Gå til innhold
Arkivverket

[#45993] Gidsken Schjelderup og Francke, Heide, Meldal,

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Ingeborg Pedersdtr Franck og Ole Olsen Hallanvald hadde en sønn som jeg har funnet noen opplysninger om - Ole Olsen Reitan:'Kristenliv i Skogn' av Reidar Bolling:'Organistane: Ole Reitan 1834-80.Før er fortalt korleis Alstadhaug kjerke fekk første orgelet. Det ser ut til at orgelet dei første åra berre vert nytta ved einskilde høve, der organist Ackermann frå Levanger kjem og spelar.Frå 1834 er Ole Reitan organist i Alstadhaug. Han var fødd i Åsen 1809 og var omgangsskolelærar i Skogn frå 1834. I 1845 vart han tilsett som lærar og klokkar i Levanger. Skolekommisjonen ga han attest for 'Flid, Dygtighed og særdeles store Lærergaver, især som Kateket og Sangmester', så den trudde at han 'maaske kan sættes ved Siden af en Seminarist'. Til i 1858 var han einaste læraren på Levanger.I mange år greidde Reitan å sameine klokkarstillingen på Levanger med organistarbeidet på Alstadhaug. Jamvel etter at kalla var delt greidde han sitte med dobbeltstillingen. Sonen Lornts Reitan, som handla på Levanger, var organist i byen. I 1870 skulle sonen på ei lengere reise. Reitan fekk da lov til å overlate orgelet i Alstadhaug til orgelbyggar Johan Isachsen på Marienlyst, medan han sjøl tok tenesta til sonen.Ole Reitan spela en betydeleg rolle i bylivet på Levanger. Han hadde mange kommunale ombod, og var jamvel nokre år kemnar i Levanger.Ole Reitan var ein stor original, som det gjekk mange småhistorier om. Han var så slem til å snakke med seg sjøl, og han hadde sine faste uttrykk. Såleis visste dei som satt på galleriet under gudstenesta at han kvar einaste helg kom til å servere følgjande sats: 'No kjem'n igjen overdominanten. Å kor godt det gjer mæ å hør' på'n.' (Overdominanten er eit gammelt musikalsk faguttrykk om ein viss toneart).Reitan var ein livsglad og humørfylt mann som alle var glad i. Han døde på Levanger 24. september 1882.I 1949 ga sonnedotter hans eit stort fotografi av Reitan til Alstadhaug kjerke.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for informasjonen Remi. Jeg hadde faktisk skrevet 13.02.1668 som fødselsdato for Elisabeth Mickelsdatter i slektsprogrammet mitt, så det ble altså feil da jeg svarte her i natt. Når det gjelder dødsåret på Peder Jørgensen Scheldrup i 1721 så er det nok jeg som har rotet med årstallene, og oppdaget det ikke før jeg hadde levert inn boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700'. Har forøvrig akkurat i dag fått den i posten som forsinket julegave. Er ikke jeg heldig?Når det gjelder dødsfallet på Gidsken Jørgensdatter Scheldrup så hadde de altså rett de som skrev bygdeboka for Skogn(4b) i at hun døde 29.09.1665.Da har jeg fått lagt til noen rettelser i slektsprogrammet, og jeg vet at Susanna Leonhardsdatter og Jens Pedersen Scheldrup hadde flere barn som jeg ikke har fått lagt inn. Har tatt ut informasjon fra blant annet Simon Ellefsens hjemmeside. Det ble stopp i å forske videre i disse og legge inn noe mer da jeg sent i julen på en annen gren fikk stopp på slekten Darre som jeg kommer inn i på en sidegren her(Det ble usikkerhet om Ursula Christophersdatter kunne være mor til min ane Karen Olsdatter Schriver- noe jeg enda ikke har fått endelig svar på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Anne LiseI boken 'Bergens Stifts Biskoper og Præster' av provst Johan Fredrik Lampe finner du omtale av Jens Pedersen Schielderup, hustru Susannna og deres barn: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Eva. Prøvde å skrive ut for å jobbe med dette senere, men jeg må nok kjøpe meg ny blekkpatron for farge for at jeg skal kunne skrive ut og jobbe med dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Remi, jeg vet at du har studert slekten Schjelderup ganske inngående, og mitt inntrykk er også at de alltid skrev navnet Schie.. eller Schje..., men jeg har notert en med kun Sche.., Elisabetha Olava Petersdatter Scheldrup, f. 1755 på Stange, d. 15 Feb 1829 på Løten. Kjenner du hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mens vi er i Skogn - i innlegg 