Gå til innhold
Arkivverket

[#45785] Hvor kan Johan Dornicks enke Margrethe Heggelund f.ca.1702 stamme fra?

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

250: Og da er vel denne Christian Egelund en annen enn den som tidl. var nevnt som sønn av Christen Biering eller Karen Powelsdatter, eller var det siste bare en hypotese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Den Randi Larsdatter som nevnes i 1700 (innlegg 196 og 250) i forbindelse med Kongshavn er sannsynligvis ikke identisk med den Randi Larsdatter som blir gm Christen Madsen i Bergen 1666.Vi har vel egentlig ingenting som knytter Christen Madsen til hverken Egelund, Hegelund eller Kongshavn? Når han i tillegg ikke er funnet å ha sønner med navnet Christian eller eventuelt Eliasar, men en masse andre sønner, så er det vanskelig å se noen sammenheng der.Jeg hadde håpet at Christen Madsen kunne identifiseres til å være 'vår' Randi Larsdatters mann. Uansett så kan en jo fortsatt ha denne Christen Madsen i bakhodet, en vet jo aldri.En ting til som jeg har merket meg er at verken Karen eller Randi er navn som kommer igjen i Egelundslekten seinereDet som er sikkert er at en salig Randi Larsdatter helt konkret er oppgitt å ha en eldstefødt sønn monsieur Christian Egelund som er i live 1700.Samtidig er det jo også for samme året (1700) også oppgitt at Karen Paulsdatters barn og arvinger er Christian og Eliasar Egelund.Senere kommer det frem at Eliasers fulle navn er Eliaser Magnesen Christensen. Han brukte vel egentlig ikke navnet Egelund untatt ved den spesielle anledninge angående Karen Paulsdatter 1700Det at Christian Egelund benevnes monsieur i 1700 tilsier vel kanskje at han har en viss alder? Kan det være en ung og en eldre Christian Egelund som er omtalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Først en kommentar til innlegg (226) og (237):Det er lite trolig at skiftet etter Christian Bierig fra 28.3.1719 (226) er etter vår Christian Biering, som vi vet var død før 1683 (237), men kanskje neste generasjon?Tar med barnebarna til Christen Christiansen fra Toftøysund for sammenligning: Ola Tomassen (1724-1782) g. 1750 m. Mette Margrete Christensdatter Heggelund (1729-1772) døpt i Avaldsnes:a. Agnete Katrine f. 1751b. Inger Margrete f. 1752c. Tomas Kristian f. 1754, d. 1758d. Agnete Katrine f. 1756e. Mette Margrete f. 1757f. Tomas Kristian f. 1762g. Kristian Hegelund f. 1764, d. 1771h. Susanne f. 1766 f. 1766i. Olene Sissela f. 1768, d. 1769j. Ola f. 1770, d. 1770k. Kristiane f. 1772 Det ser ut som om navna Margrete, Katrine, Kristine, Susanna, Barbara og Sissel kan komme fra Christian visitørs koner eller formødre. ,Til 195, 215, 218, 245: Takk for det Christian!Bygdeboka for Nedstrand sier også at Erik Jørgensen og Sophie Amalie Kolman var foreldre til Bodil Sophie, men jeg stusser noe når jeg ser Erik er kalt Tomassen og ikke Jørgensen ved giftermålet (245)?Jeg er enig i at Fredrik Kohlman og Sofie Amalie kanskje var søsken, men dersom han var identisk med han som var visitør i Bergen i 1670 og Nordmør i 1681 så hadde han muligens alder til å være faren også?Fra ”RENTEKAMMERETS NORSKE BESTALLINGER 1660-1814”. ”Kohlman, Frederik, tillikemed Peder Pedersen Montagne tolder i Bergen 4 dec. 1667. - Frederik, tolder i Bergen 28 aug. 1670. - Frederik, tolder paa Nordmør 3 mars 1681. ”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Tror jeg har lokalisert ekteskapet til to av Christian visitørs døtre i Nk i Bergen: Susanna Kirstine Egelund g. 6.12.46 m. Jacob Seberg(Høyre side):Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 7 (1719-1781), Ekteviede 1747, side 96. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8723&idx_id=8723&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBarbra Cecilia Egelund g. 2.1.1753 m. Johan Fridrich Scrøder (Høyre side):Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 7 (1719-1781), Ekteviede 1753, side 108. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

