Gå til innhold
Arkivverket

[#46624] Slektsforskningg på NRK TV

Gjest Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Karlsen

Kjære alle gode hjelpere. Jeg har ikke sett programmet ennå, så jeg vet ikke hvordan det endte opp. Innslaget ble litt langt, så noe er vel klippet bort før sending.Under presentasjonen av slektstavla prøvde jeg å få fram at jeg hadde mange hjelpere i arbeidet, men jeg vet ikke om det ble med.Pia var veldig takknemlig for det arbeidet vi hadde gjort og vi satt og snakket lenge om den og arbeidet med den etter programmet var ferdig. Hun gjentok flere ganger at dette var en stor overraskelse og glede for henne å få en slik tavle.Jeg har lovet å sende henne en tekstlig utgave hvor jeg vil ta med alle kildene og navnene på alle som har hjulpet til.Takk enda en gang, det var for meg en fantastisk opplevelse å få være med i programmet og håper at det kan virke som en god reklame for slektsforskningen vår.Nå venter sengen etter en lang dag.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 33: Jeg fant Anders Edvard, f. 13.januar 1848 i Naverstad, som død 20.06.1848. (Titel: Gossen, Förnamn: Anders Edvard, Efternamn: Andreasson, Adress: Elgeland, Ålder vid dödsfallet: 5 mån).Dermed kan det se ut som lenken i innlegg 22 (Lenke) har en feil for Edvards fødselsmåned. Altså 13/1 1848 for 13/9 1848 (kandidaten i innlegg 37).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du skulle trenge enda flere forfedre av Ellen Serine Endresdtr. Vorland, så har jeg mye på lager. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)(52) Ja, det er kanskje mulig at den datoen er feil og at det istedet skulle vært 13/9-1848.Jeg har kikket etter andre Edvard (Anders Edvard) f. 13/1-1848, men ikke funnet andre enn før nevnte Anders Edvard på denne dato, som har en Andreas til far.Jeg fant at Edvard Andreasson og hans 1 hustru Augusta Mathilde Hansdatter fikk en sønn Carl Anton f. 4.juni 1872, Hoger, Skee. De fikk også datteren Charlotte f. 24.april 1874 og døpt 16.august s.å i Halden.Sistnevnte gifter seg 20.okt.1899 Oddernes med Aksel Theodor Sundkvist f.1872 Linkøping, Sverige.Jeg har stusset litt over at det er Andersen som brukes som etternavn og ikke Edvardsen eller Andreasen.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg fikk ikke sett programmet, men det er leit at NRK har brukt en dårlig laget piratkopi av NSFs prydtavle. Vi har tidligere forsøkt å stanse andre kopiarbeider, men må altså nå gå en ny runde med Jesu Kristi Kirke og med NRK. Fint om Finn kan si noe om hvordan dette makkverket er stelt i stand og på hvilket grunnlag NRK har kunnet sette sin logo på NSFs copyrightbeskyttede tavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Lars (55)Bildet (48) er et bilde av et zoomet skjermbilde til NRK. Derfor ser du logoen oppe til høyre, og det er klart at kvaliteten på et bilde tatt av skjermen blir meget dårlig. Bare til orientering.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