11 nevnes at Gidsken Pedersdtr Schjelderup ble gift 2. gang med enkemann Bendix Andersen Heyde, som først hadde vært gift med Elisabeth Johansdtr Stenkuhl. Heyde hadde en etterkommer som var prest i Skogn 1804-14, Andreas Christophersen (Bendixen) Heide (faren var forøvrig handelsmann i Kristansund).Pastor Heide skal ha åpnet Alvishaugen (Olvishaugen) - som Alstadhaug er oppkalt etter - i 1813 (trodde vel at haugen var full av gull og sølv) og fant en 'muret' grav, endel kull, ubrente ben, stykker av et sverd og sentrum av et skjold med en kjegleformet utvendig spiss...Heide ble beskrevet slik av biskop Bugge etter visitaser i Skogn: 'aldeles blottet for sund Sands og som endog med den bedste Villie, aldeles intet kunde udrette' ... 'gandske uden al Menneskekundskab'.Jeg har bilde av Heide - dersom noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei alle sammen.(27) Ursula Christophersdatter Darre, født ca. 1605 som barn nr. 6 av Christopher Bjørnsson Darre og hustru Sofie Mentzdatter von Ravensborg. Hun giftet seg i 1622 med Oluf Jenssen Skriver. De er trolig foreldre til Karen Olufsdatte Skriver og Susanne Olufsdatte Skriver. Karen giftet seg igjen med Christopher Nielssen Tønder i 1631, som igjen er foreldre til Ole Christophersen Tønder.(30) Elisabeth Olava Pedersdatter Schjelderup, gift 06.01.1778 med Jørgen Olsen Grimseth. Hennes foreldre er: Peder Kjærulf Olsen S. og hustru Inger Margrethe Christensdatter Pram (datter av Christen Pram og Elsebeth Burchard), Peder født 29.08.1714 i Stavanger, gravlagt 15.04.1761 i Stange. Jeg vet ikke mer om hennes foreldre eller om henne.Peder er sønn av: Ole Pedersen S. og hustru Elisabeth Jensdatter Godtzen. Ole er født i 1675 og dør som sogneprest og prost til Stavanger, gravlagt 22.03.1722 i Stavanger. Jeg vet ikke hvem Elisabeth sine foreldre var.Ole sine foreldre var: Peder Olsen Kjærulf og hustru Magdalene Olufsdatter Schielderup. Peder var født i 1645 et eller annet sted på Jylland. Han var kjøpmann i Kristiansand S. Jeg vet ikke når Magdalene var født, men jeg har henne registrert som eneste barn etter Oluf Worm Jenssen Schielderup, født ca. 1649, død 1679, ektefelle ukjent. Han var militær og oppnådde rangen oberst.Oluf er 9. (av 10) barn av Jens Pedersen S. og hustru Inger Olsdatter Worm (datter av Ole Willumsen Worm og Dorthea Thomasdatter Finke).Jens er sønn av Peder Jenssen S. og Anna Nielsdatter (Anna Lauridzen Nielsdatter Holck), datter av Niels Lauridsen og Randi Lauridsdatter Holck.Peder er så klart sønn av første Schjelderup i Norge: Jens Pedersen S. og Susanna Leonhardsdatter.(32) Arnstein: Bilder er alltid interessant og du kan gjerne sende meg et av Hr. Heide. Mailadressen regner jeg med at du har i fra før.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for det, Remi, Dermed er 160 representanter for Schjelderup-slekten i mitt register stavet med Schj etter normalisering. Svært mange av dem har tilknytning til min egen slekt. Nå er det bare to igjen som jeg ikke har klart å plassere, begge stavet uten e (..eldrup...), altså nok en variant. Agnes Schieldrop og Elisabeth Dorothea Schieldrup. Men det er jo en annen sak.Peders mor Elisabeth Jensdatter Godtzen har jeg forøvrig notert som datter av mag. Jens Sørenssen Godtzen og Anne Jensdatter Hiermand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Remi i innlegg 33: Ble Ursula Christophersdatter Darre født ca 1605? Du blander ikke med datteren Susanna nå? Ifølge flere hjemmesider(bla. Frode Holthes hjemmeside) fikk Ursula og ektemannen Ole Jensen Skriver datteren Susanna i 1605 og Karen i 1612, og Ursula er oppgitt som mor. Det er jo ikke mulig. Hvis Ursula og ektemannen ble gift i ca 1622 og var mor til Karen skulle Karen være født tidligst ca 1622, men problemet er at Karen alt i ca 1633 ble mor til min ane Ole Christophersen. Du skriver jo også selv at Karen ble gift med Christopher Nilsen Tønder i 1631, og det har jeg også sett i forskjellige kilder. Så nå får jeg ikke noe til å rime tidsmessig lengre, men Ole kan være født nærmere 1641 som er broren Peders fødselsår da. Se ellers tema 45 177 hvor jeg har tatt opp dette temaet.Må vel tilføye at jeg tror at Ursula er Karens mor siden min ane Ole Christophersen kaller en av sine døtre Ursula, men at ett eller flere årstall er feil her på Ursula og hennes familie. Videre diskusjon om det emnet kan vel fortsette i tema 45 177, og jeg burde vel ikke tatt det opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

