Gå til innhold
Arkivverket

[#45602] Tonje Gislesdtr. Trydal, Gjerstad (A-A), f. ca. 1723. Foreldre?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Takk til Kristian og Anne. Jo, jeg var vel litt kjapp der m.h.t. generasjonene. Jeg ble nok litt for ivrig, men jeg har i hvert fall en fornemmelse av at retningen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

I Gjerstad soga s. 12 finner jeg presten Erik Lindland d 1657, enka var Berete Hansdotter. De hadde barna: Fredrik, Peder,Kiersten. Kiersten ble g m Ola Tengelsen Lunden. Fredrik bodde visstnok på Ulltveit og Haugeto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(27) Det stemmer godt med opplysninger jeg har funnet på FS, som jo er høyst usikre, men praktiske å 'peile' etter): Erik Fredriksen Lindland og Berete Hansdtr. fikk sønnen Frederik Eriksen ca. 1611 i Gjerstad. Han giftet seg ca. 1755 med NN, og de fikk sønnen Erik Fredriksen, f. 1658 på Ulltveit. Sistnevnte g. desember 1712 i gjerstad med Gro Nilsdtr. Erik F. død 1722 eller 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Iflg.Gj.soga s.42: Erik Fredriksen g1g.m Gro Nilsdatter, skfte 9.april 1712 etter henne, og da levde 4 barn:Fredrik,28år,Marta 18, Anne 14, Ingeborg 12. Erik g.2.g.m e. Ingeborg Bjørnsdotter Åsbø. Erik d 1719, 65år gl. skifte 10.juli 1722.Enka levde og de 4 barna av 1.e.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne: Finner du noe i Gjerstadsoga om Anne Eriksdatters (altså datter til Erik Fredriksen og Gro Nilsdtr.) ekteskap med Claus Willumsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Iflg. Gjerstad soga s 57: Anne Eriksdatter g 1720 m Claus Villumsen. de døpte 7 barn, og flere av de ble g. i Egdedal. Claus Ægdedahl d 1765 og er vel den samme som Claus Villumsen. Av barna ble Gro f 1721 gm Gunder Egdedahl(trolig søskenbarn, Gunder Fredriksen), Kirsten f 1727 g.m. Lars Larsen Ægdedal.Villem Clausen f 1734 gm Aase Reiersdatter,Erik Clausen f 1737 g1759 m Ingeborg Halvorsdatter. Anne Clausdatter f 1723 d 1774, Disse to siste b. Egderø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Dette ser jo ut til å gå seg til, selv om kildematerialet må sjekkes.Det ser ut som om Holumboka kan komplementeres med ytterligere barn til Erik Fredriksson.Når det gjelder avstammingen til Fredrik Gautsen Lindland så går den via Nøding til Vestre SKogsfjord se LenkeNår det gjelder Willu(o)m navnet har det sin opprinnelse på Fuskeland i Holum var det en leilending på gården ved navn Willum Davidsson med ukjendt opprinnelse.Fuskeland blir i 1635 makeskiftet av Kongen mot bl.a. Ellesi i Oddernes og folket der kommer til F. slik at det blir nye slekter.David og Willum-navnene finnes igjen på Øvre Møll hvor det etterhvert er en Willum Davidsson f. 1685 gifter seg med Gunhild Andersdotter på Berge på Flekkerøya og etterhvert flytter til GjusnesHer er det en del spørsmål å stille i Holumboka, så jeg skal ikke stå inne for det. Leter bl.a etter et skifte.Tidsmessig stemmer ikke det med Claus Willumsson, med det kan være andre veier til Rom.Det er i allefall et sted å lete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ble jo svært spennende etter hvert - og nye kilde-runder er påkrevet. Så skjedde jo også det at den Kirsten Clausdatter jeg i utgangspunktet etterlyste, kanskje ikke hører hjemme her i det hele tatt, med mindre Claus Willumsens datter var gift to ganger.Jf. Gjerstadsoga var altså Kirsten Clausdtr. f. 1727 og gift med Lars Larsen Ægdedal. 