119, 149-158, 181, 193:Her døper gjestgiveren Lars Holm på Høyevarde i Avaldsnes enda en sønn, Peter Christian: Søndagen efter juel (1721) bar Monsieur Lauris Holm barn til daaben kaldet Petter Christian. Min (sogneprest Claus Clausen Munkebergs) kone bar det. T: var Gabriel Helnes?, Johannes Hovig, Mad. Sophia Amalie visiteurens kone!!! Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1721, side 12. Permanent sidelenke: LenkeSåvidt jeg kan se er dette eneste sted der visiteurens kones navn nevnes i kirkebøkene.Kanskje det kan bety at han giftet seg påny (etter sitt ekteskap med Susanna Pedersdatter Berhold) med enken etter Erik Jørgensen (som døde ca. 1714), Sophie Amalie Kolman. Hun er tidligere antatt død ca. 1721, men kan vel ha levd videre til 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Jeg tror at dødsåret til Sophie Amalie Kolman kommer fra innføringen midt på venstre side her:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Døde og begravede 1721-1722, side 271. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8622&idx_id=8622&uid=ny&idx_side=-282>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 256, 257:Litt kronologi som viser at visitueren (Christen Egelund) likevel ikke kan ha vært g.m. Erik Jørgensens enke, men med en ANNEN!! Sophie Amalie:Lauris Holms sønn Peter Christian Lauridsen nr. 1s dåp (venstre side, nest nederst): Dom 4. Advent (22. des.1720): Dom. 4. Advent 1720 bar Lauris Holms drengebarn til daaben kaldet Peiter Christian. Min (sogneprest Claus Clausen Munkebergs) kones moder Madam Mette Jørgen Christenss bar det.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1721, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8622&idx_id=8622&uid=ny&idx_side=-12>LenkeSamme Peter Christians Lauridsens død (venstre side, øverst): Dom 2 m. post Epiph (januar 1721:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Døde og begravede 1721-1722, side 271. Permanent sidelenke: Lenke Bodil Sofie Eriksdatters mor Sophia Amalie Kolman (Klingenberg)s død (venstre side, nest nederst, samme link som den over):Dom (1. Advent 1721) blef Lauris Holms Kieristis (Bodil Sophie Eriksdatters) Moder Sophia Amalia Klingenberg begrafuett og nedsatt i kierche..gvet: Nedsatt enn skipperfrue Bergen Advent siste Sun..agKildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Døde og begravede 1721-1722, side 271. Permanent sidelenke: Lenke Lauris Holms sønn Peter Christian Lauridsen nr.2s dåp (høyre side, nederst): Søndagen efter juel (1721) bar Monsieur Lauris Holms barn til daaben kaldet Petter Christian. Min (sogneprest Claus Clausen Munkebergs) kone Cecilia Jørgensdatter Morsing) bar det. T: var Gabriel Helnes?, Johannes Hovig, Mad. Sophia Amalie visiteurens kone!!!Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1721, side 12. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Det ser virkelig ut for at det var to Sofie Amalie i kretsen rundt Laurits Holm (med fire ukers margin?), men kan vi være sikre på at den siste var visitørens kone? Det kan tenkes at dette er to personer, Sofie Amalie (og) visitørens kone? Se også (180) og nedover.Christen Egelund begraver et drengebarn primo 1725 (se innlegg 148). Fikk han et barn på Avaldsnes før han ble gift til Toftøysund? Jeg kan ikke finne dåp eller introduksjon for dette barnet i Avaldsnes.Vi bør også ha i mente at sognepresten skriver enten Christian visitør eller Christian Egelund, aldri visitør Christian Egelund. Den eneste gangen han nevner slektsnavnet til visitøren skriver han Mons. Hegelund (Se innlegg 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 262:Laurids Holm døpte bl.a. en datter Anna Sophia: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1718, side 7. Permanent sidelenke: Lenke Faddere: Hennes Moster (mormor?) Amalia bar det. T: Cornelius Matthies? Jaen Bart? fra Bergen, Christen Egelund, Simle? Hovig og Bodil? Berland? Jeg synes det står moster, men det var kanskje ikke så mye brukt den gangen? Mormoren var jo Sophie Amalie (ikke bare Amalie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(263) Med moster menes det vel mors søster, altså tante. Men jeg skal ikke påstå at det ikke kan ha hatt annen betydning også. Vi har jo sett at svoger kan ha ulik betydning i gammel tid.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

264: Hvis det står Moster og ikke Mormor betyr dette at Erik Jørgensen og Sophia Amlia Kolman (Klingenberg) foruten Bodil Sophie (1680/83-24. juni 1759 Avaldsnes) også kan ha hatt en datter (Sophie?) Amalie som kan være den som opptrer her, det være seg som visiteurens kone eller en event. annen (men altså IKKE som Sophia Amalie Kolman som da var død 1 mnd tidl.) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til alle for nye interessante innlegg. Bra at en får nøstet litt opp i familiene rundt Egelund/Hegelund også. Innlegg 263, det ser da ut ut som om det står ' Monsieur Lars Holms barn til dåpen kaldet Anna Sophie Greve, hendes moder bar det'Som fadder nevnes Christen Egelund, som sannsynligvis er Christen Christiansen Egelund f.1698 i Bergen. Han er i såfall fadder her før han ble gift?Innlegg 265 lenke Som fadder til Peter Christian er det her oppgitt Mad.Sophia Amalia Visitørens kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

