Gå til innhold
Arkivverket

[#45050] Ole Bech og kona Barbara Marie Olsdtr. Danmark/Norge /Oslo 1750-1828, opphav ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

Hei igjen, fant materialskriver Bechs hustrus dødsfall: Barbara Maria 57 aar og 12 dage jordfestet 20. november 1810. Kirkebok for Vinger sogn 1772-1814, side 261. Dette fra min kirkebok database. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt innom, her er jeg mer på hjemmebane, Barbra Maria er født i Vaterland i Christiania og døpt i Slottskirken 16.11.1753. Kommer eventuelt tilbake med mer om det er nødvendig. Husker ikke i farten om de kirkebøkene rt scannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var strålende Geir. Akershus Slottsmenighet er skannet, men jeg har problemer med å tyde teksten. Er der noen som føler for å bistå med tyding? Det er post nr.6 fra toppen på høyre side. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hurtigversjonen: Barbara Marias foreldre er Ole Ditlevsen og Anne Andersdatter, viet i Slottskirken 22.07.1746 etter trolovelse 28.04.1746. Begge gift før. Ole Ditlevsen var første gang gift i Vor Frelsers Kirke 16.12.1740 (trolovelse 23.11.1740), men deres barn ble døpt i Slottskirken.Ole Ditlevsen var ved inngåelse av første ekteskap underkonstabel ved oberst Ulrich Wilhelm von Pfordtens livkompani, senest fra 1746 'Constabel af Lif Compagnie'.Anne Andersdatter har jeg ikke 100% sikker identifikasjon på ennå, så det lar jeg ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg bøyer meg i støvet , og takker for fremragende hjelp. Dette forumet er sannelig enestående.Med vennlig og ærbødig hilsen.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

FamilySearch viser (ref batch C428251) at Ole Ditlevsen var først gift med Barbra Christophersdtr. De døpte barna Anne Maria 17.03.1741, Anne Kirstine 09.12.1742 og Barbra 06.03.1746.Det er derfor Ole døper sin første datter i ekteskap nr.2 med samme navn som hans da døde hustru. Forløpig har jeg bare funnet Barbra Maria i annet ekteskap, men all den tid de giftet seg i 1746, har de trolig fått barn før 1753. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Nerntsen