'Min' Kirsten Clausdtr. var jf. Vegårsheiboka gift (ant. ca. 1750) med Lars Nilsen Hytta Vielimyra. De hadde sønnen Lars Larsen, f. 1753. Kirsten må ha avgått ved døden en gang mellom 1753 og ca. 1760, og Lars Nilsen giftet seg så 2. gang med Tonje Gislesdtr. Trydal (f. ca. 1723). De fikk disse barna: Gundbør Larsdtr. (1761), Nils Larsen (1764) og Liv Larsdtr. (1767).Lars Nilsen Hytta var sønn til Nils Alvsen Hytta (f. ca. 1670), som var sønn til sagmester Alv Kjetilsen Værland-Daabu (f. ca. 1635) og Kjersti Olsdtr. Farsslekta kan så følges på Værland i Vegårshei flere generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Som det vil gå fram av temaet i lenken til forrige innlegg, er det fremdeles et åpent spørsmål hvor Tonje Gislesdatter ble født, og hvem som var hennes foreldre.Da hun giftet seg i 1755 i Treungen med Lars Nilsen, hadde hun 'adresse' Bergstøl, mens Lars bodde på Øverland. Paret må så ha flyttet til Hytta u/Ås i Vegårshei rundt 1760.Dersom vi holder fast ved at Vegårshei-bøkene ikke har tatt Trydal helt ut av luften, så finner vi altså en Gisle Nilsen Trydal på 1600-tallet (ant. g.m. Marte Olsdtr.). Han hadde sønnen Ola Gislesen Trydal (f. ca 1650, død 1733). Og han hadde igjen sønnen Gisle Nilsen, som døde allerede i 1717 - og som altså ikke kan ha vært Tonjes far. FS nevner også ei søster av Ola Gislesen - Marte Gislesdtr. (død 1735). Hun skal ha vært gift to ganger - først med en Knud Rasmussen, deretter med en Knud Olsen. Dersom dette stemmer, så kan vi jo spekulere litt rundt en mulig *Gisle Knudsen* som mulig far for Tonje. Det må imidlertid understrekes at han foreløpig er en konstruksjon. Jeg har til nå nemlig ikke funnet noen barn av Marte Gislesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

At Marte Gislesdatter Trydal , gift først med Knud Rasmussen og deretter med Knud Olsen hadde barn fremgår av Gjerstadboka s.676 Men har ikke funnet oppgitt noen sønn ved navn Gisle i boka. De barn til Marte som står oppgitt i boka i år 1735 er : Ingrid 36 år ugift, Knut 34 år ,gift, Gjellaug 27 år ugift. Marte Gislesdatter døde i 1735Om Gisle Nilsen Trydal som var 46 år i 1666, står det at det heter seg at han kom fra Epletveit i Åmli og skulle være sønn av Nils Epletveit i Åmli født 1590. Gisle kom til Trydal og ble gift med Marte Olsdatter Trydal. Kan det være at Tonje Gislesdatter kom fra Åmli og var av samme slekt som Gisle Nilsen født i Åmli ? Eller vil vi finne henne født i Gjerstad om vi 'saumfarer' kirkebøkene ?Marte Gisledatter død 1735 er min 4x tippoldemor :)Anne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lånt Treungen-bindet av Nissedal bygdesoge - og blitt forvirret! Jeg finner ingen direkte tilknytning mellom 'mine' folk og Bergstøyl - men en av oppsitterne på Onstad 1721-23, som Bergstøyl tilhørte, hette Gisle Ivarson. Han var antakelig 'utanbygds frå'.Under Øverland er det så nevnt at Tone Gislesdtr. Bergstøyl ble gift 1755 med Lars LARSSON Øverland (altså ikke Nilsen). De fikk dattera Oddbjørg (Ebbør) i 1757 og 'reiste ut or bygda'. Denne Lars er så sagt å være sønn til Lars Nerison Øverland og Gunhild Andersdtr. (fra Lofthus i Eidsborg). Lars nerisons foreldre var Neri Gunsteinson og Guri