262: Christen Egelund dreng begr. 1725 kan vel være nok en sønn Christen i visitøren Christians 2. ekteskap.263,264: Anna Sophie Greve kan være en oppkalling f.eks. av en av skipperne i Grevefamilien. Men jeg finner ingen An*[ae] So[fp][h]i[ae] i globalt søk som en event. Greve, så fornavnet er vel etter mormor.264: Siden det altså står hendes moder Amalie bar det må betydningen av moder i dette tilfelle være nettopp mormor (Sophie Amalie Kolmen, som hun da også ble oppkalt etter). Moren het jo Bodil Sophie, derfor kan ikke moder tolkes bokstavelig.264: Vi har tidl. notert to mulige fadderskap på sjømannen Christen Christiansen Egelund, det i 1718, og et året før: Dom Judicha 1717 i Avaldsnes for Siver Sørensen, sammen med Christi Hovig som bar det, Rasmus Mæland og Siri hos visitøren. Han kan derfor allerede være kommet til Avaldsnes fra Bergen - med sin far visitøren, som da kanskje hadde vært g. der påny en tid - eller på egen hånd, sanns. det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Til innlegg (263) (265):De to kvinelige faderne her er muligens Gunhild(Gonnle?) Johannesdt. Håvik (1672-1744) som var en nabo og Bodil var kanskje den ukjente kona til Paul Henrik Belov som bodde på Håvik/Kopervik en tid før han flyttet til Stavanger.Dersom Bodil Sofie hadde en ukjent søster, Sofie Amalie, får vi problemer med det antall døtre etter Erik Jørgensen som vises på det epitafium som jeg refererer til i innlegg (195). Her vises fem døtre (eller tre koner og fire døtre?) hvorav en er gift og holder en fjærpenn i høyre hånd. De fem døtrene er identifisert i bygdeboka for Nedstrand (Tysvær 7) og en datter, Anna nevnt 1681-1689, har man ikke funnet noen ektemann til. Dersom Anna var blant de døtrene til Erik Jørgensen som døde i barndommen (fem ”englebarn” på epitafiet) så mangler vi en datter (Sofie Amalie?).Når Laurits Holm døper sønnen Fredrik Tønder i 1714 ser det ut som en Anna Eriksdatter er fadder sammen med ?? Kølmand? Kanskje Anna er datter til Erik Jørgensen, eller kanskje til sogneprest Erik Leganger i Torvestad? Høyre side:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1712-1715, side 3. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8622&idx_id=8622&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

268: Hei, ØysteinHar du navnene på alle Erik Jørgensens 3-4 døtre som skal være identifisert?Og, i Lenke mener jeg det står: Dom 2. Advent var Laurids Pedersen Holms barn til daaben kaldit Friderich Tønder, Mette Kirstine Barsøis bæredes barnet, T: Capitain Saelgaaen, Sander Arneson og Niels Vigum begge Islandskøbmænd, og Anna Eriksdatt. Hun kan jo være en fjerde datter av Erik.De øvrige forbindelsene kan vi kanskje ta opp i en event. ny tråd, om du tar opp spørsmålet om dine forfedre Erik Jørgensen og hustru Sofie Amalie Kolman der?Jeg har en del synspunkter på hennes mulige avstamning.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Her er navn og ektemenn til Erik Jørgensens døtre slik de er gjengitt i bygdeboka for Tysvær 7 (Tysvær Gard og ætt 7, Hans Eyvind Næss 2001):Erik Jørgensen Klingenberg (1631 – 1714)G.1.m. Bodil Eliasdatter, foreldre sogneprest i Skånevik Elias Andersen og Katrine Andersdatter Buch. Barn: Kari Eriksdatter, d. 23.9.1737 på Jelsa, g.m. Erik Kristoffersen Bjerby d. 1723 på Jelsaneset. Anna Eriksdatter, nevnt 1681 – 1689G.2.m. Sofie Amalie Kolman, d. 1721 på Høyevarde.Barn: Bodil Sofie Eriksdatter, f. 1683, g.m. Lars Pedersen Holm, f. ca. 1665 i Jylland. Margareta Eriksdatter, nevnt 1697 og 1713, trolig g.m. Ola Jakobsen (Litle Bjelland) f. 1653? d. 1698, skifte 9.1.1699. Sissel Eriksdatter, f. 1688, g.1.g. m. Søren Sørensen ”Edholm”, f. 1686 d. 1732, skifte 3.11.s.å. (7 barn). g.2.g.1739 m. Fredrik Pedersen, f. 1691, levde 1751. (ingen barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Et tillegg til forrige innlegg:Nederst på det epitafium fra 1695 som viser familien står et skilt med 5 tekstlinjer. Første linje kan jeg lese og oppgir at Erik er født i Helsingør. De fire neste linjer kan jeg bare skimte, men de oppgir navnet til konene han og hvor de er født og hvor mange sønner og døtre han hadde med den enkelte kone. Jeg kan se at siste kona var født i København.Fødselsåret til datteren Sissel rimer ikke med det som vises på bildet. De to yngste døtrene ser ut til å være tvillenger på 11-12 år i 1695. De seks små navnløse sønnene har trolig en alder fra 2-9 år og de tre eldste pikene fra 16-17 til over 20 for den ene som er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 215, 218, 268, 269: 'Eriks datter Bodil Sophie kalte sin sønn Fredrik Tønder...,'. Jeg har også sett en teori som går ut på at Bodil Sophie (ca 1683-1759) istedet kan ha vært datter av fogden i Ryfylke 1689-1717 Frederik Pedersen Tønder (1658 Stavanger-før 1716) og at hennes mann Laurits ( Lars) Pedersen Holm fra Jylland f. ca 1665, d. 1733 (sønn av Peder og Sofie Amalie Klingenberg på Jylland) kan ha vært fogdens svigersønn istdf. hans Skrifwer Karl, ref. MT 1701: Lenke. Dette skulle da forklare oppkallingen av deres to eldste barn (en Agnete Godzen og Friderich Tønder) som å være etter morforeldrene Fredrik Pedersen Tønder og Agnete Sørensdatter Godzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

