Gå til innhold
Arkivverket

[#46826] Amund Jensen, Stensland i Rødøy, hans aner?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Amund ble døpt 24. juli 1776 fra Stensland, konf. 1794, 17 år fra Stensland. Han ble gift 27.oktober 1799 med Ellen Nilsdatter, Kvalvik f. 1777. Amund Jensen ble jordfestet fra Stensland 14. november 1819. Etter Svein Edvardsen skifteavskrifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811/1845, side 110, ble det i 1821? holdt skifte etter ham. Arvingene var kona Ellen, barna Karen 21 år, Maren 18 år, Barbroe 16 år, Nelle 14 år, Malene 13 år, Jens 10 år, Ane 6 år og Abelone 4 år.Som foreldre til Amund har jeg Jens Christophersen død ca. 1777 og Karen Abelsdatter f. 1745. Som Karens foreldre har jeg Abel Hermandsen Sørfjord og Magli Jakobsdatter. Ang. Maglis aner har jeg kommet til hennnes besteforeldre på farsiden, Anders Bottelsen Sørfjorden (ca. 1659-ca. 1719) og Karen Anonsdatter. Om faren Abel Hermandsens opphav vites intet.Når det gjelder Amunds far Jens Christophersens f. ca. 1752 opphav, er det verre med. Det ble holdt skifte etter ham i 1777( Skifter Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686/1780, side 138, Svein Edvardsen). Arvngene var enka Karen Abelsdatter og deres sønn Amund Jensen, med oppgitt alder på 10 år(?). (Skal det være 1 år istdet for 10 år?).En god kandidat kan være denne Jens Christophersen 18 år, som ble konfirmert fra Stensland i 1770. Han skal da være f. ca. 1752. Jeg finner ingen som passer døpt rundt 1752 i Rødøy i databasen for kirkebøkerne her på digitalarkivet.I skifteavskriftene til Svein Edvardsen er det noen flere kandidater:Skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686/1780, side 139 ble det holdt skifte etter Jacob Hansen, Sundøen, Rødøy i 1755. Han var gift men hadde ingen barn og hans søsken og eventuelt deres barn var oppført som arviger. Her nevnes hans søster Synneve og hennes datter Berith Jensdatter. Begge var døde og Beriths sønn Jens Christophersen, 3 år er arving. Her nevnes ikke oppholdsted for Jens.I samme bok side 204 ble det på Lurøysundet holdt skifte i 1755 etter en Christopher Jensen og Bereth Jensdatter. De hadde barn men noe navn er ikke nevnt i skiftet.I skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780/1810, side 72 ble det i 1795 holdt skifte etter Karen Jensdatter på Gierøen i Rødøy. Hun hadde ingen barn og arvingene var hennes søsken og evenuelt deres barn. Hennes søster Bereth Jensdatter var død og som arving nevnes hennes sønn Amund Jensen, Stensland. Amund er her nevnt som sønn. Kan det her være feil at det skulle ha stått sønnesøn o.l.? Kan også her nevne at i skiftet på Sundøen i 1755 var Karen gift med Anders Povelsen, Stensland.Hvis det er den samme Bereth Jensdatter som er nevnt i disse 3 skiftene(som jo er sannsylig med tanke på navn og oppholdsted til hennes søsken i det første og siste skifte)så kan hun vær en mulig farmor til Amund. Riktignok skaper det siste skiftet et problem da Amund nevnes som Berets sønn(Her kan det selvsagt også en helt annen Amund Jensen Stensland). Men i det første skiftet nevnes jo Jens Christophersen som hennes sønn.Er det noen som har noen tanker om Jens Christophersen, Stensland opphav, så er jeg glad for å høre fra dere.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

