Gå til innhold
Arkivverket

[#46383] Per A. Nermo rømte på ski fra Trysil til Sverige ca.1860-70, em. til USA ca.1893

Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet et 'Kajsa' i Sverige et kortnavn (el. kjælenavn) for Katrine/Cathrine/Katarina/Catharina, og 'Lisa' er vel der som her en kortform av Elisabet/Lisabeth/Lisbeth. Så det skulle jo tyde på at godt kan være døpt 'Catharina Elisabeth' og kalt 'Kajsa Lisa'.Når det gjelder familiens flytting den 18 Jan 1889 fra Borgsjö, Västernorrlands län (Medelpad) til Hedsjö, Ramsjö, Gävleborgs län (Hälsingland) så står dette i en viss motstrid til opplysningen i innlegg 2 om at Lars Martin (f. 1873) og Jonas Alfred (f.1884) er født i Ramsjö, og ikke Borgsjö.Ja, 1889 var nok et begivenhetsrikt år for Per A. Nermo. Et halvår etter konas død ble han jo også dømt til 10 måneders straffearbeid for et eller annet brotsverk (innlegg 3). Hvilket, tro ?Finnes det noen antydning om hva som var dødsårsaken til Per A.'s kone og to av barna (Katarina og Arne Valerius) i 1889 ? Kona døde vel antakelig i barselseng med sistnevnte. Katarina døde som nykonfirmert i september s.å.Det skal forresten også ha vært en 'Martha' i søskenflokken, antakelig født rundt 1871-1875. Kan noen finne hennes dåp ? Hun skal ha levd opp og blitt gift.Navnet 'Norme' på Per A. Nermo i 1890 må vel bare være en skrivefeil ?Kan noen hjelpe med informasjon vedr. familietradisjonen om at årsaken til at Per A. Nermo fra Nermo, Innbygda, Trysil flyttet (flyktet på ski !?) til Sverige i 1866 (som 23-åring) skulle være at han hadde tatt livet av en mann i forbindelse med sin jobb som sikkerhetsvakt ved jernbanen (innlegg 1) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Mor døde av nervfeber, barna er det ikke angitt noe dødsårsak for.Legger ved kopier av de stedene jeg har funnet info (fødelsesbøker, dødsbøker, vielsesbøker bl.a) Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ang Pers kone igjen, navnene er litt ulike de enkelte gangene jeg finner henne. Mulig man skal gå ut ifra at innføringen i dåpsboken er korrekt, i såfall heter hun Catr. Elisabeth, hvis det er den riktige dåp jeg har funnet, og det tror jeg faktisk at det er.Tilbake til Ramsjø/Borgsjø. Nå er jeg på tynn is, for jeg er overhodet ikke kjent i området der. Det kan virke som de bodde på grensen mellom de to stedene.På datteren Katarina så står det i husforhør at hun er født i Ramsjø. Når hun dør så er det innført at hun er født i Borgsjø. Når hun blir født , så finner jeg henne i fødelsesboken for Ramsjø, men fam bor da på en plass som ligger i Borgsjø.Så litt uklarheter er det, og derfor er en foreløpig gjetting at de bor i et grenseskille for de to stedene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnie P. Nermo

Dearest Sons And Daughters of Norway and Sweden, I can't begin to express to you how excited and thrilled I am to have at last solved some of the mystery about my progenitor / great grandfather, Per A. Nermo. Much of this appreciation goes especially to Anne Lene Hagen and Bjorn Olav Asvold, for their brilliant investigative work. My grandfather Louis died in the 1960's, and although he had 10 children, they only had bits and pieces of information about Per A. Nermo and the family history. I have always been a teacher / historian and tried to do some of my own research. In 1983 I traveled to all the Nermo locations I could find in Scandinavia; looks like I went to the wrong ones. If it had not been for Per Nermo's geneology website I would have never known the thread of the real story. Thank you fine folks, so much!... I can assure you that even being three to four generations from Norway and Sweden, my family takes great pride in our scandinavian herritage and the Nermo namesake. It is, as the writer Alex Haley has said, a search for our 'Roots'. As with all research: one answer now opens up a host of questions that I hope you may help with. And so, my first question is about the origins of Pers A. Nermo's father (Arne Olsen Gropen). I regret that I can not communicate in Norwegian .............All the best from this side of the pond! With much appreciation, Arnie P. Nermo (Educator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnie P. Nermo

