Gå til innhold
Arkivverket

[#44996] Hans Gaas, 1. evangeliske superintendent i Trondheim.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Har fulgt denne tråden ganske lenge, og fått på plass noen løse tråder etter hvert på min mors slekt i Ofoten. Konrad Naustvik nevner en Jens Nielsen Dall som dør 1665 på Østervig i Ofoten. Han satt 1646 med 1 vog i Melsbø i Tjeldsundet (hele gården) før han flyttet til Østervig. Ville nu bare nevne det. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn (25), navnet Hans Olsson er ventelig feil for Hans Offesen, dvs Hans Ovesen (Rød). Det er vel fra han Ove Dall har fornavnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jau då Tore, eg har også tenkt den tanken, men i følgje Lars, så hadde Lasse og Birgitte også sonen Ola som døydde før 1623. Eg kjenner ikkje kjelda til desse opplysningane, men eit søk i NRR kunne kanskje ha gjeve svaret?Terje (26)Ja, det er nokre personar som nyttar Dall (Dahl) som slektsnamn utover 1600-talet som er vanskeleg å plassera i den Dallslekta som vi tangerer inn på her. Vi har også nokre slike i Romsdalen i Møre og Romsdal i Vestnesområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Etter de opplysn. jeg har, hadde Hans Ovesen bl.a. datteren Birgitte som var g.m. Lauritz Amundsen Dahl (d. før 1618)- til Sandvik og Malkenes i Tysnes. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan vera at dette er riktig, men ein stad på nettet var det oppgjeve at Hans Ovesson Rød døydde i 1598, medan Lars Løberg i ein artikkel i NST hevdar at Hans døydde etter 1623. I 1619 omtalar den som skal vera son til Birgitte og Laurits, Ove Dall morfaren som sl (salig) Hans Olsson i Trondheim. Ikkje så greitt å veta kva som er sanninga her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sidan Axel Fridag ser ut til å ha vore gift med ei dotter av Hans Gaas, så kan ein jo kort fortelja kva som finst om Axel i NNR.B I s. 397 fortel at Axel var aktuell som lagmann i Steig (1564).B I s. 632 f viser at han var lagmann i Bergen og Gulating (1569). Han fikk da brev på krona sin gard, Bleik. I 1571 vert dette stadfest. Vidare får vi veta at Bleik (Bleg) låg på Andenes og det vert også opplyst at Axel hadde budd på Bleik tidlegare.B II s. 86 viser at Axel disponerte garden Hop ved Bergen.B II s. 216 viser at han får krona sin part av tienda av Malmanger prestegjeld i Kvinherad.B II s. 42 ( 1581) viser at Axel får forleningsbrev på Fitje på Stord.B II s. 619 1585 viser at Axel Fredriksson er død.På nettet finst eit oppsett som fortel at Axel F. til Lines var gift med Anna Hansdotter Gaas og at dei hadde 4 born; Axel, Mette, Kristine og Hans.Axel skal også ha vore gift med Else Kristoffersdotter Tronds. Ingen born i det ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Her er et søskenskifte mellom Ove Dall til Sandvik og Lavine Dall til Lille Rein, datert Lille Rein 5 juni 1623. Skiftet er etter faren Lars Amundsson og farbrordatteren Karin Dall og moren Birgitte Hansdatter.LenkeElisabeth Kristoffersdatter var g. 3 ganger;1. Jon Haar d.e. til Gjersvik, død ca. 15682. Axel Fredrikson Fredag, død ca 1585.3. Andreas Mowatt til Hovland.Axel Andreasson Mowatt skal være oppkalt etter Axel Fredriksson.Ref. Galtung L. Galtungslekten i fortid og nutid.Trond Benkestokk til Meløy på Helgeland var g.m. Anna Jonsdatter (Hård/Haar). Ref. Tore Hermundsson, Benkestokk-seminaret, 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Supert Karin, då veit vi vel kva for gods i Nordland som stamma frå Hans Gaas, eller rettare frå kona hans (dotter til Hans Bagge?).Det var også interessant å sjå at Lavina arva part i ein gard på Nordmøre, nemleg i Sandvik. Om dette er Sandvik på Tingvoll, så meinar eg å hugsa at det var gammalt Aspa-gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg oppdaget at jeg i innlegg 29 skrev at Lauritz Amundsen Dahl skulle være d. før 