NRK sin logo på tavlen kommer vel av at det er tatt bilde/skjermdump av NRK sin sending, i hvertfall på vår tv står det alltid NRK1, og det er det det står øverst i høre hjørne på tavlen.Denne tavlen er utrolig lik den flotte tavlen til NSF, men på tv virket den glorete i fargene, det er ikke NSF sin originale tavle. http://www.genealogi.no/illustr/anetavle.jpg (legg merke til NSF sin logo i høyre hjørne oppe)Ann Carin har i innlegg 49 bekreftet hvor hun har fått kjøpt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Til Lars (55) Tavla er kjøpt hos Jesu Kristi Kirke i Trondheim og det er den samme tavla som de har hatt for salg i mange år (det er minst 5 år siden jeg så den første gang der). At den ligner på NSF sin er vel riktig, men den er også en god del forskjellig. Hvem som eventuelt har plagiert hvem, vet jeg ikke. NSF sin tavle er mye mer forseggjort og har også en generasjon mere.Jeg beklager dersom jeg har overtrått noens copy right, det har ikke vært meningen.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Du har ikke overtrådt noen opphavsrettslige regler ved å bruke denne tavla i programmet, det tror jeg du kan være helt trygg på. Jeg synes forresten du gjorde en svært sympatisk og fin framtreden i programmet, og laget god PR for slektsforskningen. Turen til Oslo var strevet verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Blir litt lei og kvalm. Dette var flott reklame for slektsforskning,men det er altid noensom skal lage masse rabalder. Skjønner det med copyright, men dette gjør kansje heller noe positivt med salget. Kan man ikke heller glede seg. Takk til Finn. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er no 13 og ein halv time sidan Lars Løberg sette fram ein grov påstand. Denne påstanden er motsagt av fleire andre, men Løberg har enno ikkje svara på det. Kan det hende at påstanden dine ikkje held mål, Lars?Sjølv liker eg ikkje 'snørr og tåre'-journalistikken til NRK. Men når det gjeld sjølve innslaget med Finn, var det OK. Så får andre krangle om rettane til tavlene - Moses skal vel òg inn i biletet her, sidan han synte fram dei fyrste. Men hadde ikkje han vore ein dyktig redaktør, ville det nok vore 100 og ikkje 10 bod å taka omsyn til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg synes det helt er på sin plass å ta opp spørsmål vedrørende åndsverksrettigheter, men da burde man i det minste ha gjort noen forundersøkelser før man serverer såpass bastante påstander.Ellers så synes jeg innslaget på fredag var artig. God opptreden av Finn Karlsen, og ellers god reklame for slektsforskningen. Spesielt artig at Pia Tjelta var så strålende fornøyd etter å ha mottatt slektsoversikten!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor åndsverkrettighetene i det hele tatt er blitt et tema her.Alle skjønte jo at NRK ikke hadde satt sin logo på tavlen, og det vel ingen betydning hvilke tavle man brukte. Om det var NST sin eller andres, har etter min mening ingen betydning.Det inntrykket jeg sitter igjen med var at Finn gjorde en strålende jobb med presentasjonen, samt at han helt sikkert fikk andre seere interessert i denne hobbyen.'Sure oppstøt' og kritikk bør prelle av på oss som ser helheten og ikke er opphengt i ubetydelige detaljer.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg kan så absolutt forstå hvorfor åndsverksrettighetene har dukket opp som et tema, og det er absolutt ingen ubetydelig detalj. Nei, det er ikke hvilken tavle brukt i studio som er spørsmålet her, men om Jesu Kristi Kirke i Trondheim har urettmessig laget en kopi (eller nærmest kopi) av NSFs tavle. Mitt poeng var uansett at man burde ha gjort sine forundersøkelser før man serverer påstanden om brudd på åndsverksrettighetene.Dessuten er det synd hvis denne krangelen overskygger de positive kommentarene om presentasjonen på NRK.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DagDa skal den diskusjonen om opphavsrettigheter IKKE føres her, men mellom NST og kirken i Trondheim. Det blir for dumt å ta den diskusjoenen her, den har IKKE noe med temaet å gjøre, og overhode ikke noe med Finn sitt arbeid å gjøre.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg er forsåvidt enig med Lars Ove om at dette er en diskusjon som NSF (ikke NST) må ta med Jesu Kristi Kirke i Trondheim, og dette blir det advokatmat av. Jeg kjenner Finn godt, og jeg vet at han har brukt tavlen i god tro. Men for de som tror at dette kan være en genuin kirketavle, kan det kanskje være greit å repetere litt historikk - fritt etter eget hode.Tavlen ble i sin tid fremstilt av Cappelens Forlag ved bruk av norske kunstnere og med sikte på å gjøre den til et kommersielt produkt. Det viste seg imidlertid ikke å være marked nok for tavlen. Rettighetene til den ble derfor allerede på 1950-tallet overført til NSF. Den har senere vært snikkopiert og forsøkt markedsført av andre ved minst to anledninger. Vi ser på dette som alvorlig dels på grunn av vår seriøse holdning til opphavsrettigheter til åndsverk, enten det nå gjelder kunstnere eller slektshistorikere, men også fordi tavlesalg faktisk er en av foreningens tre viktigste inntektskilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det er viktig å halde orden på opphavsrett m.m.- Men før NSF brukar mykje pengar på å fore advokatar, kunne det vere greit å avklare kor gammal tavla faktisk er. Veit Lars/NSF det? Hugs at vernetida er 70 år, og etter stilen å døme kan ho godt vere eldre.Eit anna spørsmål er om det faktisk er eit åndsverk (har 'verkshøgde'). Anetavle i halvsirkelform, bladgrønt i slektstreet, flettemønster og papirkrullar er vel ikkje akkurat originale element? Godt handverk er ikkje nok for å vere åndsverk.Når det gjeld Finn si tavle, har han tilført så mykje at det er eit sjølvstendig åndsverk. Det er fullt lovleg, uavhengig av kva som gjeld for tavla han brukte. Elles er det berre å slutte seg til gratulantane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Da denne diskusjonen begynte startet det med en etterlysning av Pia Tjelta sine forfedre nå prøver jeg å styre den tilbake til det.Jeg lurer på om noen har tilgang til fødselsregisteret for Svarteborg året 1852, jeg vil bare ha bekreftet fødselsdatoen til Augusta Andreassen f. 1852 hennes far er oppgitt å være Andreas Hansson, Augusta ble konfirmert i 1867 i Svarteborg. jeg har funnet en Augusta f.14.05.1852 i Tanum, men er ikke sikker på om dette er henne.Edvard og Augusta er mine tippolderforeldre og dette hadde vært kjekt å fått litt flere opplysninger på Augusta sine forfedre.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.