PS. Can anyone give any information about the fact that on the Nov 25th 1889 Per A. Nermo was sentenced in the District court of Ljusdahl in Gäfleborgs county to 10 months of labour for some criminal offence. The family history is that he did one of two things: 1) Killed a moose illegally 2) killed or beat a man during a ride on a train, after loosing money in a poker game. It was after the second incident that Per was thought to have fled on skis to Sweden from Norway, in the middle of winter, according to some stories in the family. Police records may hold the clue to the truth. Thank you, Arnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnie P Nermo

Just a simple question, Does the Nermo cotter farm in Trysil still exist today , in any form as a farm, and still under the Nermo name? Arnie P. Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Per (23) writes that 'Trysil is west of Hamar and Elverum' - I am sure he did not mean that - it is east of...'Norsk stedsfortegnelse' 1972:NERMO is a farm at Nordre Land, Vågå, Øyer, Brønnøy, Fauske, Hemnes, Meløy, Lenvik, Målselv and Tana.NERMOEN 'the Nermo' :-) is a farm at Elverum, Åsnes, Fron, Ringebu, Vefsn, Vevelstad and Salangen.Trysil is not mentioned in 1972, but I do not know if this book is covering all the farms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Thanks, Arnstein for the correction (west to east) !I'd guess that the book ''Norske stedsfortegnelser'' (location names in Norway) probably lists location names (origin of names of course grossly farm names) down to a certain 'size', and that a small cotter farm might possibly be below this limit, and thus not listed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Har funnet litt mer i Sverige.Husforhør 1844-1853 i Magdbyn, Borgsjø side 200: Det var så som så å lese siden p.g.a bl.a mye overstrykninger, det er ting der jeg ikke har tydet, så det står åpent. Jeg mener at de datoer årstall jeg har skrevet er riktige, men ha allikevel en viss skepsis til dem da, for det var tidvis ganske så utydelig.______Joh. Byqvist f 12/9-1780. Gift 1804.Hustrun Christina f 16/7-1782 Ede (plass/gård i Borgsjø)Son Lars Gustaf f 24/10-1819Dotter Marta Lisa født juni 1823Dotter Cajsa Brita f 1813Hennes dotter Stina Greta f 1844Dotter Sigri Cajsa f 26/9-1826_____ Johanna Chr. F 25/4-1816 I løpet av dette husforhøret gifter jo Lars Gustaf seg, og flytter ut fra hjemmet. Han og marta Kajsa blir boende på samme plass som hans foreldre, men som en egen husholdning. Da ser hans fam slik ut:Lars Gustaf Byquist f 24/11-1819, gift 28/6-1846Hustru Marta Kajsa Johansdotter f 10/2-1821Dotter Cathr. Elisabeth f 26/5-1849Dotter Stina M….. f april 1846Son Johan f 14/8-1852Christina f. i 1782 er det angitt et fødested på. Hennes mann er det også et utydelig fødested på, og mest på gjetting antar jeg at det kan stå Borgsjø, men det kan være helt feil.For alle de andre er rubrikken med fødested tom. De bor på samme plassen i det neste husforhøret som går fra 1853-1861, side 136. I 1861 flytter de til en annen plass, og jeg har enda ikke gjenfunnet dem i det husforhør som starter i 1861/62.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A.E. Ferner