I innrulleringsmanntallet for 1769 var Jens Christophersen dreng på Stensland og 17 år. Lurøesund oppgis som fødested.Han er forøvrig en av mine forfedre, og mange av de opplysningene du nevner var nye for meg. Hvem var Magli Jakobsdatters foreldre?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.En takk til både Per og Geir for svar.Da er altså Jens foreldre Christopher Jensen og Bereth Jensdatter. Det ble holdt skifte etter dem begge på Lurøysundet i 1755.Magli var fra Sørfjorden og var datter av Jakob Andersen(f. ca. 1691, d. 1763)og Karen Amundsdatter.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Berit Jensdtr var frå Flatøy i Rødøy og dotter til Jens Jonsen (skifte 1751) og Synnøve Hansdtr (skifte 1751) Flatøy. Synnøve var frå Sundøya og var dotter til Hans Kristensen (skifte 1719) og Karen Olsdtr. Om desse har det vore fleire debattar. Seinast finn du noko under tema nr.46499.Med helsing Olav Helge Angell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.En takk til deg, Olav.Det er klart at Berit Jensdatter var fra Flatøy og var datter av Jens Jonsen og Synnøve Hansdatter.Men når det gjelder Synnøves far så er det motstridende opplysninger mellom skifte etter Hans Kristensen Sundøen i 1719 og manntallet 1701 for Rødøy og Meløy fjerding som jeg ikke helt får til å stemme. I Edvardsens skifteavskrifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1686/1780 side 139, ble det 1719 på Sundøen i Rødøy holdt skifte etter Hans Cristensen. Den eneste arvingen som nevnes her er kona Karen Olsdatter, ingen barn nevnt. Vi vet fra skifte etter Synøves bror, Jakob i 1755 at Synnøve hadde 4 kjente brødre, nemmelig avdøde Jakob, Jens på Storselsøyen, Nils på Sundøy og Ole(som er død)på Nedre Tjong.I manntallet i 1701 på Sundøen ser jeg at Hans Kristensen har 4 sønner: Jacob 16 år, Olle 14 år, Jens 12 år og Niels 8 år.Årsaken til at barna er utelatt fra skifte, vet jeg ikke. Men det er neppe et falittbo, da kona nevnes. Kan barna rett og slett være glemt innført i skifte eller er rett og slett to forskjellige Hans Kristensen det er snakk om her?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Ein måte kanskje å koma litt lenger på når det gjeld sjølve skiftet, er å gå til skifteprotokollen og lesa det som står der.Elles veit vi litt meir enn det du trekkjer fram. I innrulleringsmanntalet 1755 er det oppført ein Nils Hansen på Sundøya. Han er 63 år og født på Sundøya. Det inneber at han må vera den yngste sonen til Hans Kristensen på Sundøya i 1701, f. oml. 1654. Sidan denne Nils er bror til Synnøve i følgje skiftet etter Jakob Hansen, må ho òg vera barn til Hans Kristensen.Kan det ha vore to Hans Kristensen på Sundøya i byrjinga av 1700-talet? Knappast. Undersøkjer vi skattmanntalet for Helgeland for denne tida, finn vi at det berre er ein skattytar på Sundøy med namnet Hans Kristensen. Rundt 1710 er også Jakob Hansen skattytar der og i 1715 like eins broren Nils. I 1720 er ikkje Hans lenger oppført som skattytar. Dei to andre eg har nemnt, sønene til Hans, er skattytarar på Sundøya heile tida fram mot 1750-talet (lenger har eg ikkje skreve av skattmanntalet). Konklusjonen må bli at 1) Synnøve Hansdtr er dotter til Hans Kristensen som er oppsitjar på Sundøya i 1701, og 2) denne Hans Kristensen var gift med Karen Olsdtr.Det er elles interessant å sjå på den sosiale statusen til denne familien når vi ser på kva sosialt lag barna giftar seg inn i. Dei eg veit noko om, høyrer til det høgare sosiale skiftet i området. Ein er i alle høve benkestokketterkomar, ein annan er av Meklenborg-slekta i Lurøy. Det tyder vel på at også Hans Kristensen og kona høyrde til dei øvre sosiale laga i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Basert på opplysningene fra denne debatten og debatt nr. 46499, har jeg denne anerekken til Amund Jensen:1# Amund Jensen, f. 1776 på Stensland i Rødøy, dpt. 24. juli s.