Gå til innhold
Arkivverket

[#45993] Gidsken Schjelderup og Francke, Heide, Meldal,


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

31. mars 1764 døpes Peder Frantzen Franches datter Kierstine. Test: Nicolaj Hagerup(!), Ingeborg Breche, Mad. Gundelak, Jomfr. Brant og Ildri Jensdr.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

St. Hansdagen s. år dåp av Ingebrigt Kulfogdens barn Johan. Fadder er Michel Schieldrup, sammen med bl.a. Nicolaj Hagerup og Mad Gundelach: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så kommer vi til Løverdagen den 15. sept 1764 trolovet Enkemanden Peder Frantsen Franch hyttearbeider ved Lovise Hytte og Ane Taralsd. Stejmoen. Caut. Michel Schielderup og Kulfogd Ingebrigt Breche (nevnt over her): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Forrige innlegg skulle være 7. mars 1767 (ikke 1766).Tar med en dåp fra 1768 som viser 'fiffen' på dette tidspunkt: Døpt Hyttemesteren Niels Graaes Pige Barn Ane Sophie. Test: .?. Wessel, Mons. Hejde, Mons. Peder Bie, Mad Berg og Ingebrigt Breches kone (m fl): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så skal altså Michel Sch. være begravet i des 1767 på Tynset (bøkene er ikke lagt ut ennå), mens barn nr to kommer etter hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 74:Det ser ut til at Mikkel-67 aldri har levd. Den nevnte konfirmasjon på Røros i 1756 er den eneste kilden på at han kan ha vært i live, men da var Mikkel-69 på Røros og i passende alder.Dessuten er det merkelig at Mikkel-69 ikke skulle finnes blant de døpte på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Et skifte etter Mikkel (navn er standardisert):Fol.365B, 22.03.1768, Sandvold Tynset.Mikkel Andersson Schelderup, +. Anders Pedersson Schjelderup, Fader død. Lisbet Evensd.Meldal, Moder, Enke og madame. Gisken Andersd.Schjelderup, Søster, Jomfru og 35 år. Even Andersson Schjelderup, Broder, Hr og 33 år. Peder Andersson Schjelderup, Broder, Hr og myndig. Anders Andersson Schjelderup, Broder, Stud og 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flott, Jan Erik!Det kan vel også slås fast at etternavnet til Peder Frantzen var FRANCH (ble skrevet slik på dette tidspunkt). Formen FRANCHE tror jeg er en misforståelse (jfr Franches barn osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har basert min registrering på en publikasjon av Ole Chr. Rønning av 22.mars 2003. 'Etterkommere av Frantz Francke'Rønning nytter hovedsakelig formen Franck, undertiden Frank.Jeg har på min Hjemmeside 219 Franck, og 61 Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, vi kan vel slå fast at navnet skal være FRANK, også skrevet som FRANCK eller FRANCH.Hvor holder denne navnebroren min til, og kan du si noe mer om publikasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hans adresse er : Lysthusveien 7 3676 NotoddenDet er riktig at han nytter Francke i boktittelen.Ved forskingen (han har forsket) har han støtt på ymse former og valgt å normalisere slektssnavnet til Franck og Frank.Hans registreringer er (etter avtale) slått sammen med mine registreringer på min Hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen, Leiv!Jeg lurer på om det kan være mor til Mikkel som er i Alvdal som fadder (Mad Schielderup), jfr innlegg 76, i tilfelle Lisbeth Evensdatr Meldal - forøvrig ei som jeg deler aner med (på min mors side). Ellers er jo også Mikkel en slektning (min fars side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Da tror jeg vi kan slå fast med rimelig sikkerhet at Michel S. (69) ikke har eksistert og at alle kildehenvisningen om Michel S. som her er vist fram omhandler Michel (67).Så da kan vi bare slette han fra databasen.Nok en nøtt oppklart.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.