33: Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg mener og huske at det er en viss usikkerhet om Ole Willumsen Worm og Dorthea Thomasdatter Finke var Inger Olufsdatter Worms foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

(35) Har du mer opplysninger om Agnes og Elisabet Dorothea? Jeg har ei Agnes født i 1865 i Bergen og jeg har ei Elisabeth Dorothea født i Svarstad, Lardal, Vestfold i 1731.(36) Jeg ser i debatt 45177 at du har vært inne på Simon Ellefsen sine sider og at du tror han tar feil, men jeg tror du trekker feil konklusjon. Han trekker ikke i tvil at Ursula (Aarsilla) (Aase) er mor til Karen og Susanna, bare at hun er datter av Christopher Bjørnsen Darre og Sophia von Ravensburg dersom hun er mor til Karen og Sophia. Ellers så sier Svein Tore Dahl i kilden nevnt i innlegg 2 i debatt 45177 på side 41 at Arsille (Ursilla) er ei usikker datter av ovennevnte par. Han skriver heller ikke når hun var født. På forskjellige sider på internett kan du finne hennes fødselsår alt fra 1590 til 1612 hvilket vil si at usikkerheten er kjemestor. SÅ konklusjonen må bli at opplysningen om hun er en Darre og når hun var født er veldig usikkert.(37) Jeg har problemer med å forholde meg til opplysninger som jeg ikke vet hvor kommer fra. Jeg har brukt Simon Ellefsen som igjen har brukt disse to kildene for opplysningen om Inger Olsdatter Worm: 'Håndskrift (ca. 23 sider - fotokopi) på Frederiksberg Bibliotek [99.9 Sc 35.9] Genealogisk Samling. Forfatter ukendt.: Biskop i Bergen Jens Pedersen Schjelderup : efterslægt.' og 'Christopher Giessing: Nye Samling af Danske, Norske og Islandske Jubel-Lærere, ... (Kiøbenhavn 1779-1786), s. II(1):39'. Jeg anser disse to kildene som rimelig sikre til å stole selv om jeg ikke har sett dem selv.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er mulig jeg har misforstått Simon Ellefsen her, og jeg har vel egentlig på nåværende tidspunkt gitt opp å forske videre på grenen med Karen Olsdatter Schriver. Kanskje jeg tar det opp igjen senere, og skulle gjerne vite hvilke kilder som kunne være relevante for å finne ut noe mer. Det bør helst være bøker som kan fjernlånes eller kilder som er mikrofilmet, men er selvfølgelig også mottakelig for kilder hvor man må på arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fikk bare lyst å legge inn litt av etterslekten etter Adriane Jensdtr og biskop Jørgen Eriksen i Stavanger (tok t.o.m. Peter Jebsen, fabrikkgrÜnder i Hordaland, i hans 2. ekteskap) 1. Jens Pedersen Skieldrup (b. 1510 - Viborg, Jylland, Danmark, d. 1582 - Bergen, HO) sp. Susanne Lennertsdatter 2. Andriane Jensdatter Skieldrup (b. 1550 - Bergen, HO) sp. Joergen Eriksen (b. 1535 - Haderslev, Danmark, d. 1604 - Bergen, HO) 3. Jens Joergensen (b. 1578 - Haderslev, Danmark, d. 1644 - Stavanger, RO) sp. Kirsten Christensen Thrane (b. 1582 - Stavanger, RO) 4. Adrianne Jensen Thrane (b. 1607 - Stavanger, RO, d. 1677) sp. Bernt Berntsen (b. 1603 - Stavanger, RO) 5. Lauritz Sysenvindlus Berntsen (b. 1627 - Stavanger, RO, d. 1674) sp. Ellen Tomasdatter Wegner (b. 1624, d. 1666) 6. Kirsten Lauritzen (b. 1656, d. 1732 - Egersund, RO) sp. Peder Andersen Sundt 7. Lars Pedersen Sundt (b. 1699 - Egersund, RO, d. 1761 - Egersund, RO) sp. Margrethe Mortensdatter Lax (b. 1702 - Egersund, RO, d. 1755 - Egersund, RO) 8. Peter Larsen Sundt (b. 1744 - Egersund, RO, d. 1790 - Egersund, RO) sp. Anna Leganger (b. 1741 - Egersund, RO, d. 1797 - Egersund, RO) 9. Henrik Leganger Sundt (b. 1775 - Egersund, RO, d. 1820 - Tysnes, HO) sp. Sophia Catharina Ameln (b. 1782 - Bergen, HO, d. 1853 - Bergen, HO) 10. Christian Gerhard Ameln Sundt (b. 1816 - Bergen, HO, d. 1901 - Bergen, HO) sp. Jacoba Johanne Kramer (b. 1825 - Bergen, HO, d. 1888 - Bergen, HO) 11. Sophia Catharina Sundt (b. 1849 - Bergen, HO, d. 