å(kb Rødøy 1758-1776, foli 67a), konf. 1794 fra Stensland, 17 år(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet), død 1819 på Stensland, jordf. 14. november s.å(kb Rødøy 1777-1819), skifte Stensland 1821?(Skifteavskrifter, Edvardsen). Foreldre:2# Jens Kristoffersen, f. ca 1752 på Lurøysundet i Lurøy, neves i innrulleringsmanntallet 1769 som dreng på Stensland, 17 år og med oppgitt fødested Lurøysundet, konf. 1770, 18 år fra Stensland, Rødøy(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet), død 1777, oppgitt alder på 22 år(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet). Skifte Stensland 1777(Skifteavskrifter, Edvardsen).Gift 1776(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet) i Rødøy med3# Karen Abelsdatter fra Sørfjorden i Rødøy f. 1745(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet), død 1814 på Stensland(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet) Foreldre til 2# Jens Kristoffersen(ca. 1752-1777):4# Kristoffer Jensen, død ca 1755 Lurøysundet, skifte holdt dette året(Skifteavskrifter, Edvardsen).5# Berit Jensdatter, død ca 1755 Lurøysundet, skifte holdt dette året(Skifteavskrifter, Edvardsen). I skifte opplyseses det at de hadde barn men navn ikke nevnt.Foreldre til 3# Karen Abelsdatter(1745-1814):6# Abel Hermannsen, f. omkr. 1713, død 1786 på Hestmann i Lurøy, begr. 9. juli s.å med alder oppgitt på 73 år(kb Lurøy 1767-1824,side 88 og 257).Gift 1745 i Rødøy(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet) med7# Magli Jakobsdatter fra Sørfjorden i Rødøy f. omkr. 1723, død 1761 på Stranden i Rødøy med oppgitt alder på 38 år(Samledatabasen kb Rødøy 1736-1844, Digitalarkivet). Foreldre til 5# Berit Jensdatter(død ca 1755):10# Jens Jonsen, død ca. 1751 på Flatøy i Rødøy, skifte holdt dette året(Skifteavskrifter, Edvardsen).11# Synnøve Hansdatter, død ca. 1751 på Flatøy i Rødøy, skifte holdt dette året(Skifteavskrifter, Edvardsen). Foreldre til 7# Magli Jakobsdatter(omkr. 1723-1761):14# Jakob Andersen f. ca. 1691(10 år i 1701) fra Sørfjorden i Rødøy, død 1763, Sørfjorden. skifte 1763 Sørfjorden(Skifteavskrifter, Edvardsen).Gift med15# Karen AmundsdatterForeldre til 11# Synnøve Hansdatter(død ca. 1751):22# Hans Kristensen, f. ca. 1654, var i 1701 47 år og 'Opsidder eller Leilending' på Sundøya i Rødøy. død 1719, Sundøya, skifte holdt dette året(Skifteavskrifter, Edvardsen).Gift med23# Karen Olsdatter, f. 1664(debatt nr. 46499), død etter 1719, nevnt som ektefelle i skifte etter Hans Kristesen, Sundøen i 1719.Foreldre til 14# Jakob Andersen(ca. 1691-1763):28# Anders Bottelsen, f. ca. 1653, var i 1701 48 år, 'opsidder og leilending' på Sørfjorden i Rødøy, død 1719, Sørfjorden, skifte holdt dette året(Skifteavskrifter, Edvardsen). Anders er kanskje fra Fuglstad i Nesna. I mantallet for Nesna 1666 nevnes en Botholp 48 år. Her nevnes 3 sønner med fornavnet Anders på 15 år, 11 år og 7 år. Da det ikke er oppført farsnavn på sønnene er jeg ikke sikker på hvilke Anders som er Botholph Sønn(er). Men det ble holdt skifte etter ei Karen Bottelsdatter på Seljelien i Hemnes i 1728. Denne Karen skal vistnok være fra Fuglstad i Nesna. Hun var gift med Wernich Anderssøn(ca.1667-1739) og de hadde ingen barn. Dermed ble arvingene enkemannen og søskene:Wernich Anderssøn, Ektefelle Anders Bottelsen, Bror, Død, Hans barn vet man ikke hvor er. Johannes Bottelsen, Bror, Død, Hans barn vet man ikke hvor er. Knud Bottelsen, Bror, Død, Hans barn