Gå til innhold
Arkivverket

[#46086] Søskenflokken Kristensen fra Holt (A-A) til USA 1881-1905

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har to etterlysninger til. Samme slekta.Følgende to navnebrødre var fettere. De var dessuten fettere. Og fedrene deres var fettere til Kristen Gjeruldsen Grændsens barn. Dessuten var de tremenninger til Thor Larsen som druknet i New York.De aktuelle navnebrødrene er:1. Olaf Bakkelid, f. 25/3 1881 i Flosta (A-A). Reiste 9/3 1905 til Amerika fra Kristiansand. Var ugift skomaker. Ankomst Ellis Island 22/3 1905 med 'Hellig Olav' fra Kr.sand. Endelig destinasjon (hvis jeg leser teksten riktig): Kenyon, Gordhive County, Minnesota.2. Olaf Bakkelid, f. 1892 i Arendal. Oppvokst i Kristiania. Mor: Sina Bakkelid, Eriksgt. 5 Kristiania. Ankomst Ellis: 6/9 1923 fra Kristiania, 30 år. Destinasjon: Tante Marie Newberg 826-22 Str. Brooklyn N. Y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Olaf i 1910 som 'Servant - Farm Laborer':Name: Olaf A Bakkslie [Olaf A Bakholie]Age in 1910: 39 [29]Estimated birth year: abt 1871 [abt 1881]Birthplace: NorwayRelation to Head of House: ServantFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Kenyon, Goodhue, MinnesotaMarital Status: SingleRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1905 Household Members: Name AgeCarl A Landronk 44Anna Landronk 23Cora E Landronk 3Edwin O Landronk 1 6/12Olaf A Bakkslie 39Etternavnet på familien han bor hos tror jeg skal være Landverk. Det tar seg litt bedre ut!Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920 - Anne var alså hans søster, imm. 1903. Olaf ugift 'Farm laborer.' Nat. 1914.Name: Olaf BakkeliHome in 1920: Flom, Norman, MinnesotaAge: 38 yearsEstimated birth year: abt 1882Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Brother-in-lawFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: SingleRace: WhiteSex: MaleYear of Immigration: 1905Able to read: YesAble to Write: YesHousehold Members: Name AgeCarl A Landsverk 54Anne Landsverk 33Cora E Landsverk 13Edwin O Landsverk 11Alice Landsverk 9 2/12Kenneth Landsverk 6 3/12Olaf Bakkeli 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Olaf også ugift farmarbeider i 1930:Name: Olaf BakkeliHome in 1930: Flom, Norman, MinnesotaAge: 49Estimated birth year: abt 1881Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Brother-in-lawRace: WhiteHousehold Members: Name AgeCarl A Landsverk 64Anna Landsverk 43Edwin Landsverk 21Kenneth Landsverk 16Marvin Sanbek 22Helen Moorby 1Olaf Bakkeli 49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk! Det stemmer at han hadde ei søster ved navn Anne (f. 1886), men jeg visste ikke at hun også hadde emigrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her er hans dødregistrering hos Minn. Death Index:Name: Olaf BakkelieBirth Date: 25 Mar 1881Death Date: 7 Oct 1964Death County: StearnsMother's Maiden Name: WelleState file number: 019250Certificate Number: 019250Certificate Year: 1964Record Number: 1582474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ingen Olaf Aan* eller Ano* å finne i 1930. Olaf Ols* blir det så alt for mange av med fødselsår ca. 1892. Om vi holder oss til Brooklyn finnes der en Olaf Olson, 38 år gl. som 'lodger' og med yrke 'Carpenter'. Han skal ha imm. i 1924. Men det blir jo vanskelig å verifisere at dette er 'din' Olaf. Vi er nok avhengige av hans fødselsdato for event. å kunne finne hans død registrert i SSDI.