1912 - Bergen, HO) sp. Peter Jebsen (b. 1824 - Broager, Søndre Jylland, Danmark, d. 1892)Peter hadde 23 barn, 11 med sin første hustru Anna Larsdtr Uthuus og 12 med sin andre hustru Sophia Sundt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har en anerekke til fra Adriane Schelderup og Jørgen Eriksen:3. Daniel Jørgensen gm Maren Nielsdatter (dtr av borgermester i Tønsberg Niels Lauritssøn og Randi Lauritsdtr Holk)4. Maren (Margrethe) Danielsdatter gm prest i Hjelmeland Hans Rasmussen Piil5. Samuel Hansen Piil gm Anna Pedersdtr Opsal (Sandeid)6. Marie Samuelsdtr Piil (Sandeid) gm Endre Christensen (Fjellberg)7. Randi Endresdatter (Fjellberg) gm Torgeir Lambrigtsen Grindheim (Etne) som er mine 4-tippoldefroeldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Arnfrid.Oppsettet ditt stemmer så å si helt med det jeg har, bare noen småforskjeller når det gjelder årstall, også har ikke ført denne linjen lenger enn til nr. 8 i listen din.Men, Jens Pedersen Schjelderup skrev aldri etternavnet sitt med k, han skrev det alltid med sch, og stort sett med med en i i stedet for en j. Av og til med endelsen -rop andre ganger med -rup, men altså aldri Skie. Det er også tvilsomt at han er født i Viborg. Trolig er han heller født i Skjellerup, Hobro som ligger i Onsild herred, Randers amt i følge Dis-Danmarks amtskart 1793-1970.Adriane Jensdatter S. er mest trolig født i København i følge Genealogia Schieldrupiana og Biskop Peder Jensen Schielderups Liv og Levnet.Jeg har Bernt Berntsen født 1598.Lauritz sitt mellomnavn/etternavn staves Sysenvindius.Peder Andersen Sundt er født 1672, dør 1701.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Christian!Jeg har hele anerekken til begge to, send meg en epost til remi.pedersen at broadpark.no så sender jeg deg hele rekken på begge to som tekstfil. Det blir for mye å skrive inn her.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for de avklaringene, Remi.Ellers ser jeg at en av sønnene til Elisabeth Olava Pedersdatter Schjelderup, gift 06.01.1778 med Jørgen Olsen Grimseth, nemlig Jørgen, benytter Schjelderup som etternavn etter en navnesøknad, som jeg legger ved omtale av her (Kilde: Spangen).

bilete2075.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk skal du ha, Arnfrid.Jeg visste om navneforandringen fra før, men alltid fint å få en bekreftelse på det.Den andre anerekken din stemmer også overens med min, jeg har fulgt denne ned til nr. 6.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Utrolig kjekt å få litt innspill fra en som har gått i dybden i en slekt. Du må gjerne sende meg, hvis du deler, affi@online.no. Jeg har enda flere rekker tilbake til Jens og Susanna, så, det hadde vært kjekt.:-) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg sitter med nesten 9000 etterkommere etter Jens Pedersen Schielderup og rundt 3500 ektefeller til disse så det er mye og ta av.Jeg er avhengig av litt mer spesifikt hva du er på jakt etter, Arnfrid.Adriane Jensdatter S. sin etterkommere er vel en av de jeg har kommet minst på, med bare 195 etterkommere, så akkurat på den rekken kan jeg ikke hjelpe deg så mye, det er vel heller du som kan hjelpe meg der.Men bare fortell meg hva du er på jakt etter, om det er noe du vil ha verifisert eller noe du lurer på.Jeg har også startet opp et forum om slekten Schjelderup på DIS sitt Slektforum. Dessverre er der betraktelig mindre aktivitet enn jeg hadde håpet på, men det kan jo forandre seg. Du finner det her: LenkeDu kan også evt. sende meg en privat mail. Mailadressen min finner du i innlegg 44 her i denne debatten.Og alt om denne slekten interesserer meg. Har store planer om å gitt ut noen bokverk om denne slekten en gang i framtiden, men det ligger langt fram ennå.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Hadde ikke Biskop Jens Schielderup flere søsken som kom til Norge?Jens Jørgensen og Kirsten Christensdatter Trane hadde også datteren Elisabeth, ca 1614 - 1665, gift med Henrich Hansen Schurmann, ca 1604 - 1660. Navnet Elisabeth finnes i hver generasjon intil mormors søster Elisabeth ble født i 1894!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.