Gå til innhold
Arkivverket

[#45785] Hvor kan Johan Dornicks enke Margrethe Heggelund f.ca.1702 stamme fra?

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Ask

Fant en Christian Biering gift med en mad. i domkirken i 1666, men hva heter madamen?Venstre side øverst:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 6 (1663-1683), Trolovede 1667, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8632&idx_id=8632&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Peder Christiansen Berentz og Wibeche Idvartsdatter Ludts vielse hjemme 22. juni 1681 i Bergen DK. Står det Berentz el. Biering i originalen, mon tro?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 217, 227, 229 og 231:Forlovere for Christen Biering og Karen Powelsdatter var såvidt jeg kan se: Christopher Gregerson? Dobbersten (erstatning for Arnt?), og Christen Matzøn. Sistnenvte var vel den som ble g.m. Randi Larsdatter (kanskje senere stemor eller gudmor?) til Christian og Eliasar Christensønner Egelund: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8632&idx_id=8632&uid=ny&idx_side=-15>LenkeChristen Matzøn og Rande Lauritzdatters vielse 8 mndr. tidligere, 16. april 1666 i Bergen DK:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Ser på kartet at stedet Okse Baasen(Lars Larsen) er benevnt som ’vik i sjø’ og ligger i søre enden av Drotningsvik.Stedet Bochen(Bukken) fant jeg på Bielcherøen (Bjelkarøy) i Sund sogn i MT1701 og der bor da gjestgiveren Knud Monsen(47) og tjener Suend Pedersen (19), født i Nordland.I MT1666 bor Ole Nilsen (79), Ole Jonsøn (10) og Torchel Olsøn (40) på Bjelkarøy.Christen Christiansen Egelund fra Nedstrand døde på Bukken i 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

