Gå til innhold
Arkivverket

[#45987] Thurine Peders. Høkerenke f. ca 1798, Aker sogn


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hvem kan denne Høkerenka være datter av? LenkeVed en dåp i familien finner jeg denne damen som fadder. Jeg har lett gjennom kirkebøker for Aker over døpte i 1797-1800, uten å finne noen som passer med et liknende fornavn ( Torine, Thurine, Thorer)I byarkivet i folketelling 1845 finner jeg også en enke Høkermadam Pedersen i Christiania.Kan det tenkes at Madammen bruker ektemannes etternavn?Håper noen kan hjelpe meg med gode råd her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er bilde av mine Tippoldeforeldre Karen Olsdatter f. Aker, og Hans Jørgensen f. Odalen, som har sønn Olaf Jørgensen til dåpen som er nevnt her innlegg 2. LenkeLurer på om denne Thurine Pedersen , høker-enken kan være en søster av tippoldemor, Karen Olsdatter?( Har et uløst mysterie om en tante Persen, søster av Karen Olsdatter i flere temaer før her)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok en lenke til tema om samme tante Persen. Her har Alexander Lange funnet familien i 1801. Der er en datter Thore født i ca alder som kunne passe med høkermadammen. Har ikke greid å finne dåpen til Thore Olsdatter f. ca 1798, i kirkebøker.En tanke om dette fornavnet Thore kunne være en variant av Thurine ( Thorine) men det er kun spekulasjoner.Har lett lenge for å finne spor etter Tante Persen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg igjen søkt gjennom kirkebøker med døpte for Aker,1786-1809 ministerialbok. Har dessverre ikke greid å finne noen med fornavn som likner på Thurine, døpt i tidsrommet 1797-1800.Det nærmeste navn jeg fant var en Thorer ( Thorar) døpt 1798, 16 des . Foreldre Gulbrand Persen Grimelund og Kirsten Nilsdatter.Ønsker gode råd om hvor jeg skal lete etter dåp for Turine som kalles høker-enke Peders. i folketellinger, lenke i innlegg nr. 1. Hun står nevnt som f. Ager sogn.Har heller ikke greid å finne Thore Olsdatter døpt. ( søster til min tippoldemor Karen Olsdatter)Hun kan være døpt på Nes i Akershus, eller også i Ager. Foreldre flyttet flere ganger mellom Nes og Aker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også kirkebok for Ager, Mini dåp for Karen Olsdatter, s. 381. nederst høyre sidenr. 5 fra slutten : LenkeForeldre Ole Olsen og hustru Torong ? Olsdatter. Litt utydelig skrevet, men det er også mulig å lese faddere.De 2 første barna, Mari og Thore Olsdøtre er f.før 1800, men det kan være flere søsken i mellom som jeg ikke har funnet.Trenger gode råd om hvor jeg kan lete, fortsatt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Tar opp et gammelt tema i håp om å finne flere barn av mine forfedre Ole Olsen og Torbor Olsdatter .Legger inn lenke igjen til min oldemor Karen Olsdatters dåp: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider Ole Olsens datter Marie døpt på Nes i Akershus 1796. Kirkebok høyre side dåp 55 , 13 mars.LenkeIkke helt lett å tyde, men jeg leser det slik?Ole Olsen Opsahl og hustru Torberg Hermandsdatter? Siørlie?Faddernavn : Sigri Jacobsen, Ole Halvorsen Opsahl, Lars Andersen, Siørli?Skal prøve å lete etter nok en datter Tore? Tori døpt på Nes.Håper fortsatt på hjelpe til å finne flere barn av ekteparet. Foreldre har tydelig flyttet en del rundt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn på ny familien i 1801-tellingen på Opsahl , Nes: LenkeDet er et langt sprang mellom disse to barna, Mari og Thore født før 1801 og til min Oldemor Karen døpt i Aker 1809. Så trolig finnes flere søsken, men hvor de er født er ikke kjent.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en gård Schørli, der muligens fadder Lars Andersen fins? LenkeHer dukker det opp Hermandsen som navn også, og jeg begynner å lure på om disse er i slekt med Torberg som om jeg ikke leser feil er nevnt som Hermansdatter og ikke Olsdatter ved datterens barndåp. Nok et mysterie?Håper på hjelp til oppklaring her om noen har tilgang til lokale kilder på Nes?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står og Olsdtr da hun gifta seg, så jeg tror du skal se bort fra Hermann! Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Trolovede 1795-1797, Ekteviede 1795-1797, side 201. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-199>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for de opplysningene om både vielse og datters dåp i mitt andre tema.Da er nok Torbor en Olsdatter som ført antatt,Her et gårdsnavn i Nes som passer med navnet Torbør Olsdatter, Herberg.Kan det tenkes at hun kommer fra den gården her og at det fortsatt er hennes foreldre som bor på denne gården i 1801?LenkeLurer på om det finnes bygdebøker som har noe om disse folkene som arbeider som husmend på Opsahl?Husmands-slekter pleier ikke være så nøye omtalt i gamle bygdebøker, dessverre.Utrolig bra med hjelpe fra deg til dette, Kjellaug.De gamle kirkebøkene er for meg svært vanskelig å lese.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Torborg er nok ikke datter av Ole Andersen d. 1824 og Dordi Kristensdtr d. 1804. Denne familien er omtalt på Foss-eie under Lille Heberg, de hadde barna Anders 1775, Kristen 1777, Mari 1782, Gudbjørg 1784 g.m Peder Pedersen Vestby-eie, Dorthe 1788, Erik 1791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Prøver å tyde fadderne ved Thores dåp: Berte Daskerud, Dorte Forsen, Mons Daskerud, Amund Forsen, Jon HerbergFinner ingen slike gårder noen steder så jeg leser det nok feil - kanskje andre kan prøve (innlegg 15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Leita etter Mons og Bert(h)e på samme gard i globalsøk og kom til disse: Lenke Men de bor på Frogner. Det som var interessant var at denne Berte het Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Daskerud ble solgt fra Frogner i 1789 til Mons Andersen, kona Berthe Olsd. var fra Skøyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Ole Amundsen og Thore Sørensdtr Katterud-eie, døper datteren Torborg i 1768 som no 7 (fant ikke noe dato). Blant fadderene er. Dorthe og Kristen Katterud, Ole Horgen, og Berthe Am. Eggum? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.