arver. Kirsten Knudsdatter, barn av Knud; gift med Lars Andersen, Dørvær. Jacob Bottelsen, Bror, bor på Fuglstad. Anna Bottelsdatter, Søster Maren Bottelsdatter, Søster; bor på Slapøen. Synøve Bottelsdatter, Søster, Død; Hennes barn arver. Knud Pedersen, Barn av Synneve. Maren Pedersdatter, Barn av Synneve.Denne Anders Bottelsen som nevnes i skiftet kan meget vel være identisk med Anders på Sørfjorden.Anders Bottelsen ble gift med 29# Karen Aunsdatter. Foreldre til 23# Karen Olsdatter(1664-etter 1719):46# Ole Nilsen, f. ca. 1629, død 1707(debatt nr. 46499).Gift med47# Synnøve Jensdatter Skanke d.1668(debatt nr. 46499).Ev. kommentarer, tilføyelser, rettelser o.s.v mottas med takk:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei fjerne slektning(ar) :-))Har berre lyst til å takka for mange nye opplysningar om 3xtipp(oldefar/mor) og forfedre :-))Slektar frå Malena Maria Amundsdtr. Steensland.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Rune Andre har eg følgjande kommentar (innlegg 11): Delar av debatt nr. 46499 er etter mi oppfatning prega av litt lettvinte slutningar som ikkje er basert på argumentasjon og dokumentasjon. Når Steinar Olsen der påstår at Synnøve Jonsdtr som var gift til Flatøy i Rødøy, var dotter til 'Hans Kristensen og Karen Olsdtr Storch på Sundøy/Selsøyvik', så har han ikkje i den følgjande debatten dokumentert eller sannsynleggjort det på tross av mine spørsmål. Synnøve var vel dotter til Hans Kristensen og Karen Olsdtr på Sundøy, men at Karen vart kalla Storch, eller at ho var dotter til Synnøve Jensdtr Skanke, er ikkje godtgjort i den debatten, verken av Steinar Olsen eller andre. Namnekombinasjonen Hans Kristensen og Karen Olsdtr høver rett nok til dei som var dotter og svigerson til Synnøve Jensdtr Skanke (det er også andre indikasjonar), men eg har ikkje lese nokon av innlegga slik at dei argumenterer for at dei to ektepara er identiske. Det kan jo ha vore fleire Hans Kristensen og Karen Olsdtr på Helgeland på denne tida. Ingen av innlegga går inn på det spørsmålet.Eg likte elles det tidlegare innlegget ditt (8). Slike problematiseringar er det for lite av t.d. i den debatten du refererer til i det siste innlegget ditt. I svaret mitt til det fyrstnemnde innlegget ditt, konluderte eg på ein måte som også let seg problematisere ut frå dei data du presenterer. Eg skal koma tilbake til det i eit anna innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tereje Pedersen

Jeg må spørre i min enfoldighet, i håp om at noen kan svare: Hvordan vet vi at Karen Olsdatter som var gift med Hans Christensen ved hans død også var mor til hans barn?Ved sommertinget på Sundøy i 1713 blir det tinglyst en obligasjon fra Karen Olsdatter som hun har utstedt året før. Der blir det sagt at hun var salig Nils Jensens! Allerede i 1705 blir hun stevnet til tinget for gjeld til Thomas Jensen Juel i Svinvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Nettopp - godt spørsmål. Det var slike - og andre - moglege tilhøve eg tenkte på då eg skreiv at det eg hadde skreve som svar tidlegare, og som gjaldt Hans Kristensen og Karen Olsdtr, kunne problematiserast. Her kjem du med nytt innspel som gjer at Steinar Olsen sin påstand om slektskapet mellom Hans Jensen Åg og slektene Storch og Skanke slett ikkje er å akseptere ukritisk. Har du fleire gode innspel i denne saka, Terje? Eg skjøner at du har tatt deg bryet med å studere tingbøkene også. Men har du skreve av noko av det dei inneheld, meir systematisk?Olav Helge Angell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A. Sperstad