Litt av hvert om Nermo-familien: - Den Nermo-familien som nevnes i innlegg 13: finnes i Census 1880, Benson MN - Peter Nermo og hu. Karen med bl.a. datteren Rekka. dette kan derfor ikke være 'vår' familie fra Sverige. - Jeg finner Peter P. Nermo med hustru Christina og datter Ruth i Saskatchewan i Census 1906. Der er også nevnt Catherina, f. 1901, Clara f. 1903 og Martha f. 1905, disse siste tre er muligens Peter P's barn ? - Peter P. var hjemme til Sverige i 1912, jeg finner ham i Emibas som utreist til Portland, Maine 22.03.12, og i Atlantic Pass. Lists: ankommet til Portland 07.04.12 med skipet Ascania. - Peter A. og Peter P. finnes i Landrecords for Crookston, Minnesota. - I Trysil MINI 4 kort 1/8 s. 22 finner vi Per som uekte sønn av pig. Olia Olsdtr. Sønsthagen og ungk. Arne Olsen Gropa af Elverum Prestegjeld. Per ble døpt 15.07.1843. - Og i MINI 5 kort 6/13 s. 171 ble Per Arnesen Nermo konfirmert i Trysil kirke 06.10.1861. - Valeriusnavnet i forbindelse med Per A. kan det nok sees helt bort fra. Jeg kikket på det som står om ham Ancestry, Census 1900, men den V'en som står der er nok en feiltolkning. Valeriusnavnet tror jeg ikke finnes hverken i Trysil eller Elverum! JEG har ihvertfall aldri kommet over det noe sted. - Jeg kikket i bygdebok for Elverum etter denne Arne Olsen Gropa, men fant bare en Arne Olsen fra nabogarden, Fossum, født 1807. Dette må nok undersøkes nærmere. - Ramsjö og Borgsjö ligger på hver sin side av grensen mellom Medelpad og Hälsingland. Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Anne Elise !Er det noen som kan bidra med tips om hvordan man kan finne ut hva skogarbeider Per Arneson Nermo, født 23/6-1843 i Trysil, Norge, gift 2/11-1872, ble dømt for i Ljusdals tingslags heradsrett den 25/11-89 til '10 mån straffarbeta och at vara förlustig(?) medborg. fort----? i 3 år, 60 mån.' ? Hva hadde mannen gjort ?Jeg antar at brotsverket skjedde i området Hedsjö, Ramsjö (Gävleborgs län, Hälsingland). Eller er er 'nedfallsområdet' til Ljusdals tingslags heradsrett heller Borgsjö, Västernorrlands län (Medelpad), der kona var født og de ble gift (flyttet derfra 18 Jan 1889) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13/39): Personene i Benson, Min (Minneapolis eller Minnesota ?) 1880 er fra Øyer, Gudbrandsdalen: Peder Johannessen Nermo f. 17 Nov 1839 på Nermo gård i Øyer og kona Karen Johnsdatter Måkerud, med datteren Rikke ('Rekka') (f. rundt 1865 ?) (som forøvrig var hjemme i Øyer på besøk i 1914). (Alvina, et barnebarn av Per (Peder) Nermo (muligens Rikke's datter ?) var på besøk på Nermo i 1956).Dette er ikke ''min Nermo-gren'', dvs. ikke i nær slekt med den Nermo-familien som idag bor på Nermo gård og hotell (like nord for Hafjell skisenter).Gården Nermo i Øyer skiftet ofte eier på 1800-tallet. Ovennevnte Peder J. Nermo var sønn av (''Sterke-Jehans'') Johannes Pedersen Nermo (1806-et.1866) (som kom fra Aronsvea) og hans kone Anne Larsdatter Bø (fra Venabygd, Ringebu). Johannes' far Peder Johannessen Aronsveen (1771-1835) fikk skjøte på Nermo (''Nedre Moe'') den 29 Sep 1829, og skjøtet over til sønnen Johannes i 1836, som skjøtet fra seg Nermo til Jens J. Vedum den 6 Mar 1866.Seks uker senere emigrerte han til Amerika sammen med sin datter Marthe f. 1835 og hennes mann Knud Olsen Lie (død i Hillsboro, Traill, North Dakota 13 Des 1900, begravet i Aal (!) kirke der) og deres to barn. Når Marthe's bror Peder f. 1839 dro til Amerika (Benson, Min.) vet jeg ikke.Før dette var det en 'helt annen' familie (hvis man kan si det i en bygd som Øyer der alle er i slekt) som eide Nermo og som kalte seg Nermo. Frans Pedersen Nermo (1732-1791) eide Nermo fra 1766 til 1783, etter ham kom sønner Peder, som skjøtet over til sin sønn Stener i 1810. Denne Stener P. Nermo var det som i 1829 skjøtet over gården til Peder J. Aronsveen.Den familien som idag eier Nermo er etterkommere etter den Jens Johannessen Vedum (1825-1898) som overtok gården av Sterke-Jehans (se over) den 6 Mar 1866. Jens skjøtet i 1873 over til sin bror Johannes. Johannes hadde mange barn, som alle bruke Nermo som etternavn. Eldste barn var John (1869-1935), og han overtok Nermo i 1902. Han er oldefar til den Johannes Nermo som idag eier og driver gården. (Denne John hadde en 17 år yngre bror Johannes (1866-1946) som er min farfar).Så her har vi altså nevnt tre forskjellige (og ev. kun fjernt beslektede) Nermo-familier som i ulike perioder eide og tok sitt navn etter Nermo i Øyer.Det kunne vært artig og visst hvordan salmeboka til Peder J. Nermo og hans datter Rikke (Rekka) (f. ca. 1865 ?) som tydeligvis bodde i Benson, Min. i 1920, havnet hos din svigerfar, Arstein !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Posting 38 shows that Peter (Per) Persson Nermo (born 1871) and his first wift Christina (married on the emigrant ship in 1893 ?) in the 1906 census of Saskatchewan had the children Ruth (born appr. 1900 ?), Catherine 1901, Clara 1903 and Martha (Victoria) 1905. Ethel (born appr. 1897) is apparently dead before 1906.If Peter was indeed married three times (and not twice), the sons Ewin Arne born 1907 and George are probably from this 2nd marriage. In his last (3rd ?) marriage (1912, with 14 year old Agnes Nelson) he had the daughter Hilma.In (38) it is doubted that the 'Valerius' name came from Peter's father's father Arne Olsen Gropa/Gropen from Elverum. Anyway, in Ramsjö, Sweden, Per A. Nermo (born 1843)'s son Arne VALERIUS Nermo was born 29/1-1889 and died 1/2-1889. What would be the origin of the Valerius name here ? Maybe from the wife's Byquist side in Borgsjö, Västernorrlands län (Medelpad) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har nå lagt inn en 'etterlysning' i ''Anbytarforum'' (http://genealogi.aland.net/discus/) under 'Källor: Domböcker: Domböcker' der jeg ber om hjelp til å finne ut hva Per A. Nermo f. 1843 ble tiltalt og dømt for den 25/11-1889 (se innlegg 3).(Det er første gang jeg er inne på Anbytarforum. Håper jeg ikke har bommet ....).Etterlysningen ser slik ut : Ljusdals tingslags heradsrett (i Hälsingland) dömde den 25/11-1889 en man til 10 mån straffarbete ('.. och at vara förlustig(?) medborg. fort----? i 3 år, 60 mån.') (noe uklart). Inførselen er hentet fra Husforhörslängder, 1886-1892 Hedsjö, Ramsjö, Gävleborgs län, side 97).Mannen som blev dømd var Per Arneson Nermo (født 23 Jun 1843 i Trysil, Norge), som den 2 Nov 1872 giftet seg i Borgsjö, Västernorrlands län (Medelpad) med Cathrina Elisabeth (Kajsa Lisa) Byqvist (født 26 Mai 1849).Familien flyttet den 18 Januari 1889 fra Borgsjö og såvidt över länsgränsen til Hedsjö, Ramsjö, i Ljusdals herred, Hälsingland, Gäfleborgs Län.I 1889 døde Kajsa Lisa, omtrent samtidig med sin nyfødte sønn Arne Valerius Nermo, født 29 januar 1889 og død 1 februar 1889. I september dør også datteren Katarina.Den 25 Nov 1889 faller altså dommen i Ljusdals tingslags heradsrett. Kan noen hjelpe med å finne ut hva brottet besto i, mao. hva mannen hadde gjort, og hva han ble dømt for ?(Per Arneson Nermo ble født 23 Jun 1843 i Trysil, Norge, som utenom-ekteskapelig sønn av 'pig. Olia Olsdtr. Sønsthagen og ungk. Arne Olsen Gropa af Elverum Prestegjeld'. Han ble døpt 15.07.1843 og konfirmert 06.10.1861 i Trysil kirke. Per flyttet den 23 februar 1866 fra Trysil til Gäfleborgs Län, Ljusdahls Sokn, Adr. Hudiksvall & Brettingberg, og emigrete til Amerika den 10/5-1893. Så langt ser ikke hans liv ut il å ha vært noen stor suksess, men senere gikk det visst bedre .....)Jeg håper på hjelp til å klarlegge omstendighetene rundt den nevnte dommen i 1889.Vennlig hilsen Per Nermo, nermo(a)online.no, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Fint at brevet mitt har kommet fram.Du har kanskje sett det, men jeg søkte på Nermo på geneanet.org. Der kommer det jo opp en del resultater som er info fra deg. Det kommer også opp 3 andre, som ser ut som kan være din slekt. Bl.a nevnes Nermo gård i Innbygda, Trysil. Se de tre første resultatene på siden.LenkeHan som har den infoen i sitt slektstre er jo norsk, bor i Asker. Det må jo gå an å kontakte han, og høre om han kan vite noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnie P Nermo

