Gå til innhold
Arkivverket

[#45186] Alexander Hugo Köhler alias Johan Orth?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Øyner vi en sammenheng mellom det faktum at Köhler var litograf og at alle steiner skal snus, eller er det bare en tilfeldighet ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kjære Arnolf! Jeg sier ikke at det er bevis,men et vitneutsagn.Vi har ikke beviser ennå,men undersøker saken nærmere.Jeg er svært forundret over at prossessen i Kristiansand Byrett 1945 ikke er å finne blandt hoveddokumentene i bevisopptagelsen for Bergen Byrett i 1945.Setesdal og Mandal dokumentene er der,men SAB noterer på mine kopier derfra at 'Kristiansand mangler'.Jeg har også grunn til å tro at et av Køhlers håndskrevne ark er fjernet fra Privatarkiv 1140 i Kristiandsand (SAK).Jeg akter å henvende meg til Byretten i Kristiansand for å få klarhet i saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

* Fotoet Køhlers datter hadde i medaljongen var det som sto på trykk i Neue Presse; altså nr 4 i fotomontasjen innlegg (270). Det hevdet jo JFJ var et foto av Køhler tidligere i debatten, dessuten har jeg lest annet sted at Neue Presse ble kontaktet da datteren var i Tyskland, og det ble laget en reportasje om saken. Kanskje noen klarer å finne dette igjen i en av debattene.* JFJ, du må vel ha et eksemplar av fotoet av Køhler som gammel, gjengitt i BA 06.12.45. Det er i hvertfall utlånt til avisen av familien Rolvsvåg. Jeg har en kopi, men den er så dårlig at den ikke egner seg for scanning og/eller som bevis.* Jeg gjentar noe som jeg har spurt om en rekke ganger; hvorfor kan ikke slekten fremskaffe fotos av Køhler før 1900? Ingen skal fortelle meg at familien ikke ble fotografert mens de bodde i Danmark på 1890-tallet.* Hvorfor løy Køhler om maleriene og påstod at han hadde malt dem?* Hvorfor løy Køhler om hvem som var moren da Lille Doris døde?Det er så mye i denne saken som beviser at Køhler var en livløgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Du glemte forliset Arnfrid :)Det er jo utrolig hva Johann Orth skal ha greid å få med seg av diverse remedier da, mens hans kjære kone forsvant i `bøljan den blå´.Det kan synes som om JFJ har bestemt seg, (for alt hva det er verdt) for å få Køhler til å bli identisk med Orth. Han jubler hvis noe usikkert kommer fram, som kan peke i den retning. Alt annet som motbeviser det preller av som vann på gåsa.Det synes ikke som JFJ i denne saken er mottagelig for fornuft, så da er det bare å håpe at diverse journalister ser helheten og bruker sin.Det er lov å bruke hodet!Pussig hvordan Ibsens `Villanden´dukker opp i mitt hode, der hvor alle lever på en løgn. Fra det samme stykket er det noen ord å legge seg på minnet:' Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar du lykken fra ham med det samme'.Jan Frode: Tro kan som sagt flytte fjell, men du kan ikke vel ikke leve på/av å flytte steiner.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Redaktøren er i denne debattene flere ganger indirekte blitt oppfordret til å gripe inn. Det har han ikke gjort. Begrunnelsen er at to tidligere debatter om samme tema er stoppet, og dermed må jeg regne med at resultatet også denne gangen bare ville bli ny start.Måtte det for øvrig være meg tillatt en fredag ettermiddag å legge ut lenke til det i visse kretser vel kjente Flat Earth Society: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

