes Eriksen Hjelle i Fåvang, g.m. Siri Øysteinsdr. Forbrigd. - Her er jeg uten fødselsår, dødsår og sikker far til Siri. - Det skulle angivelig være en Østen Olavsen på Forbrigd i Kvam, d.c. 1635. - Kan dette være Siris far ? -- Så skulle det ha vært en Olav Torsteinsen på Forbrigd, formodentlig far til Østen Olavsen ? --Takknemlig for hjelp her, slik at jeg får orden på sakene. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Debattinnlegg nr 35839 omhandler bla. spørsmålet om der finnes forbindelse mellom slekten på sygard-Kongsli og Hhelle - Tynnøl - ætten - som du spør om her. Men den forbindelsen kan ikke påvises. Begrunnelse i nvnete debattinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg kikket på ovennevnte debatt, men kunne ikke se at det forelå noen endelig konklusjon ? -- Av en ovenfor omt. hjemmeside fremgikk det at den i innl. 28. nevnte Østen Olavsen Forbrigd, d.c. 1635, skulle ha vært g.m. en Marit (Østensdr.) Vestad. -- Det var en Marit Vestad som var g.m. Eystein Jonsen fra Helle, d.c. 1612. - Jeg kunne i 'Ættesoga' ikke se ar der var noen dr. Marit etter Eystein og lurte da på om det var moren (konen til Eystein) som var g. 2.g.g.r. - Marit Vestad skulle ha skiftet sitt bo i live, hvilket vel var vanlig hvis hun skulle gifte seg igjen. - Vel, dette var nu bare en tanke. -- Ellers er vel hovedsaken å først finne riktige foreldre til Erik Johannesen Sygard Kongsli, f.c. 1600 og hans kone Guri Svendsdr., d. 1670.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.