Gå til innhold
Arkivverket

[#46086] Søskenflokken Kristensen fra Holt (A-A) til USA 1881-1905

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Nei Oddbjørn - beskjemmet må du ikke føle deg, og jeg hjelper deg så gjerne. Bare moro dette her!Her har du Johanne:Name: Johanna CampbellHome in 1930: Butler, Butler, PennsylvaniaAge: 33Estimated birth year: abt 1897Relation to Head of House: WifeSpouse's name: William C Household Members: Name AgeWilliam C Campbell 38 Johanna Campbell 33 William f. i Pennsylvania av for. født i PA. 'Prorietor - Service Station.'Johanna var 27 år gl. da hun giftet seg. Imm. 1915, nat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan jo være Gunhild, men jeg har så langt ikke kunnet finne henne i 1930:Name: Gunhild Klukstad SSN: 084-12-3006Last Residence: 11209 Brooklyn, Kings, New York, United States of AmericaBorn: 3 Oct 1893Died: Aug 1986State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nilsine:Name: Helaine GuttormsenHome in 1930: Butler, Butler, PennsylvaniaAge: 47Estimated birth year: abt 1883Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadRace: WhiteRent/home value:Household Members: Name AgeHelaine Guttormsen 47Maude Guttormsen 23Lillian Guttormsen 21Elner R Guttormsen 19William A Guttormsen 11 'Helaine' enke. Imm. 1902. Nat.Maude ug., 'Bookkeeper - Car plant office.'Lillian ug., 'Private Secretary - Car plan office.'Einer ug., 'Ruftman(?) Gas office.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Nell Guttormsen [Nell Guttormson]Home in 1920: Oakmont, Allegheny, PennsylvaniaAge: 37 yearsEstimated birth year: abt 1883Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: WidowRace: WhiteSex: FemaleHome owned: OwnYear of Immigration: 1901Able to read: YesAble to Write: YesImage: 277Household Members: Name AgeNell Guttormsen 37Gertrude Guttormsen 14Maud Guttormsen 13Lillian Guttormsen 11Einar Guttormsen 8 9/12William Guttormsen 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Einar Gutterman [Einar Guttermsen]Age in 1910: 32Estimated birth year: abt 1878 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: WilsineHome in 1910: Butler Ward 5, Butler, PennsylvaniaMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: Male Year of Immigration: 1901Household Members: Name Age Einar Gutterman 32 Wilsine Gutterman 25 Gertrude Gutterman 5 Maude Gutterman 3 Lillian M Gutterman 1 6/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Einar Guttormsen ankom Ellis første gang som ugift i 1901 - andre gang (sammen med kona Nilsine, dattera Gjertrud og Anna Bakkelid) i 1908. Her er dokumentet:

bilete2129.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Gunhild AuneSSN: 570-54-7813Last Residence: 94701 Berkeley, Alameda, California, United States of AmericaBorn: 12 May 1898Died: Oct 1976State (Year) SSN issued: California (1957 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raymond AUNEBirth Date: 2 Jun 1932Death Date: 30 Apr 1995Social Security Number: 104-26-2322State or Territory Where Number Was Issued: New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ragnvald reiste med samme båt (Stavangerfjord) som Sina og Gunhild i 1927. Han skulle til Northern Baptist Theological Seminary i Chicago. Hans far: Rasmus Henriksen Aune pr. Elgsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Kanskje er han identisk med den Ragnvald Aune som er nevnt på denne hjemmesiden om Aune baptistmenighets historie (nevnes som en av de pastorene som er 'utgått fra menigheten': Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, det er sikkert samme mann.Denne Tordis/Doris klarer jeg ikke å finne i 1930. Hun ble vel heller ikke gift siden hun har navnet Bakkelid i dødsregistreringen.Da skulle vi vel være til veis ende her også. Har du mer å spørre om så får du la meg 'høre' fra deg. Du må ikke kvie deg for det. :-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for n'te gang! Jeg får nå til å summere opp litt for meg selv.Ellers kan jeg jo bare, nærmest for ordens skyld, ta med Ragnvald Aunes fødselsregistrering 25. oktober 1899 i kirkeboka for Aune baptistmenighet (nr. 9): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok en emigrant fra samme familie, men opplysningene om ham er dessverre noe diffuse. I ei lokalhistorisk bok om tømmerfløtinga i Skjerkavassdraget er flere av gårdene og husmannsplassene knyttet til denne elva omtalt, bl.a. Bløyta u/Skjerkholt. Der er det nevnt en Lars Bløyta som dro til Amerika rundt 1900, men som aldri vendte hjem igjen til tross for at han hadde tre døtre. Han sendte dem imidlertid gaver. Hans far skal ha arbeidet ved Øitangen Dampsag i Flosta og gått på beina hver dag til og fra hemstedet i Holt!Jeg kan ikke finne noen annen som passer enn Lars Gjeruldsen, f. i Holt 30/5 1865, sønn til Gjeruld Larsen Skjerkholteie (Bløyta) og Gunhild Olsdtr. Gjeruld Larsen er i ft. registrert på plassen Nordli i Fjærkleivene og arbeider da ved Øitangen sag. Han må omtrent ved dette tidspunktet nettopp ha flyttet fra Bløyta, der faren fremdeles levde (Lars Gjeruldsen Bløyta) - men han flyttet muligens opp dit igjen etter farens død i 1886.Den Lars Gjeruldsen Bløyta jeg her etterlyser, har jeg foreløpig ikke funnet flere opplysninger om (ekteskap, barn m.m.). Han var fetter til Ellef Kristensen Grændsen og dennes to søstre, Thora og Larine, som er drøftet tidligere i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har dessverre ikke kunnet finne Lars i tellingene. Finner en Lars Gjerulfsen i 1900 i NY, men han er f. i aug. 1866.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er muligens et eller annet i den nevnte boka som ikke stemmer. Muligens en sammenblanding av to personer. Jeg får gjøre noen flere undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke kommet noe nærmere m.h.t. Lars Gjeruldsen, men ifølge den nevnte boka reiste også ei av døtrene hans til Amerika som voksen (navnet hennes er ikke nevnt).Alle de emigrantene som er behandlet her, er etterkommere etter min tipp-tippoldefar, Gjeruld Evensen Bløita (1791-1879). Jeg har nettopp funnet nok en etterkommer som reiste over. Når han dro, vet jeg ikke, men jeg mener å ha funnet ham i SSDI:Jens JORGENSENBirth Date: 22 Jun 1892Death Date: Nov 1969Social Security Number: 712-16-4352State or Territory Where Number Was Issued: Railroad BoardDeath Residence LocalitiesZIP Code: 07030Localities: Castle Point, Hudson, New JerseyHoboken, Hudson, New JerseyUptown, Hudson, New JerseyWashington Street, Hudson, New JerseyWest Side, Hudson, New JerseyFødselsdatoen stemmer i hvert fall: Jens Jørgensen Grasåsen ble f. i Holt 22. juni 1892. Foreldre: Jørgen Jensen Grasåsen u/Midtbø og Karen Helvig Jeppesdtr. Han var gift med Martha Terjesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I WWI Draft Reg. Cards finner jeg Jens Jorgensen reg. 5. juni 1917, f. i Flekkefjord den 22. juni 1892. Han er da ugift og bosatt i husnr. 165 i Tenth Street, Hoboken, NJ. Han jobber som smører (oiler), trolig på en ferge. Navnet på fergeselskapet er oppgitt, men jeg har problemer med å lese det. Noe i nærheten av Munie Pal Ferries(?)Arbeidsgiver er New York City, Staten Island, NY.Jeg finner ikke Jens i 1920, men i 1930 finnes disse bosatt i 1213 Washington Street:Jens Jorgensen, Head, f. i Norge, imm. 1919, alien, gift da han var 30, 'Carpenter - Railroad.'Martha, Wife, 29, f. i Norge, imm. 1910, Alien.Immigrasjonsåret 1919 passer jo dårlig, men det kan jo være feil .Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha igjen, Arne. Flekkefjord virker litt pussig, selv om fødselsdatoen stemmer. Det er nok likevel 'min' mann. Det ser jo ut til at han var jernbanearbeider, og han kan da gjerne ha jobbet på Flekkefjords-banen før han reiste til USA. Jeg vet ikke hvor Martha var fra (kanskje Flekkefjord?). Jeg tror ikke hun var fra Holt.I begynnelsen av 1950-årene eide han et hus på Nes verk i Holt. I bokverket Norges bebyggelse står det at han, Martha og ei datter f. 1940 er amerikanske statsborgere og bosatt i USA. Huset er utleid til Jens Jørgensens yngste søster og hennes ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmors fetter, Torvald Larsen (f. 1882), reiste muligens også til Amerika (1902). Han er etterlyst med flere opplysninger i innlegg 28 her: Lenke.Han var bror til Thor Larsen, som bl.a. er behandlet i innlegg 70 ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden er blitt svært lang - og med et relativt omfattende persongalleri - foreslår jeg at eventuelle innlegg vedrørende Thorvald Larsen (Thorsen) postes i den debatten det er lenke til i innlegg 122.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg vender tilbake til denne tråden for å 'forsterke' den etterlysningen som finnes i denne tråden: LenkeAgvald Larsen tilhørte nemlig samme slekta. Hans far var fetter til søsknene Kristensen, som er denne trådens utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av bl.a. innlegg 119:Det er ikke usannsynlig at det er 'min' Jens Jørgensens WWI Reg. Card Arne Solås har funnet, til tross for uoverensstemmelser m.h.t. fødested. Fødselsdatoen stemmer i hvert fall.Nå fant jeg nettopp et WWII Reg. Card, som i hvert fall må gjelde den rette Jens Jørgensen. Fødselsdatoen er stadig June 22 1892, og fødestedet er Norway. Adresse: 161, 12th Street, Hoboken City, Hudson Co., New Jersey. Han er da 'Marine Carpenter', og arbeidsgiver er 'Save Line' e.l.Jens Jørgensen og Martha i 1213 Washington Street, Hoboken, må også være rett par.Ellers fant jeg en ankomst med 'Bergensfjord' 1/7 1923 til Philadelphia (avreise fra Kristiania 20/6 1923), der den 30 år gamle 'Carpenter' Jens Jørgensen er blant passasjerene. 'Last permanent Residence' er Hoboken, og nærmeste slektning er oppgitt som Jørgen Jørgensen, Næs, Holt per Tvedestrand. Det er m.a.o. Jens Jørgensens far som her er oppgitt. Riktig navn var riktignok Jørgen Jensen, men det må likevel være ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.