debatt om Bukken LenkeNei, CC kullseilte vel ved Bukken. Bukken er en liten øy, gml gjestgiversted, mellom Lerøy og Bjelkarøy. Disse øyene ligger i Sund kommune, men bygrensen går like innenfor Bjelkarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Her var det mye nytt, takk til dere alle.Har funnet litt mere i de trykte bøkerne for Norske Kongebrev:'Innførsel 164 1.5 1686 ÅB XV 301a Brev for barna til Karen, enke etter Christian Bering til å drive gjestgiveriet i Kongshavn i Bergenhus etter morens død. Hun har drevet stedet i mange år. Det vises til enkens søknad'.Christian Biering er altså død for flere år siden, men har etterlatt seg flere barn. Barnas alder må antas å være fra 20år og nedover i 1686.No har vi da sannsynlighvis to ektepar som begge har forbindelse til Kongshavn, begge parene gifter seg i 1666 og begge parene har tilsynelatende en sønn Christian Egelund.Foreløbig ser det da ut til at disse parene er Christen Madsen gift 1666 med Randi Lauritsdatter og Christian Biering gift 1666 med Karen PaulsdatterJeg blir ganske forvirret av dette.I tillegg har vi dette merkelige mellomnavnet Magnesen hos Eliasar Magnesen Christensen (Egelund?). Det er jo helt tydelig ett sen-navn, men hvorfor?Både Randi Lauritsdatters og Karen Paulsdatters alder vil sannsynlighvis passe som foreldregenerasjon til Egelund-brødreneEr det noe spesielt i området der som disse folka fritt kan ta Egelund-navnet fra, for eksempel en gård eller noe lignende?Jeg har jo etterhvert inntrykk av at det skilles nøye mellom bruken av Christian og Christen. Eliasar kalles i allefall såvidt jeg kan se alltid Christensen og ikke Christiansen. Det samme må en anta ville være tilfellet for Christian Egelund ettersom han har en sønn Christen.Samme hvordan jeg snur og vender på dette finner jeg ikke en fornuftig løsning på dette at både Randi Lauritsdatter og Karen Paulsdatter tilsynelatende begge har en sønn Christian Egelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som nevnt tidligere, så har vi et par-tre eksperter på denne delen av Hordaland. Det er slett ikke sikkert de sjekker en Hegelund-debatt, da de har ikke har vært aktive i de andre Hegelund-debattene. Jeg vil fortsatt foreslå og mene at du vil tjene på å starte en ny tråd omkring Kongshavn m.v.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Arnfrid innlegg 238. Ja du har nok sikkert rett i det. Skal prøve å få til noe. Hvordan kan en best forklare plasseringen av Kongshavn. Kan jeg bruke Kongshavn i Laksevåg utenfor Bergen?Ellers finner jeg denne personen gravlagt inde i kirken med heel skole og l.p. i Nykirken: Christian Magnus obervisiteur Apr 21 1730.Kan det være at Magnus er ett slektsnavn og at det som er ment å skulle være hos Eliasar Magnesen Christensen også, slik at det blir Eliasar Magnus Christensen Egelund (se innlegg 222).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Magnus er også et slektsnavn på Vestlandet. Husker ikke helt hvor den har sin opprinnelse, men den var knyttet til Vikedal i Rogaland (nå Vindafjord kommune). Slekten er inngift i min slekt. De het gjerne von Krogh Magnus.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Sakset dette fra innlegg 135:Agnete Holgersdtr f.ikr. 1707. Gift i 1726 med sjømann Kristen Kristenson Egelund frå Bergen. Han var fødd ikr. 1698 og døde i Bokn i 1733, på reis frå Bergen, saman med Erik Erikson Topnes. Ved skiftet etter Kristen Kristenson 6.3.1734, hadde han 3 døtre. Susanne, 5 år, Mette Margrete, 3 1/2 år, Marta Margrete 1 3/4 år. Susanne døde tidleg - skifte 1743. Formyndar for borna var major Christopher von Krogh og mormora Mette MargreteHer er det iallefall en Christopher von Krogh. Kanskje en fjern slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det kan være. Må sjekke litt, men nå har jeg så mange prosjekter at jeg har ikke så mye tid. Er på Byarkivet om formiddagene,....A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kan dette være den samme Christen Madsen som blir gm Randi Larsdatter 1666 og mistenkes å ha noe med Kongshavn å gjøre (se innlegg 233): Sakset fra Borgerskap i bergen 1600-1751 LenkeChristen Madtzen bor sammesteds, ops. b. 14 septbr. 1665 (født i) Vesteraalen i Nordfjord (nordland?) 1408 1661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Innlegg 242. Må bare takke for all hjelp jeg har fått her i denne tråden. Du har vært til svært god hjelp på denne tråden (sammen med flere andre), som i løpet av siste 16 dager har hatt 242 innlegg. Det er mye informasjon på kort tid. Synd jeg ikke har fått med flere stikkord. Det kan kanskje la seg gjøre å forandre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Christian 245, ja tankene streifet såvidt innom Hegelund da jeg så at det bars nordover og jeg er enig i at det er påfallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Skal tro om ikke den Christen Madsen som nevnes her er den samme som gifter seg i Bergen med Randi Lauritsdatter 16.4.1666 og som tar borgerskap i Bergen 14.8.1661. Hvis jeg forstår det riktig så er han bosatt som bergensborger i Vesterålen på (borgerleie) Helnes (se innlegg 233 og innlegg 243).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Enig, og alderen (43) passer i forhold til hans samtidige Christen Michelsen Hegelund. Her er Chresten Madzen som oppsitter på Nr. 35 Hellenes i Hadsel:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=mt66lofo&gardpostnr=1377&merk=1377#ovre>LenkeSamme mann er også registrert som oppsitter på (ant. nabogården) Nr. 34 Lunchen i Hadsel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fikk ikke med alle Chresten Madzens fostersønner:LenkeDet kan tyde på at det er hans stesønner fra en avdød hustrus tidl. ekteskap med en Ole (Lauritzen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Christian innlegg 248, Ser at det ikke oppgitt noen Christian og Eliasar blant sønnene hans.I innlegg 196 går det frem at Randi Lauritsdatters eldste sønn var monsieur Christian Egelund:'Endelig frem Kom for Retten Mons/ieu/r Christian Egelund S/a/l/ig/ Randj Larsdatters Eldste Søn, Som paa Samtlig Hans Søschindes weigne Møtte, og Indgaf først en Bøxel Sedel af Maren Søfrensdatter udgifven Til nu S/a/l/ig/ Christian Biering paa en p/ar/t udj Drotningswig dattert d/en 11 Martj 1672 som Blef Læst'Det kan vel da se ut som om dette er en annen Randi Larsdatter enn den som er gm Christen Madsen Helnes i Vesterålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.