På side 411 i bygdeboka Avaldsnes står følgende under Laurits Pedersen Holm: ”Etter navna på dei to eldste borna skulle kona til Laurits Holm helst vore ei dotter til futen i Ryfylke, Fredrik PedersenTønder, og kona hans, Agnete Sørensdtr. Godtzen. Men då Sofie Amalie Klingenberg vart gravlagd i 1721, er ho kalla Laurits Holms kjæreste mor. Ei Sofie Larsdtr. Holm vart gift i 1760 med enkemann Paul Jakobsen Hundt, og på nytt i 1763 med Paul Olsen Rise. Ei Dorte von Erden døyde i 1750, 44 år gamal, som visitør Holms kone”.Bygdeboka for Stangaland og Kopervik sier at det var visitør Hans Holst som var gift med Dorte von Erden (1706-1750).Bygdeboka sier ellers at Bol Sofie døde i 1759, og kirkeboka gir en alder av 79 år. Hun var da født i 1680/81 om alderen er rett? (Ref. giftemålet til foreldrene i 1683).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 273:1. Bygdeboka for Nedstrand sier at Erik Jørgensen og Sophie Amalie Kolman var foreldre til Laurids Pedersen Holms hustru Bodil Sophie. Men vi har vel ingen informasjon i samtidige kilder om Bodils Sophies patronymikon.2. Soph. Amalie Kahlman g.m. Erich Thomass. tolderen i Rifolcke cop. i huset Mar 21 1682 DK må vel antaes å være feilskrift for Erik Jørgensen.3. Dom (1. Advent 1721) blef Lauris Holms Kieristis (Bodil Sophie Eriksdatters) Moder Sophia Amalia Klingenberg begrafuett og nedsatt i kierche..gvet: Lenke4. Bygdeboka for Avaldsnes mener at det i istedet står Laurits Holms kjæreste mor, ikke kjæresteS mor. Dermed åpner den for at det er Laurids Holm som var sønn av Sophie Amalie Klingenberg, og ikke hans hustru Bodil Sophie.5. Hvis det siste er rett, hva het da Erik Jørgensens 2. hustru? Ingen samtidige kilder viser vel hans hustrus navn eksplisitt.6. Og, hvis pkt. 4 er rett, kan vel faktisk Avalsnes bygdeboks hypotese om at Bodil Sophie var datter av Fredrik Pedersen Tønder og Agnete Sørensdatter Godtzen ha noe for seg? Hva taler imot?Litt av en floke, dette-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Til innlegg (273.5):Skiltet som henger på det epitafium som jeg nevner i innlegg (271) gir garantert navna på begge konene til Erik Jørgensen. Jeg våger å verifisere at første kona heter Bodil, men resten av navna er såpass utydelige at jeg våger ikke å antyde noe her. Men jeg mener at det står at Jørgen hadde 8 gutter og 4 piker med første kona og med ”den anden kone” 4 piker ”i sin alderdom”.Kan ikke finne teksten på det nevnte navneskiltet her internett, men kanskje noen lokale i Nedstrand kjenner til den?Her er en lenke til det omtalte epitafium:http://www.haugalandmuseene.no/archives/134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.