Gå til innhold
Arkivverket

[#44562] 1600-tallet: Trondheim: Jens i Krogen

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei.Takker for respons på mine spørsmål.---Til innlegg 93:Jeg kjenner ikke til mer om Jens i Kroken enn det som allerede er oppgitt i innleggene i denne tråden, dvs. at Jens i alle fall var bosatt i Kroken i Trondheim i 1627-28 og i 1654.Mitt innlegg 89 prøver å kartlegge sønnen Nils (Høstmark) og hans barn. Her er det at det i tidligere innlegg er kommet opplysninger som plasserer Nils Jensen (Høstmark) i Kroken/Trondheim på 1660 tallet og i 1683. det er så langt jeg ser ikke kommet noen opplysninger i denne tråden som skulle tilsi at Nils Jensen (Høstmark) har hatt bosted noen andre steder enn (i Kroken?) Trondheim, og at opplysningene om at døtrene Marit og Magdalena skulle være født i Salten savner dekning i kildene.---Så fortsetter infoen å strømme på, i innlegg 98 dukker det enda en Anders Nilsen opp, denne gang heter han Borch og er noenlunde Jevngammel med Anders Nilsen (Høstmark), var han også Trondheimsborger? (det er vel nå det er fritt fram for å bli forvirret)Er det en liten mulighet for at brødrene (Høstmark) har delt på yrket, dermed har en hatt det administrative ansvar ett år og stått for skatteinnbetaling, slik at Anders betalte i 1686 og Jens ikke er registrert for da var han nordpå, mens Jens betalte i 1687 og da var Anders nordpå?Kan i så fall Maursundfamilien ha gjort det på samme måte?-MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Og plutselig demret det for meg. :-DSiden jeg ikke finner flere Anders Nilsen enn den ene som er nevnt i innlegg 77, måtte det litt grubling til, og da jeg var i ferd med å gi opp, så kom det:Årsaken er vel så enkel, at det ikke trenges borgerskap for å være skipper på andres fartøy (innlegg 79). Dermed skal ikke Anders Nilsen Moursund være registrert blant borgerne i Trondheim, og den borgeren Anders Nilsen Norfar som er oppført er borgeren og nordlandshandleren Anders Nilsen (Høstmark).Dermed blir det rimeligvis brødrene Jens og Anders Nilsen (Høstmark) som var registrert i 1687 (innlegg 84)yeessh :-)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Litt om kilder som har vært brukt i denne tråden:Jeg oppdaget ved å gå gjennom kildene til Simon Ellefsen (Homble/Humble) at han oppgir: ”Henning Sollied (1907-1945): Blix'erne av Jemtland. En norsk-svensk storslegt.. Trykt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift III (1931): 61-103 ” som kilde i oppsettet av familien/barna til Svend Blix, dette oppsettet ser mistenkelig lik oppsettet til Støver.Det er i alle fall fakta at Henning Sollied har bommet på hvilken Berit/Birgitte som var gift flere ganger, og dermed i hvilke ekteskap de hørte til.Om Støver har brukt samme kilde vet jeg ikke, men han har da også bommet på disse.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Er det noen som har noen tanker om hvordan Trine Nilsdtr. datter til Nils Lucassen og Karen Olsdtr skal identifiseres etter 1660?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.