Hi Folks, Yes,Pete Nermo (b.1871) did marry three times. The first time was on the boat coming over to the USA. The second time produced Clara, Martha, Ewin-Arne, and George. I should have the wife's name in a day or two. Clara's son John Dahl from Alberta holds the original bithh certificate for my progenitor (Per A. Nermo)The third time was with Agnes Nelson (age 14 at her marriage) produced several more children. A sad footnote .... Many of the children of Pete Nermo (b.1871) were afflicted with Lattice Dystrophy. A genetic corneal eye disease that has struck about 50% of his desendents, both male and female. In the family circles it is called 'The Nermo Eye Disease'. The aforementioned John Dahl has had seven corneal transplants, as well as others in the family. None of Louis Martin Nermo's desendents, of which I am a part, was similarly affected. Eventually, I would like to build a website to share some of the pictures of Per A. Nermo, to put a face to the name. I do have a few when he was in his 80's in Saskatchewan. He died going out to get wood for the stove on a cold winter night. He slipped and fell on his back. He was found still clutching the wood in the morning, eyes looking at the stars. He is burid on his land in a small family graveyard, near Mt. Nebo, Saskatchewan.... Lastly, can anyone tell me if the original farm that he took his name from still exists (Please, all correspondence in English for those of us on this side of the pond.) Thank you, Arnie P. Nermo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

