Gå til innhold
Arkivverket

[#44862] Marte Arnesdatter (Andreasdatter) gift med Ole Hansen 25 des.1815 i Haslum


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Hei HåkonJeg heller også til at foreldrene til Ole Hansen, er Hans Olsen og Margrethe Finboesdatter. Jeg fant en Finboesdatter på Vestlandet et sted, der en Lars Gundersen hadde tilhold, og jeg mener å ha sett at han var fadder for en av barnen, det skal jeg sjekke. De har jo 11 barn, skal gå igjennom barnens faddere på nytt, å se om det hjelper noe på dette mysteriet.Håper vi finner utav det tilslutt.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei HåkonNå har jeg godt igjennom alle faddere til barnen.Har noen alternativ. Margrete Arnesdatter som er navnet kirkeboka har brukt som mor på alle 11 barn, hun står ikke oppført som Andreasdatter der, men hun kan jo like gjerne hete Andersdatter eller Andreasdatter som hun står oppført som ellers.Tenker litt på hva barnen heter. Den eldste heter jo Haagine. Hvis nå det er en oppkalling som skulle Magretes farfar hete Haagen. Det finnes en Anders Haagensen og som har en datter som heter Marthe født 1786, men da er Magrete 29 år isteden for 23 år når hun gifter seg, altså 5 år eldre. Det som er litt snodig er at ved hennes dåp (Marthes altså i 1786)så er en av fadderne Jens Larsen Wold, og det heter også en av fadderne til Magrete og Ole sine barn Maren og Andreas.Det er også en Haagen Andersen Nadderud samt Anders Haagensen Nadderud (far og sønn) dvs. hennes far og bror, som er oppført som faddere. Hvis Marte født 1786 er den vi leter etter, så er Haagen hennes bror og Anders Haagensen hennes far.Så er det en fadder fra gården Wettre, der finnes også en Magrete Andersdatter f. 1794. Det stemmer kanskje mere tidsmessig på alderen, da skal hennes far hete Anders Tollofsen.Dette er kinkig, håper at 1810 eller 1815 tellingen kan gi oss et riktig svar, på denne utrolig vanskelige familiegåten.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Håkon Havik

Hei igjenDa har jeg fått sjekket ut folketellinger fra Bærum - dessverre uten å ha kommet særlig videre i denne saken. Har likevel litt info å komme med:I folketellingen fra 1815 finner jeg på Grav: - Ole Hansen, 24 år, tjenestedreng - Margrete Arnesdatter, 22 år, tjenestepigeSamme året - den 25.12.1815 - ble som vi vet Ole og Margrete viet. FT 1815 ble så vidt jeg vet avholdt tidlig på året.I folketellingen fra 1825 finner jeg på husmannsplassen Dølerud under Grav: - Ole Hansen, 36 år, gift, husmann med jord - Margrethe Arnesdatter, 35 år - og barna Haagine, Elen, Andreas, Hans og LarsI folketellingen fra 1835 finner jeg på Dølerud under Grav: - Ole Hansen, 47 år, husmann med jord - Margrete Arnesdatter, 46 år - og barna Andreas, Hans, Lars, Marie, Johane, Carl, Johan og KarenFra dette vet vi i hvert fall at husmannsplassen som Ole og Margrete bodde på het Dølerud, og at de kanskje bodde der fra vielsen og livet ut. Før vielsen ser det ut til at begge tjente på hovedbruket på Østre Grav.Angående fødselsår på Ole og Margrete, så er begge oppført som 1 år yngre ved FT 1815 enn ved vielsen, noe som kan passe bra inn siden tellingen så vidt jeg vet ble holdt tidlig på året. Sammen burde vel dette indikere at Ole kan ha vært født i 1790, og Margrete i 1792.Men tanke på at Oles fødselsår, tror jeg det er mindre sannsynlig at hans foreldre er Hans Olsen og Margrethe Finbosdatter, slik jeg foreslo i (25) - for deres sønn Ole ble født i 1792. Verken Hans Olsen eller Margrethe Finbosdatter er for øvrig å finne på Grav i 1815.Fra tellingene jeg har sjekket, er det lite som tyder på at Ole eller Margrete hadde slekt i live på Grav i 1815 eller senere. En del ting kan kanskje også tyde på at de heller ikke hadde slekt på de nærmeste gårdene/husmannsplassene.Håper noen av dere klarer å komme videre i denne saken. Kanskje kan Hans Olsen og Marie Guttormsdatter, som Wenche nevner i (17), være mulige kandidater til Oles foreldre?Til slutt et lite spørsmål, Wenche: Du skriver i (1) at 'Ifølge bygdebøker over Asker-Bærum heter hun Marte Arnesdatter'. Hvilken bygdebok er det dette står i?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Håkon Havik