Til RA Nygård (8)Boet etter Hans Kristenssa var nok (dessverre) falitt, som du såvidt antyder men ikke helt tror på. Han hadde jo i sine velmaktsdager:) eierskapet til en del av Sundøya, noe som var veldig sjeldent i Rødøy (lite odelsjord her). Det heter i skiftet 1719 bla at '- den andel landskyld som avdøde før eiet i Sundøy berettet enken at være overdrat før hendes mands frafald, da de i disse trængende tider ei hadde andet at gripe til, om de ellers skulde faa forstrækning til deres nødtørftige livsophold.' Boet dekket bare halve gjelden/avgangen; dårlige tider !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Det er riktig som Per skriver i (16): 13/12 1718 ble det utstedt skjøte fra Hans Christensen på 1 våg 2 pd i Sundøy til kjøpman Søren Jensen Esche på Grønøy - så økonomien var neppe god.Jeg har registrert de personene som er omtalt i tingboken, med stikkord til hvorfor de er omtalt - kun unntaksvis skrevet av saken. Jeg har tatt med hele gamle Rødøy, men 10 år gjenstår å reistrere - foreløpig vel 15000 linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Fint med opplysningar frå primærkjeldene. Men, Terje, berre for å ha det klart, korleis veit du at den Karen Olsdtr som du refererer til i innlegg 14, er ho som er enkje etter Hans Kristensen i 1719? Korleis er ordlyden i sakene frå 1705 og 1713?Kva har du tenkt å gjera med resultatet av registreringa di? Det seier seg vel sjølv at det du har gjort, har meir allmenn interesse! Eg er i alle høve svææært interessert (også i avskrifta av kyrkjeboka for Meløy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Et avgjørende spørsmål synes å være om det var en eller to Hans Christensen i Helgeland/Sundøy gift med Karen Olsdatter. Det kan kanskje være nyttig å oppsummere en del fakta og gjøre noen hypoteser i den anledning:7/3 1685 var det i Trondhjem skifte etter Jens Pedersen (Sckanke). Jens Pedersens datter Synnøve (skifte 29/4-1671) fra 1. ekteskap med Ingeborg Olsdatter, var gift med en Oluf Nielsen. Disses datter Karen (f. ca 1664) benevnes som ”Hans Christensens i Helgeland”. Se Trondhjems overformynderprotokoll og skifteprotokoller i NST XVI s 299, samt s 117 og 146.Når Karen er gift på Helgeland, er det nærliggende å tro at hennes far har tilknytning dit.I 1701 var det en ”borgerleyer” i Lilselsøewigen (Selsøyvik) ved navn Oluf Nielsen, 72 år gammel. En borgerleier på den tiden var vel mest sannsynlig Trondhjemsborger, og det blir da en nærliggende hypotese at ON nevnt i skiftet 1685 er identisk med ON i Selsøyvik i 1701, særlig fordi det passer inn at ONs datter Karen kunne bli gift med Hans Christensen på den nærliggende Sundøy.Hans Christensen, Sundøy, gikk falitt, og det var derfor ingen grunn til å nevne barna i skiftet i 1719. Konens navn var Karen OlsdatterHvis den Karen nevnt i skiftet 1685 var gift med Hans Christensen, Sundøy, så må det regnes som sikkert at hun er mor til barna som er født i perioden ca 1685 til 1692.Det virker sannsynlig at Hans Christensen nevnt i skiftet 1685 og den HC det blir skiftet etter i 1719, er en og samme person. Han er far til Jacob, Jens, Niels, Ole og Synnøve selv om disse ikke er nevnt i skiftet 1719.For oversiktens skyld nevnes også:I Disse Tider – Disse skikker (Alan Hutchinson 1997) er det lagt til grunn at Oluf Nielsen er svigerfar til Ole Arentsen Storch (ca 1679 -1760), se side 98. Dvs. at Oluf Nielsn i så fall er far til Synnøve Olsdatter Grøn (se WB s 236).Hos AH side 188 er det lagt til grunn at Oluf Nielsens ektefelle (i 2. ekteskap?) er en Margrethe