I første ekteskap har du glemt Ditlef (1744-1747), de er flere barn i andre ekteskap, fra Friderich (1748-1749) til Peder Christian (1760), ved siste dåp har forøvrig Ole Ditlevsen blitt sivil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Geir.Ja, der er sikkert flere barn, men det var de jeg fant ved første søk.Er det noen mulighet for å finne ut noe mor om Ole og Anne. Jeg ser det er en Anne Andersdtr. 72 år og enke 2 ganger på Vaterland i 1801, men Anne må vel være født før 1730, all den tid hun var gift tidligere enn 1746 første gang. Jeg ser forøvrig i forbindelse med trolovelsen at kirkeboka har en henvisning til folio 109, men ved første øyekast fant jeg ikke noe der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Ditlevsen ble begravet 15.03.1784 i Slottsmenigheten, 71 år gammel.Det er ikke HELT utelukket at Anne Andersdatter er den da så i 1801 da særlig høye aldre er høyst usikre. Det er mulig jeg klarer å finne ut av dette, men denne gangen har vi neppe skifter å støtte oss til. Ekteskapstillatelse kan muligens hjelpe. Alternativt har jeg oversett en 'Anne afg. Ole Ditlevsens enke' eller lignende blandt begravede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Geir for ny fin informasjon. Jeg sitter å ser gjennom kirkebøkene selv også, men må ta det i korte bolker. Jeg sliter litt med øynene, særlig når jeg skal studere gammel skrift. Jeg begynte på 1760, og har i alle fall ikke sett Anne frem til det.Kan det finnes noen oversikter f.eks ang. Liv-kompaniet, som kan inneholde opplysninger om Ole? Mvh. Rune T. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Mere fra kirkeboka for Vinger sogn: Kirkebok 1826-1839 s. 341. post 48: Materialskriver Ole Bech død i Leiren 13/9 1828 78 år gammel. Begravet 22/9. Så har vi Anne Karine Bech død på Østby u. Hesbøl i Eidskog 20/1 1836, begravet ved annex kirken 24/1 1836, alder 50 år. Ind. kone Dorthea Lisabeth Olsd. Bech døde 20/4 1837 Delerud u. Masta i Eidskog, begravet ved annex kirken 29/4 1837, alder 43 år. Dette siste er fra den samme kirkeboka. Eidskog var annex til Vinger til 1860. Annex kirken er i kirboka skrevet for Midtskoug i 1600-1700 åra. Så har vi denne barnedåpen i Vinger kirke 11/7 1830. Døpt Frederik Julius: Pige Dorthe Elisabeth Bech i Leiret og hattemagersvend i Christian Arnesen. Prestens kommentar: 'Dorthea Elisabeth materialforvalter Bechs datter hos gjordemoderen i Leiret. Avlet med hattemagersvend Christian Arnesen i Xiania. Begges 2det leiermaal med hinanden. Det første barnet født og døbt i Xiania'. Ole Bechs sønn Peder døde 26/5 1822 på Festningen 3 år 1 m. og 20 dager gammel. Begravet 31/5. Har også en svensk soldat Joseph Bech som døde på sykehuset her i Konsvinger 8/9 1814, begravet 10/9, alder ikke oppgitt. Skal søke mere senere i mine baser. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har nå lett gjennom kirkebøkene for Akershus Slottsmenighet , døde i årene 1760-1805. Det er ikke mange Anne Andersdtr. å se i listene, og den eneste jeg fant som kan passe i alder er hun som ble gravlagt 06.01.1783, 62 år gammel.På den andre siden er der ikke noe i kirkeboken vedr. gravleggelsen av Ole Ditlevsen i 1784, som antyder at han var enkemann. Nå kan jeg selvsagt ha oversett noen, eller Anne kan som enke ha flyttet på seg, f.eks til ett av barna.Da blir det straks vanskeligere å finne henne . Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fortsetter der jeg avsluttet i går. Inderstkona Dorthea Elisabeth Olsd. Bech som døde i Eidskog var gift med Ole Svensson fra Klokkerbråten i Sverige, ingen barn. Vielsen var i annekskirken 26/12 1836. 18/1 1816 ble Jomfru Lovise Maria Bech viet til bataljonskirurg Nicolai Christian Fredrik Nagel. Forlovere var bataljonskirurg Thorstens. og postmester Olsen. Barn: Nicoline Maria Johane f. 24/12 1815, døpt 30/3 1816. Barnet var hjemmedøpt, av hvem ikke opplyst i k.boka. Bataljon kirurg Nagel hadde et sidesprang, og det med sin kones søster Dorothea Elisabet. Ut av dette ble det Barbara Maria som var hjemmedøpt og døde 13/3 1818 uten kirkedåp 7 uker gammel, begravet 17/3. 'Hjemmedøbte 7 uger gamle datter avlet med bartalons kirurg Nagel der er gift med hendes søster. Begges 1st leiermaal'. Vielse i Vinger kirke 24/12 1813: Jomfrue Johanne Frederika Bech og kompanikirurg Johan Fredrik Wilhelm Voigt. Barn: Christian Traugoth f. 2/11 1813, døpt 22/6 1814. Var hjemmedøpt. Ole Peter f. 17/6 1815, døpt 22/9 1815. Materialskriver/forvalter Ole Bech forårsaket en skilsmisse. Det var denne kona som han fikk dette dødfødte barnet med. Ole kjøpte gården Gropa i Vinger, dette var i 1811. Ole hadde kansje en plan med dette kjøpet, dels for å ha et sted til sine døttre og et sted for denne kona som han hadde satt i vanskeligheter. Ole var sosial for han overførte gården ved skjøte i 1817 til den fraskildte kona som gave. Det var en hake ved denne gaven, for hun skulle annen hver dag levere 3 potter melk til proviantskriveren. Ellers skulle hun også levere all den ved han trengte uten kostnad for Ole Bech. Dette er utdrag fra Vinger bygdebok I. side 315. Tror jeg har plukket frem det som er å finne om Ole Bech og hans barn her i Vinger sogn. Disse to giftermål med bataljons kirurger kan du vel finne mere om i Ovenstads- Rune ? Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er slett ikke umulig at hun er innført i Vor Frelsers ministerialbok (Oslo Domkirke) under Vaterlands Kirkegaard. Jeg tviler på at hun ble med datteren til Vinger, men det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En ny strålende dag, og gode meldinger strømmer inn. Hjertelig takk Finn for utmerket hjelp og masser av god informasjon. Jeg er overveldet.Til Geir.Jeg skal med tid og stunder prøve å sjekke kirkebøkene for Oslo Domkirke i jakten på Anne Andersdtr.All den tid mannen Ole Ditlevsen var konstabel i Liv-compagniet, finnes der noen opptegnelser/ruller der som kan fortelle noe mer om mannen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror det er mest sannsynlig at jeg finner ut av Anne Andersdatter når jeg kommer til 'andre kilder' (inkl. militær-ruller) i mitt Christiania-arbeide, jeg er ikke engang ferdig med skifter. Ganske sikkert har jeg allerede registrert både begravelse og dåp, men visse navn volder endel besvær mht. sikker identifikasjon. (Det er imidlertid bryet verdt å lese begr. på Vaterland, jeg burde ha registrert en avdøds ektefelle om navnet er i teksten, men jeg har funnet flere forglemmelser hos meg selv. Dette er et felt jeg ikke har lest korrektur på, så muligheten er absolutt til stede.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Til (34):Fol. 109 viser til forlovererklæringen. Som er innført i en egen bok. For å gjøre dette vanskelig innførte presten ved Slottskirken forlovererklæringer i forloverprotokollen for Aker (der han var sognprest, og som var sognet Slottskirken lå under).Og går vi til forloverprotokoll for Aker 1734-73 finner Ole Ditlevsen på f. 109: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Ola Teige. Alt har en forklaring, og uten din hjelp hadde jeg aldri tenkt å se etter i Aker kirkebok.Til Geir.Jeg har forstått at du arbeider mye med kilder i Christiania, og skulle du i ditt arbeid snuble over flere opplysninger som kan være av interesse vedr. Anne og Ole, så håper jeg du kan dele dine funn med meg. Du skal i alle fall ha stor takk for all hjelp så langt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tommy A.G. Thorsen