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er enig i det. Jeg har funnet søsteras dåp i Arendal. Aagot Sofie ble døpt der 22/3 1896, så familien har bodd der. De har muligens flyttet litt rundt, før de en gang mellom 1898 og 1900 har reist til hovedstaden. Jeg har også lett etter Olafs dåp i Barbu, Austre Moland, Øyestad, Stokken og Holt - uten resultat. Dersom jeg kunne finne ut hvor i Kristiania han ble konfirmert, bør dåpsdatoen være nevnt der. I 1900 bodde familien altså i Ebbels gate, men ved Olafs emigrasjon i 1923 er adressen Eriks gt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det virker nokså håpløst å finne Olaf bakkelids dåp i 1892 +/- et år. Jeg har nå også sjekket Hisøy, Tvedestrand, Flosta og Dypvåg. Dessuten har jeg sjekket konfirmerte i aktuelle år for de to sannsynlige menighetene i hovedstaden: Kampen og Jacob.Det mest konkrete sporet er derfor den adressen han skulle til i Brooklyn jf. innreisedokumentet: Aunt Marie Newberg med adr. 826 - 22 Street.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg fødselsdatoen: 16. januar 1893!Jeg fant først foreldrenes vielse i Arendal 22. auguat 1891 (Kjøbmand Aanon Olsen Bakkelid og Serine Andrea Andersen Løddesøl). Det er da oppgitt at Aanon er kjøpmann i Barbo sogn. Derfor gikk jeg gjennom kirkeboka for Barbu på nytt, og det viste seg da at Olaf var døpt der. Familien bodde i Strømsboveien, som delvis ligger praktisk talt i Arendal sentrum. Barbo herred ble da også innlemmet i Arendal rett etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg føye til at Olaf Bakkelids (f. 16/1 1893) fulle døpenavn var Olaf Anton.La meg så driste meg til å kaste fram nok et knippe Amerika-farere fra samme familie. Det gjelder en søskenflokk som er søskenbarn til de to nyss behandlede Olaf'ene. Faren var Gjerulf Olsen Bakkelid (bror til Aanon Olsen Bakkelid og Ole Olsen Bakkelid). Han var lærer, først i Flosta (A-A) og så i Horten. Han omkom ved en drukningsulykke i 1900. Mora var Anne Pernille Pedersdtr. Staubø fra Flosta. Noe av historien (ekskl. emigrasjonen) er behandlet her: Lenke.Gjerulf og Anne hadde 9 barn. Minst 6 av dem emigrerte til Amerika:1. Ole Andreas Bakkelid, f. i Flosta 4. mai 1884. Jeg har ikke funnet emigrasjonen, men ei av søstrene oppgir ham som 'Final destination' i 1920. Han bor da (Ole Bakkelid) i 631-52nd Str. Brooklyn N.Y.Jeg har også funnet dødsdatoen hans:Ole BAKKELID Birth Date: 4 May 1884 Death Date: Mar 1964 Social Security Number: 054-09-6134 State or Territory Where Number Was Issued: New York Actual Death Residence: New York2. Anna Bakkelid, f. i Horten 4. sept. 1891. Registrert utvandret to ganger: 1906, 14 år (ank. Ellis 20/8) og 1910, 19 år (ank. Ellis 30/8). Ant. til Butler, Pennsylvania. Kalles da ei av søstrene emigrerer i 1920 Anna Hammerstrøm og bor i 234 W. Pearl Str., Butler, PA.3. Johanne Bakkelid, f. i Horten 26. juli 1896. Emigrerer 19 år gml. i 1916 (ank. Ellis 30/5). Skal til Butler, Pennsylvania.4. Gunhild Bakkelid, f. i Horten 3. oktober 1893. Emigrerer 27 år gml. i 1920 (ank. Ellis 24/5). Skal til søsteren Anna Hammerstrøm i Butler, PA.5. Tordis Bakkelid, f. i Horten 27/10 1898. Emigrerer 22 år gml. i 1920 (ank. Ellis 27/9). Skal til broren Ole Bakkelid i Brooklyn. Hennes dødsdato er her:Doris BAKKELID Birth Date: 27 Oct 1898 Death Date: 25 Oct 1992 Social Security Number: 112-18-6931 State or Territory Where Number Was Issued: New York Death Residence Localities ZIP Code: 11219 Localities: Brooklyn, Kings, New YorkTordis reiser sammen med sin søster:6. Gjertrude Bakkelid, f. i Horten 2. des. 1900. Hennes dødsdato:Gertrude BAKKELID Birth Date: 2 Dec 1900 Death Date: 30 Apr 1992 Social Security