Gå til innhold
Arkivverket

[#44764] Enebakk - Johanne Ottersdatter Eikebergdalen


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg har en god stund og etter beste evne forsøkt å finne hennes dåp og/eller hennes foreldre. Ved konfirmasjonen står hun oppført med bosted Eikebergdalen. Født ca. 1730.Hun kan være en eldre søster av Hans og Holm Ottersønner fra Eikebergdalen f. 1740 og 1747.Enebakk bygdebok sier hun kan være datter av Otter Ubberud, men jeg finner ingen Johanne som hans datter. Hennes dåp finner jeg ikke i Enebakk eller Kråkstad.I Fet ministerialbok 1, 1716-1751, finner jeg Johanne, døpt Dom 3.p.Pasche 1731 med foreldre Otle og Marthe fra Vinsnæs eijeSpørsmålet er om Otle kan være brukt omhverandre med Otte eller Otto eller Otter. Kan det være henne ?Jeg roper herved om hjelp i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for det.Jeg har sett under Vinsnes i Fet bygdebok II var det vel. Jeg finner ikke noe om familien der. Antagelig var det en husmannsfamilie som ikke er nevnt i bygdeboka.Hva med navnet Otle kan det være en avart av Otter eller Otte ?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg finner altså Johanne Ottesen, døpt 15 apr 1731 i Fet kirkebok 1716-1751 med foreldre Otte og Marthe Vinsnæs eie.Otter Erichsen og Marthe Erichsdatter ble viet iflg. samme kirkebok 24 juni 1727Dette er sannsynligvis hennes foreldre.Finner dog ikke flere barn i tidsrommet 1727-1735 i Fet.Når jeg ser på barna til Johanne Ottersdatter i Eikebergdalen i Enebakk er ingen navneoppkalt etter besteforeldre eller oldeforeldre (Erich).Noen som kan bidra til å finne ut om disse to Johanne Ottersdattere er en og samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.