He, He....litt humor må til Yngve.Ja det kan vel virke som om jeg står alene ved en stor opprørt sjø og taler Roma midt imot.Så får være.Folk må tro hva de vil.Jeg vil se nærmere på denne saken.Uansett utfall er dette en sak som for meg er verdt å belyse.Arnfrid skrev: 'Hvorfor løy Køhler om maleriene og påstod at han hadde malt dem ?'Svar: Det er ikke Køhler som har påstått at han har malt dem.Køhler får skylden for mye her,men denne gang skal jeg påta meg ansvaret for å ha uttropt at bildene var malt av Køhler.Jeg trodde det, men ikke alle malerier er malt av Køhler. Derimot bl.a bildet av Franz Josef og Herskapet rundt et bord i Hagen , det har køhler malt.Han har sikkert malt flere av dem også men jeg har ikke sett bildenre personlig som nu henger i privatboliger i Kristiansand og Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversenet bilde:

Fri og bevare meg vel. Du er ikke sann JFJ. Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves!Som Yngve Nedrebøe legger ved link til fines det bl.a mennesker som fortsatt påstår at jorda er flat!Gå litt tilbake til dine tidligere innlegg i 38775.I innlegg 30 sier du at du er 99 % sikker på at Køhler er Erkehertugen.I innlegg 40 presenteres et bilde: ' Dette MÅ dere se' . Hugo Køhler i uniform, (bildet må eventuellt ha blitt reddet fra forliset?) hvor vi blir bedt om å sammenligne med bilde av Johan Orth.Deretter nevnes i innlegg 59 et `unikt´ familiebilde fra Hugo Køhlers bryllup. (Hva er unikt her?)76/77 Et vakkert maleri malt av Hugo Køhler, hvor du nevner at den ukjente arvingen har store rikdommer i kunst o.a. I innlegg 80 slår du fast at det er malt av Køhler. Men Køhler har aldri malt disse bildene!Du startet det hele med å be om hjelp 14.februar 2006, innlegg 36973.Hjelp eller oppmerksomhet? Det har du fått i fullt monn, men du siler ut det som passer deg best. Mitt forrige innlegg ble forbigått i stillhet, og jeg ble ikke overrasket...Det var vel også hva jeg antydet, at når det ikke gikk den veien du ønsket, så er det vel ikke verdt å bemerke?`Kloke mennesker forandrer mening. De dumme gjør det aldri´.Det sies at `Det skal kule til en trønder´. Hva som skal til for en fra Sør-Audnedal vet ikke jeg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dumme ord får dumme svar.Jeg er foresten ikke fra Sør-Audnedal men jeg er fra Bergen.En stopper ikke ' kjeften' på en Bergenser så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Kjære alle dere som ber Jan Frode Johansen om å slutte:Dere vil jo egentlig ikke at han skal slutte. For dere er selvfølgelig fullstendig klar over at det eneste dere trenger å gjøre er å slutte å skrive i denne tråden. Gjør dere det, er den død.Hvor vanskelig er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja tro kan flytte fjell og Bush er en kjekk kar,men det er igrunnen Hugo Køhler denne debatten dreier seg om.Følg forøvrig med i Bergenspressen den nærmeste tid.Debatten fortsetter nu her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Lars Steinar (287), saka er vel heller den at folk som driver slektsforskning seriøst, prøver å få JFJ til å avslutte et prosjekt som mest av alt er egna til å gi slektsforskning som fag et dårlig omdømme. Han overser motargumenter så langt han kan, skiller ikke mellom vesentlige og uvesentlige ting, og tror tilsynelatende at økt oppmerksomhet om saka er det samme som styrking av hans argumenter. Hans siste svar (289) taler for seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

REDAKTØREN HAR AVSLUTTET DEBATTEN.Jeg synes det er ok. Det ble for mye sirkus. Steng også alle Køhler debattene som er åpne, ellers er jeg nok redd for at noen hiver seg på dem. Følg heller med i Pressen og på Lenkemvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

JFJ siktet vel til tråd 47381:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 7.3.2007 11:49 (124) Redaktøren føler et stekt behov for å avslutte denne debatten nå. Og han har et like sterkt behov for å slippe å få flere Køhler/Orth-debatter å forholde seg til framover!Det skal være etablert et eget sted for denne saken av JFJ, og ivrige deltakere vises dit. -------------------------------------------------------------------------------- Debatten om dette tema er avslutta av redaktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.