Jeg forsker på slekten Voigt og kom gledelig over denne lenken som er oppkklarende i forhold til kirurgus Friedrich Christian Wilhelm VOIGT 1. ekteskap etter at han kom til Norge i 1808 fra Kiel. Jeg prøver å følge hans eneste opplevende sønn med etterslekt fra første ekteskap med JOHANNE FREDRIKKE BECH:2) CHRISTIAN TRAUGOTT VOIGT f. 2 nov 1813Er takknemlig for opplysninger som setter meg på rett spor av etterkommerne til Christian Traugott.Tar forbehold om feil da bl.a. sønn nr. 2 er usikker. Ole Pedersen Bech og Barbra Maria Olsdatters datter:Johanne Fredrikke Bech f. 9 sep 1788 i Christiania d. 10 okt 1819 i Kongsvinger.Gift 24. des 1813 i Vinger kirke medCompanichirurg Freidrich Christian Wilhelm Voigt f. 1783 i Preussen, kom fra Kiel i 1808, d. 12 apr 1835 i Vardøhuus festning, Vardø, Yrke fra 1805 militærlege/kirurg, bosted 1808 i Kiel, Tyskland, Fransk tjeneste (1805-1808), bosted fra 1808 Kongsvinger, bosted 1818 i Kongens gade, Trondheim, bosted 1822 i Vardøhus festning. Tittelert 'Hr. Chirurgus'Barn: 1) Christian Fredrik Traugodt Voigt, f. 25 des 1811 d. ? jan 1812. 2) Christian Traugott Voigt, f. 2 nov 1813 i Kongsvinger, 3) Ole Peter Voigt f. 17 jun 1815 2) Christian Traugott Voigt, f. 2 nov 1813 i Kongsvinger, døpt 22 jun 1814 i Vinger kirke (Vinger kirkebok 1814-1825 s.15), konfirmert 21 mai 1826 i Vardø kirke, Vardø kirkebok 1805-1842 s.172, yrke 1845-1865 Skomakermester i Holmestrand. Han giftet seg med Anne Kirstine Carlsdatter, gift 22 mai 1845 i Bottne kirke, Holmestrand, f. 1806 i Holmestrand, (datter av Karl Andersen) d. i før 1865. A. Carl August Voigt, f. 2 mar 1846 i Holmestrand, konfirmert 7 apr 1861 i Holmestrand, yrke 1865 Visergutt hos faren, etternavn endret til Vogt. Døpt Voigt, Holmestrand kirkebok 1840-1866 s.23 Farens navn er skrevet: Christian Traugott Voigt. ?????? B. Fredrik Wilhelm Vogt, f. 1848 i Holmestrand, yrke 1884 Malersvend, yrke 1900 Malersvend hos Mester. Han giftet seg med (1) Gunhild Marie Vogt, f. 1853 i Trøgstad Smaalenene. Han giftet seg med (2) Dortea Severine Teodorsdatter. 1. Albert Oskar Vogt, f. 1873, yrke Malersvend hos Mester. 2. Gyda Wilhelmine Vogt, f. 1887. 3. Marie Kristiane Vogt, f. 1891. 4. Harri William Olsen, f. 15 jun 1900 adoptert, pleiebarn. 5. Fredrik Vilhelm Fredriksen Vogt, f. 24 apr 1870 i Kristiania, konfirmert 05 okt 1884 Sagene menighed, Kristiania, bosted 1884 i Vogts Gade 10. C. Johanne Vilhelmine Voigt, f. 6 jan 1849 i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei, og takk for innlegget ditt. Dessverre har jeg ikke mer å tilføye her. Jeg har ikke gått videre med denne grenen av Bech-familien da det var Ole Pedersen Bech og Barbara Olsdtr.' datter Louise Marie Olsdtr. Bech som var av interesse for meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.