Number: 205-12-0778 State or Territory Where Number Was Issued: Pennsylvania Death Residence Localities ZIP Code: 16046 Localities: Mars, Butler, PennsylvaniaHun må altså ha flyttet videre til søsteren Anna i Pennsylvania. Det ser ikke ut til at Tordis/Doris og Gjertrud/Gertrude har vært gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en annen Gunhild Bakkelid (søster til den Olaf som var f. 1893). Og hun reiser over sammen med mora, Serine Andrea (Sina) Bakkelid, i 1927: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistnevnte Gunhild Bakkelid ble døpt i Barbu 12. mai 1898. Mora, Serine Andrea (Sina), f. i Øyestad ca. 1860 (har ikke nøyaktig fødselsdato).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkelid-søsknene i Horten hadde en eldre bror ved navn Gustav Bakkelid. Jeg tror ikke han emigrerte, men jeg har funnet en yngre Gustav Bakkelid i New York som muligens kan være en beslektet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil visst ingen ende ta! Nå fant jeg også den eldste søstera til søsknene i innlegg 90: Nilsine Marie Bakkelid.Hun var født i Flosta 22. juli 1882 og emigrerte til USA fra Kristiania 3. oktober 1902 med Angelo-linjen. Hjemstedet var Horten og bestemmelsesstedet Quebec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Så var det oss igjen, Oddbjørn. Det var ikke få spørsmål du hadde så vi får vel ta det litt over tid.Dette er vel Ole Andreas:Name: Ole A Bakkelad [Ale A. Bapkelad] Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9,Kings, New YorkAge: 35 yearsEstimated birth year: abt 1885Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Anna RFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: Norway Marital Status: MarriedRace: White Sex: MaleHome owned: RentYear of Immigration: 1909Able to read: Yes Able to Write: YesImage: 1002Household Members: Name AgeOle A Bakkelad 35Anna R Bakkelad 37Rankild Bakkelad 6Peter G Bakkelad 5 Ole er 'Machinist - Repair Man.' Anna f. i Norge, imm. 1907. Barna f. i PA.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

...og i 1930:Name: Ole BakkHome in 1930: Brooklyn, Kings, New YorkAge: 45Estimated birth year: abt 1885Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadRace: WhiteHousehold Members: Name AgeOle Bakk 45Ragnhild Bakk 17Gustav Bakk 15Ralf Bakk 9 Ole enkemann? (utydelig), imm. 1910, 'Machinist - Metropolitan(?) Co.Gustav er vel den samme som Peter G. i 1920. Ralf f. i Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Trolig Anna i 1920:Name: Rudolph HammerstromHome in 1920: Butler Ward 5, Butler, PennsylvaniaAge: 39 yearsEstimated birth year: abt 1881Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's name: AnnaFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: RentYear of Immigration: 1906Able to read: YesAble to Write: YesImage: 1047Household Members: Name Age Rudolph Hammerstrom 39 Anna Hammerstrom 28I 1910 var Rudolph ugift. Han jobbet i 1920 på en 'Car factory.' Begge nat. 1914. Han imm. 1906, - hun 1905. Jeg kan ikke finne dem i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må jo innrømme at jeg er litt beskjemmet over å kaste fram så mange spørsmål. Du må absolutt føle deg fri til å avstå fra å svare. Jeg må vel skaffe meg et Ancestry-abonnement selv snart. Har hatt et par prøveabonnementer, men har foreløpig ikke følt et større behov enn det. Men her baller det jo på seg etter hvert!Ole Bakkelids sønner Gustav og Ralph er vel dem jeg har funnet i Social Security Index (se innlegg 94 inkl. lenke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.