Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#46648] Thorvald Larsen (Thorsen) til Amerika 1902

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter ut en etterlysning fra et ennet tema:Thorvald Larsen, f. 22. april 1882 i Sagesund, Dypvåg (A-A), reiste 10. april 1902 fra Kristiansand til New York med Thingvalla-linjen. Han kalles ved utreisen Thorvald Thorsen Raakenes, er 20 år gammel og tømmermann. Han ankommer Ellis Island 25. april 1902 som Thorvald Larsen, 20 år, carpenter. Skipets navn: Hekla. Siste oppholdssted: Tvedestrand.Thorvalds foreldre var Lars Thorsen og Kirsten Thorsdtr. Familien flyttet en del mens Thorvald vokste opp: Sagesund (i Dypvåg, tett ved grensen til Holt), Råkenes (rett ved Sagesund, men på Holts-siden), Øytangen i Flosta, der vi finner familien i 1900. Thorvald er da sagbruksarbeider.Jeg har tegnet et 14 dagers prøvemedlemskap i Ancestry, men har foreløpig ikke greid å finne Thorvald igjen i amerikanske folketellinger.Den debatten etterlysningen er hentet ut fra, befinner seg her: Lenke

Gjest Arne Solås

Hei Oddbjørn.En nærliggende forklaring på hvorfor vi ikke finner han er vel at han kan ha vært sjømann. Han _kan_ jo også ha brukt et annet fornavn. Det finnes en Thomas Larsen i California som passer ganske bra: LenkeOm du går inn på WWI Draft Reg. Cards vil du finne indeksert en Thomas Larson f. 22. april 1882, men ser du på selve kortet får du opp feil person, derfor blir det er vanskelig å si om dette er samme mann som er bosatt i California i 1930. Jeg må ta med at jeg ikke har så stor tro på dette selv, men nevner det for deg. En ørliten mulighet finnes der jo.Mvh. Arne.

Takk skal du ha, Arne! Det var interessante funn. Jeg fant Thomas Larsen i WWI Draft Reg. Cards ved å bla litt: LenkeStår det 'Tradestown, Norway' nederst? Det kunne jo være en forvanskning av Tvedestrand? Fødselsdatoen matcher i hvert fall. Og det er vel ingenting i veien for at han senere kan ha slått seg ned i California?Vi befinner oss selvsagt stadig på det hypotetiske planet, men - som sagt - jeg synes dette ser lovende ut.

Dette registreringskortet er jo ikke helt enkelt å lese. Den personen som er lokalisert i 'Tradestown/Tradistown, Norway' er Thomas Larsens 'Nearest relative', hvis jeg oppfatter det rett. Og navnet på vedkommende ser ut til å være 'Sadie Larsen (Mother)'.Dersom dette er 'min' Thorvald (Thomas) Larsen, stemmer det at mora var i live på dette tidspunktet (1918). Faren døde i 1914. Mora het imidlertid ikke 'Sadie', men Kirsten.Et annet problem: Dersom Thomas Larsen (WWI 1918) er identisk med Thomas Larsen (California 1930), burde vel kona vært oppgitt som nærmeste slektning? Thomas og Jennie (California 1930) var jo gift også i 1918.

Ved å sammenlikne med andre registreringskort, der teksten er tydeligere, ser jeg at yrkesbetegnelsen nok skal være 'Longshoreman' - altså bryggearbeider, en som losser og laster skip. Teksten i neste felt er så navnet på arbeidsgiveren.

Gjest Arne Solås

Nei, jeg klarer ikke å lese hva som står på registreringskortet. Det ville bare bli ren gjetning fra min side. Thomas er jo enkemann i 1930 og ikke gift med Jennie. Han kan jo da også ha vært enkemann i 1918, selv om det kan virke noe urimelig.Mvh. Arne.

Jeg har tillatt meg å klippe ut et innlegg fra en debatt i et annet forum (Lenke) som forklarer hva en rodeseddel er: --------------------------------------------------------------------------------'Rodeseddel is a document signed by the military enlistment official saying that the person has been released from the rolls, and is free to emigrate.Norwegian: Alle som var i værnepliktig alder måtte å tillatelse fra rullefører i sitt rode for å få emigrere. Dette var nok for å hindre at folk skulle flykte dersom fare truet'.

Her er en Thomas Larsen fra Norge i Brooklyn, Kings, N. Y. i 1920 (løpenr. 32): Lenke. Han har 'rett' alder, dvs. f. ca 1882, og arbeider ved skipsverft. Vi kan ellers lese ut av folketellingen at han er skilt. Han KAN være en aktuell kandidat. Det som imidlertid ikke stemmer helt, er immigrasjonsåret 1898. 'Min' Thorvald/Thomas reiste jo over i 1902.

• 1 år senere...
Gjest Kurt Østbye

Her er en annen kandidat for Thorvald Thorsen, dog med feil immigrasjonsår. Tror dette er samme mann i hhv. 1920 og 1930, selv om immigrasjonsårene er forskjellige.1920 United States Federal CensusName: Thorwald Thorson Home in 1920: Elmo, Otter Tail, Minnesota Age: 37 years Estimated Birth Year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: 19141930 United States Federal CensusName: Thorwald Thorson Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 47 Estimated Birth Year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Lodger Race: White Year of Immigration: 1911

Noe som får meg til å tvile på at Thorwald Thorson er rett mann, er at det ser ut til at han kom litt sent til Amerika. 'Min' Thorvald emigrerte i 1902, og ved ankomst New York kalles han Thorval Larsen: Lenke

Thorvald Larsens bror, Thor Larsen, dro til New York to år etter Thorvald (dvs. i 1904). Det er imidlertid ingenting som tyder på at Thorvald var reisemålet. Thor var sjømann, og det ser ut til at han i første omgang tok inn på et sjømannshjem i N. Y. Han var ikke gift, og i 1923 druknet han i New York havn. Han arbeidet da på lekteren 'Hermann Lie', som også ser ut til å ha vært hans 'hjem': LenkeSøstera Gunhild Larsdtr. er også, så langt, en uløst 'gåte'. Hun ble født i Flosta 5. januar 1887, og jeg har registrert henne konfirmert samme sted 20. oktober 1901. Etter dette 'forsvinner' hun fra kirkebøkene. Jeg har undersøkt vielser og begravelser i perioden 1907-1920 både for Flosta, Dypvåg og Holt/Tvedestrand uten å finne henne. Heller ikke som fadder for nevøer og nieser (søstera Lava Larsdtr. giftet seg i Dypvåg) er hun nevnt. Jeg har da lurt på om hun også kan ha emigrert til Amerika, selv om det eneste jeg der har å holde meg til, er de to brødrenes emigrasjon - samt at mange av hennes slektninger reiste 'over there'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.