But in the Saskatchewan i Census 1906, Peter P. Nermo is mentioned with his wife Christina and daughters Ruth, Catherina b. 1901, Clara b. 1903 and Martha b. 1905. (See posting 38).If this is his 2nd wife, he seems to have married two Christines in sequence. In this case the first wife must have died before he went to Canada (appr. 1905).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

OBS: De som foretrekker å skrive på norsk kan selvsagt gjøre det, så skal jeg ev. oversette det som kan være av interesse 'over there'.Fore those preferring to write in Norwegian, I will translate what is assumed to be of inteterst 'across the pond'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Arnie, Nermo still exists, but as it lies in the center of Trysil, I think it now serves as housing, not as a farm. I don't think the people who live there now are related to you. Last year a book was published about the farms in that part of Trysil, including their owners and their families. I can make a copy for you of the relevant pages, if you send me your address. However, I will probably not have access to the book until Easter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

In the 1900 census the Nermo cotter farm in Trysil is registered under G.nr./Br.nr. 26/2 (Main Farm no./Sub.no.).According to ''Matrikkelutkastet av 1950'' ('Land property register draft of 1950') Gard nr. 26 in Trysil is 'Sørhuus søndre' (søndre=southern) (See Lenke). The main farm 'Sørhuus søndre' is listed as G.nr./B.nr. 26/2 and 'Nermo' as 26/162, along with appr. 230 other properties of various sizes, 'Sørhuus søndre' by far the largest and Nermo among the smallest.Nermo appears to be owned by Trysil kommune in 1950, and it probably still is ? (An extensive urbanising of central parts of Trysil did obviously take place in the period betwen 1900 and 1950).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.