Gå til innhold
Arkivverket

[#45760] Johan-Friderich Berg, tobakksfabrikant i Drammen


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Johan-Friderich Berg finnes her i 1801: LenkeEr det noen som vet om han hadde en sønn Johan Christian Bergh, som ble tollbetjent i Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet jeg har støtt på denne Johan Christian Bergh i kilder et sted, men husker dessverre i hvor i farten.Har prøvd å lete i skifter fra Bragernes , fant litt om Wind familie der: LenkeHun som er nevnt som Enke og tilhører huset 1801 har vel vært gift med en Wind?Skal se om jeg greier å finne igjen kildene til Tollbetjenten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Johan Fr. Bergh nevnt i et skifte, dessverre har jeg ikkee funnet om han har en sønn Jens.LenkeMulig det er en annen debatt jeg husker navnet fra, ja. Hukommelsen er nok ikke helt god, dessverre. Skal lete litt likevel.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg jeg fant Andrine Jørgine Johansdatter Bergh døpt på Bragernes: Lenke ( Se 1801-tellingen) lenke nr. 6 Hun skulle vel i så fall være søster av Jens?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er en god del med Berg til etternavn i skifter for Larvik også, men de har du sikkert lett gjennom? LenkeMener jeg også har støtt på Bucholm-navnet som er nevnt i ditt andre tema om tobaksfabrikanten.Var det en bakerforretning i Larvik der innehaver het noe i den retning?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette med Büchholm og bakeri stemmer - jeg var innom en etterkommer av disse i går - som feira 60 år.FS har en Johan Christian Berg gift 25.11.1806 i Vor Frue krk i T.heim - med ei Bereth Øyen.'Min' Johan Christian var gift med ei Birgithe Petersdtr, så hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne Johan Chr. Berg du mener? LenkeLitt artig med Bucholm i Larvik. Min morfar pleide å besøke konditoriet på torget og damene hos Bucholm. Han pleide å sykle til byen fra Ø.Halsen helt til han nærmet seg 90 år. Her på torget var hans stoppested.Hyggelig med noen små sidespor.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne tobaksfabrikanten i Drammen Johan Friderich Berg, som er født ca 1735, har ei datter født ca 1771, enke etter kjøpmann Christen Wind, og i tillegg døtrene Jørgine f 1782, Petronelle f 1784 og Maria Hendrica f ca 1787.Det er et gap på 11 år mellom den første og den neste. Her kan gjerne 'min' Johan Christian ha passet inn. Jørgine kalles Georgine når hun gifter seg med Jesper Gram. Min Johan Christian har også ei datter som han kaller Georgine.I Vonsild i Danmark finner jeg en tobakspinder Johan Frideric Berg, død 1799, 70 år. Han var sønn av Johan Friderich Berg 1703-1773. Den eldre etterlater seg barna Johan Friderich, Adam Christian, Mette Catharina og Anna Christina.Den yngre (tobakkspinderen) etterlater seg barna Elisabeth, Birtha, Johannes, Inger, Morten, Adam, Mette Maria.Wind(t)-familie finner jeg igjen i Vonsild.Johan Friderich Berg i Drammen passer ikke inn, men kanskje er det noe her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gunn nevner en annen tollbetjent Berg i Drammen. Det er antakelig denne (fra NSF):'Berg, Johan Frederik. Undertollbetjent i Drammen 1815. Død i Strømsø feb. 1837, 47 år gammel.'Altså født ca 1790. Det er vel store muligheter for at han er sønn av tobaksfabrikanten (samme navn), og jeg heller mer og mer til at 'min' (kona sin) tollbetjent Johan Christian Berg kan være en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ei Christine Berg, 33 år i 1801 er gift med kjøpmann Søren Hamborg på Bragernes, 60 år. Disse har en sønn, Johan Friderik, 5 år. Kanskje ei ny datter av tobaksfabrikanten?Er det flere som har problemer med FamilySearch?'Min' Johan Christian Berg kalte datter si Georgine Kristine - oppkalt etter de to eventuelle søstrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Vestfoldslekt fant jeg denne dåpen til paret i Sandefjord som du syntes var interessant: LenkeMulig jeg kan finne flere opplysninger i den kilden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen i Oslo domkirke i 1793 , 4 feb. Kirkeboka var ikke lett å lese, men om du klikker på forstørrelsesikonet nederst i høyre hjørnet, så vil du finne Thor Johannessøn nederst til venstre på denne siden:LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Iflg FS - IGI hadde Johan Fridrich Berg og Anne Maria Andersdatter følgende bar:Christina f 1768, Maria Henrica f 1769, Andrea Jørgina f 1771, Else Dorthea f 1773, Karen Mathea f 1775, Anna Fridricha f 1777, Jørgina f 1779, Henric f 1780, Jørgina f 1782, Petronelle f 1784, Lovise f 1785, Maria Hendricha f 1787.Her er ikke mye plass for tollbetjentene Johan Christian f ca 1782/1788? og Johan Fridrich f ca 1790, men fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hindrich Berg og Christine Johansdtr døpte en sønn 29.01.1735 på Gran (Oppland). Det stemmer helt med folketellingen 1801 når det gjelder tobakksfabrikanten.Første datter hans ble kalt Christina (i tilfelle etter farmor). Første sønnen ble kalt Henric (i tilfelle etter farfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.