Det er nesten 1 år siden siste innlegg i denne debatten, og jeg tror nå at jeg gir opp videre leting etter Ole og Margrethes opphav.Likevel: Siden sist har det slått meg at navnet Dølerud - som var husmannsplassen de bodde på - trolig har opphav i at de første beboerne der var 'døler', dvs. kom (tilflyttende) fra en dal. Jeg har i vært fall vært borte i samme navn med samme forklaring fra andre bygder.Jeg finner navnet Dølerud under Grav første gang brukt i folketellingen fra 1825, og det er vel en viss mulighet for at plassen ble oppkalt etter hvor Ole (og evt. Margrethe) kom fra.Jeg vil derfor gjette på at i hvert fall Ole kan ha vært fra en eller annen dal på Østlandet - og trolig litt lenger unna enn Lommedalen i Bærum.Uansett gjør vel ikke dette det akkurat lettere å finne opphavet deres så for min del gir jeg nå opp å komme noe videre. Men takk for en fin debatt!Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Håkon Havik

Tenkte bare å nevne at det i Asker prestearkiv på Riksarkivet finnes manntall fra fattigkassa for østre og vestre Bærum. Så vidt jeg har forstått var dette en årlig oversikt over husmenn, tjenestemenn og -kvinner, brukt i forhold til å kreve inn avgifter fra dem.Mantallene for Østre og Vestre Bærum går tilbake til år 1806 og fortsetter flere tiår fremover.Under gården Grav finner jeg Ole Hansen oppført som tjenestedreng første gang i år 1811, så det var nok da han flyttet til gården. Hvor han kom fra har jeg dessverre ikke funnet ut noe mer om.Når det gjelder Margrethe Arnesdatter så finner jeg henne første gang oppført i fattigkasse-manntallet som tjenestepike på Grav i år 1814. Interessant nok finner jeg fra år 1811 til 1813 en Margrethe Arnesdatter oppført som tjenestepike på gården Eik (Eeg/Eg) i Østre Bærum. Hun er ikke lenger på Eik i 1814.Sammen med henne på Eik finner jeg i de samme årene en Jørgen Arnesen som er tjenestegutt. I 1806 er det også en Gulbrand og en Hans Arnesen som er tjenestefolk på gården. Den samme Gulbrand Arnesen ser ut til å flytte inn på Grav i 1814 - og blir da nabohusmann med Ole og Margrethe.Gulbrand og Jørgen ser ut til å være brødre, og er trolig å finne på Hosle i FT 1801 med Arne Gulbrandsen og Kirsti Gulbrandsdatter som foreldre. Selv om dette virker interessant, finner jeg ingen direkte kobling mellom denne familien og vår Margrethe Arnesdatter. På den annen side er gårdbrukeren på Hosle forlover ved vielsen til Ole og Margrethe.Et annet spor er fra nevnte manntall fra år 1812. Da finner jeg en Arne Hansen oppført som husmann på Eik. Sammen mann ser ut til å være oppført som husmann på Østern i årene før tilbake til 1806, og i årene fremover.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.