Nilsdtr. Øverland.La meg så føye til at Lars Nerison hadde broren Nils Nerison g.m. NN. Han hadde igjen sønnene Neri Nilsson g.m. Hæge Aslaksdotter og Lars Nilsson g.m. Tone Olavsdtr. Haugsjåsundet. Sistnevnte par hadde også ei datter Oddbjørg (Ebbør), f. 1760.Tilbake til Vegårsheiboka, som gjør Lars Nilsen Hytta (g.m. Tonje Gislesdtr. Trydal) til sønn av Nils Alvsen Værland-Hytta. Samtidig nevnes det der at denne Nils - i tillegg til Lars Nilsen også bl.a. hadde sønnen Neri Nilsen g.m. Helje Aslaksdatter!Undertegnedes tilstand pr. dato: Rett og slett forvirret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at Nissedals-boka har byttet om fetterne Lars Larsen Øverland og Lars Nilsen Øverland? Begge var jo gift med ei Tone...Den Lars Øverland som får dattera Aadborg i 1757 er ikke identifisert med patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg rette opp litt feilinformasjon i innleggene 37 og 38. Jeg leste nok Treungen-boka litt for kjapt.Det var ikke Lars Nilson Øverland og Tone Olavsdtr. som fikk dattera Oddbjørg/Aadbor i 1760 - men Lars' bror Næri Nilson og kona Hæge Aslaksdotter. Lars Nilson og Tone Olavsdtr. giftet seg allerede rundt 1730 - og Lars døde i 1754.Treungenboka kaller altså mannen til Tonje Gislesdtr. for Lars LARSON Øverland. Det er pussig, for ved vielsen i 1755 kaller kirkeboka ham for Lars NILSON - og det heter han også når han og Tonje får barn døpt i Vegårshei i 1760-årene.--------La meg da sammenlikningsvis stille opp slektssammenhengene slik hhv. Vegårsheiboka og Treungenboka presenterer dem:VEGÅRSHEIBOKA:I. Kjetil Alvsen Værland (f. 1601)II. Alv Kjetilsen Dåbu (f. ca. 1635) g.m. Kjersti Olsdtr. Kvennhuslia (f. 1628)III. Nils Alvsen Hytta u/Ås (f. ca. 1670) g.m. NNIVa. Jens Nilsen Hytta (ca. 1700-1751) g.m. Siri Knutsdtr.IVb. Næri Nilsen Hytta (1712-1764) g.m. Helje Aslaksdtr.IVc. Lars Nilsen Hytta g. 1) m. Kjersten Clausdtr.; g. 2) m. Tonje Gislesdtr. Trydal, Gjerstad (1723-1803). TREUNGENBOKA:I. Næri Gunsteinson (Årak) g.m. Guri Nilsdtr. ØverlandIIa. Nils Nærison Øverland (f. 1672) g.m. NNIIb. Lars Nærison Øverland g.m. Gunhild Andersdtr. fra Lofthus Uppistog i Eidsborg (gift som enke med Torulv Halvorson)IIIa1. Næri Nilsson Øverland g.m. Hæge Aslaksdtr. Hadde barna Birgit (1753-1763), Oddborg (f. 1760) og Nils (f. 1761). Flyttet antakelig ut av bygda i 1760-åra.IIIa2. Lars Nilsson Øverland (ca. 1710-1754) g.m. Tone Olavsdtr. Haugsjåsundet. Det overtok Øverland og hadde barna Nils (1732), Olav (1736), Gunstein (1743), Gunnar (1745), Olav (1747) og Astrid (1750).IIIa3. Eivind Nilsson Øverland g.m. Hæge Knudsdtr.IIIb1. Lars Larsson Øverland g.m. Oddbjørg/OddborgIVb1a. Lars Larsson Øverland g. 1755. m. Tone Gislesdtr. Bergstøyl. De fikk dattera Oddbjørg/Oddborg i 1757 - og flyttet ut av bygda.---------------------Kan det tenkes at Lars Larsson Øverland d.e. (IIIb1) har fått feil fornavn? At han var en Nils - ikke en Lars? Det ser i hvert fall ut til at kirkebøkene gjør ham til en Nilsson hver gang patronymet nevnes.----------------------Ellers kan det vel se ut til at både Lars Nilsen (Larsen?) Øverland/Tonje Gislesdtr. og Næri Nilsen Øverland/Hege Aslaksdtr. havner i Vegårshei (Hytta i Ås). Vegårsheiboka gjør Lars og Næri til brødre, mens jf. Treungen-boka var Lars sønn til Næris fetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.