1618. - Nu ser jeg at jeg et annet sted har notert d. før 1608 og er da ikke sikker på hvilket som er riktig. - Ellers har jeg notert om maken til Birgitte Hansdr., Lauritz A., at han var sønn av Amund Lauritzen og Margrete Tronds i hennes 2. ektesk. - Hun var g. 1.m. Jørgen Pedersen Staur. - Nu skulle Birgittes søster, Øllagård Hansdr. ha vært g.m. Jørgen Henriksen Staur, Lagm. i Steigen, men jeg vet ikke hans relasjon til Jørgen Pedersen S. - Noen som vet ? -- Ellers har jeg notert om Lavinia Dahl, d.etter 1665, dr. av Birgitte og Lauritz A., at hun var g.m. Salmund Lauritzen Blix, d. 1638, sogneprest på Lit i Jemtland. De hadde åpenbart ingen barn, men er det noen som har nærmere opplysn. om ham ? -- Så har jeg notert at arvingene ( form. etter Birgitte og Lauritz ) måtte møte for Herredagen i Skien i 1619 for å bevise sitt adelskap. - Vel, dette blev nu litt utenom, men det var jo tatt opp. Selv har jeg hatt lite tid til å gå i dybden av dette nu. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (31)Absalon Pedersson kallar kona til Axel Gyntersberg for Anna Gaas 15. juli 1574 i samband med ei pantsetting. Nokon annan Gaas enn Hans i Trondheim var det vel ikkje på den tida, så dette skulle vel vera med å stadfesta at Axel Gyntersberg var gift med ei dotter til Hans Gaas. Kor vidt Hans var gift med ei dotter til Hans Bagge vert truleg vanskeleg å få stadfest, men det verkar slett ikkje usannsynleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Alv (35). Jeg har notert at Jørgen Pedersen Staur var gift med Margrete Christophersdatter (Tronds?). De hadde en sønn Henrich Jørgensen Staur d 1609 som ble gift med Adelus Andersdatter Benkestok. De fikk sønnen Jørgen Henriksen Staur som ble gift med Øllegård Hansdatter. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Som enke giftet Margreta Christoffersdatter seg opp igjen med Amund Larsson til Sandvik i Kvinnherad/Malkenes i Tysnes, far til Lars g.m. Birgitta, datter av Hans Ovesson Rød til Fosen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

(til 31) Når det gjelder Salomon Lauritsen Blix anbefales NST 1932 om Blix`erne av Jemtland, av cand jur Henning Sollied.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I ein artikkel om Benkestokslekta på heimesida til Arne Kvitrud kan ein m.a. lesa følgjande: '11.8.1557 ble det kunngjort et forlik mellom Erik Ormson til Vatne (i Sandnes eller Stord) og Trond Benkestokk til Meløy etter en “langsommelig” trette om deling av Smørsgodset. ”Hans sønner”, Kristoffer Erikson og Aksel Gyntersberg (de to siste er trolig svigersønner) hadde også gitt sitt samtykke til avtalen. Det var arv etter avdøde jomfru Magdalena Olavdatter (Bagge) (DN XXII nr 1062)'. http://home.c2i.net/kvitrud/Arne/benkestokk.htmOm det er rett som Kvitrud her kjem med framlegg om, at Axel Gyntersberg er svigerson til Trond Benkestok, kven var i tilfelle denne Trondsdotra.Axel måtte da også ha vore gift tre gonger, først med ei dotter til Trond Benkestok (før 1557), så med ei dotter til Hans Gaas (1574), så til slutt med Else Kristoffersdotter (Tronds?) før han så døydde i 1585. Sjå m.a. innlegg (32).Er det nokon som kan seia meir om det første (?) ekteskapet til Axel, m.a. kven denne dotter til Trond Benkestok hette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Axel Gyntersberg var gift med Kristine Trondsdatter Benkestok som døde på barselseng 21/2-1572 Torget. TGo barn. Inger g m Jacob Jørgensen foged senere slottskriver på Bergenhus og Karen g m Anders Beryilsen Mouwat. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Her kom den ene presiseringen etter den andre. Takk til dere. -- Til Finn, innl. 35. Vedr. Hans som kanskje var g.m. en dr. av Hans Bagge. - Jeg formoder du sikter til Hans Gaas (d.y., f.c. 1500 ? ) - Om ham har jeg notert at han var g. 2. g.g.r. - g.1.før 1535 m. Marine Berildsdr. Med henne hadde ahn 5 barn - Han skulle så ha blitt g.2. ca. 1558 m. Benedichte Mortensdr. - Barn ukj. - Jeg kan ikke se at han er oppf. m. noen dr. Anna, men han hadde jo mange slektninger i Danmark. - Hvis hun da ikke var barnebarn av Hans ? Det har åpenbart vært et skifte etter faren, ettersom det er nevnt at 3 av barna var døde før faren. Om disse var døde og hadde barn, så ville vel evt. barna være nevnt i skiftet ? -- Far til denne Hans Gaas hette også Hans, f.c. 1470 og han var g.m. en Kirstine Hansdr. Kan det ha blitt en forveksling her ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Alv (43)Om du les innlegg (22) og held det saman med innlegg (35) vil du sjå at det neppe kan vera noko misforståing. Anna Gaas var nok dotter til superintendanten i Trondheim. Når ho også kunne ha med seg odelsgods i Saltenområdet inn i ekteskapet med Axel Gyntersberg, så er det nok helst fordi ho hadde ei norsk mor. Eg trur neppe at verken Hans Gaas sjølv eller nokon av dei danske konene hans var eigar av slikt gods. Når det då i ei likpreike er oppgjeve at Hans Gaas var gift med ei dotter av Hans Bagge, så ser eg på det som ei interessant opplysning som i dette tilfelle kan ha noko for seg, ikkje minst fordi Hans Bagge er ein historisk person som levde på ei tid som kan høva som svigerfar til Hans Gaas.Takk til Terje igjen for nye opplysningar og kjeldetilvisning. Eg hadde jo denne kjelda sjølv utan at eg kom på å sjekka der. Det står vel elles at Kristine og Axel hadde heile 10 born (truleg konkludert ut frå epitafiet i Brønnøy kyrkje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Karin/32:) Såvidt jeg har oppfattet så var Anna Jonsdatter Hård (g.m. Trond Benkestok) en søster av Nils Jonssøn Hård og dermed grandtante til Anne Jonsdatter Hård (d. av Jon Nilsson Hård og Else Christophersdatter Tronds).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Alv/34:) Såvidt jeg vet hadde Salomon Lauritzen Blix (c1595-1638) og Lavinia Lauritsdotter Dall (c1610-et1665) barna Salomon (1631-1713), lensmann i Lekø, og Lavina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det ovenstående ser det ut til å være motstridende opplysninger om hvilken Axel Anna Hansdatter Gaas var gift med. Det er opplyst både Axel Henrikson Güntersberg og Axel Fredriksen Fridag. Er det snakk om to uilke døtre av Hans Gaas (d.y.) ?(Alv/43:) Hva er navnet på de 5 barna som Hans Gaas skal ha fått med Maren Hansdatter Bagge ?Kirstine Fridag's datter Karen Christophersdatter Dall skal ha dødd ugift i 1611.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som det kan henge slik sammen, selv om jeg (selvsagt) er langt fra sikker :Axel Henrikson Güntersberg, muligens far til Karen Axelsdatter Güntersberg (muligens 3. kone til Anders Mowatt), Axel deretter g. 14 Feb 1558 i Bergen m. Kristine Trondsdatter Benkestok (10-11 barn), deretter g.m. Anna (Hansdatter) Gaas (nevnt av Absalon Beyer 15 Jul 1574).Axel Fredriksen Fridag, g.m. NN Hansdatter Gaas (foreldre til Hans og Kirstine), deretter g.m. Else Christophersdatter Tronds, enken etter Jon Nilsson Hård, som senere ble g. (ca. 1590 ?) m. ovennevnte Anders Mowatt, som hans 4. (?) kone.Jeg venter i spenning på protestene ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Her er det mye som man skulle hatt litt mere tid til å gjennomgå. - Jeg har skjønt at det er divergens om hvem Hans Gaas var g.m. Det kan jeg ikke ta stilling til her og nu. -- Til Pers spørsmål i 48: Jeg har notert om barna til Hans Gaas og hans 1. kone Marine Berildsdr. (dr. av Berild Pedersen, Borgermester i Assens) - a) Birgitte Hansdr., f.c. 1530. - b) Olav Hansen Gaas. Han overtok farens odelsjord i Danmark. - c) Kjeld Hansen Gaas, Rektor i Trondheim, d. før faren. - d) Karen Hansdr. Hun omkom under en båtreise til Bergen i 1555, sammen med bl.a. Fru Inger. - e) Christina Hansdr., d. før faren. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.