Grøn. Den eneste Margrethe Grøn som synes alminnelig kjent, er datter av Johan Johansen Grøn (d 1658 eller 59) og Maren Christophersdatter (Darre), se NST XVI s 129. Johans datter var imidlertid gift med Hans Pedersen Klæboe og kan altså ikke være identisk med Oluf Nielsens ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Du skriv: 'Et avgjørende spørsmål synes å være om det var en eller to Hans Christensen i Helgeland/Sundøy gift med Karen Olsdatter'. Vi kan kanskje seia 'en eller flere Hans Christensen' og halde oss til Helgeland. Det spørsmålet er naturleg å stille, men du svarer ikkje på det. Det er synd, for kunne vi identifisere alle aktuelle Hans Kristensen på Helgeland i tida rundt 1685, kunne vi kanskje ved hjelp av ekslusjonsmetode koma nærmare ein trygg konklusjon.Vidare skriv du: 'Det virker sannsynlig at Hans Christensen nevnt i skiftet 1685 og den HC det blir skiftet etter i 1719, er en og samme person'. Eg ser at premissa dine er i samsvar med konklusjonen eller omvendt. Vi kan kanskje også bidra til å gjera konklusjonen (endå) litt meir sannsynleg - i alle høve ikkje mindre - ved å ta utgangspunkt i namna på barna til Hans Kristensen Sundøy. Dei har namn som samsvarer særleg med namn til foreldra og besteforeldra til den Karen Olsdtr som var dotter til Ole Nilsen og Ingeborg Olsdtr, mens eldste (?) sonen til Hans, Jakob, kan vera kalla opp etter det eg reknar med var farfar til faren, den Jakob, som var far til Kristen Jakobsen Sundøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (18): Spørsmålet var reist om der kunne være flere personer i området med navn Karen Olsdatter, og jeg stilte spørsmålet om hvordan man kunne vite at at den Karen Olsdatter som var gift med Hans Christensen ved hans død også var mor til hans barn.For å understreke begge disse to problemstillingene tok jeg med opplysningene om 1) stevningen fra Thomas Jensen Juel i Svinvær for gjeld (sommertinget på Våga 6/7 1705), og 2) obligasjonen utstedt i 1713 (Vårtinget på Sundøy 8/5-1713).Når en kvinne ble saksøkt for gjeld, eller kunne utstede en obligasjon, så måtte hun være myndig. Vanligvis ble ikke en kvinne myndig før hun ble enke. Derfor syntes jeg det var relevant å ta med de to opplysningene. Men jeg vet ikke om den Karen Olsdatter som blir saksøkt for gjeld og den Karen Olsdatter som utsteder en obligasjon er den samme Karen Olsdatter som var gift med Hans Christensen ved hans død - såvidt jeg leser mitt innlegg har jeg da heller ikke påstått det, men du kan si at presisjonsnivået kunne vært høyere!Når jeg skriver i forbindelse med obligasjonen at Karen Olsdatter var salige Nils Jensens, må jeg få gjøre oppmerksom på følgende slik at det ikke oppstår mer tvil: I min avskrift av skifteprotokollen for Helgeland, bok 2, side 134, skifte på Storselsøy 4. april 1712 efter Niels Jensen: Der har jeg skrevet at hans enke heter Karen Siursdatter. Jeg kan derfor ha gjort en feil avskrift ett eller begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det var godt du kom med den siste opplysinga. Den identifiserer Karen som kona til Nils Jensen på Selsøya. Det var skifte etter han i 1712 (sjå s. Edvardsen: Skifter fra Meløy, Rødøy og Lurøy 1686-1780 s. 131). Det var skifte etter Karen i 1731. Dermed kan vi stryke den eine av dei to du nemner frå lista over aktuelle kandidatar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 17: Det er verdt å merke at den delen i Sundøy som skøytet frå Hans Christensen viser til (1 våg 2 pd), nettopp er den delen av Sundøy som Kristen Jakobsen bruker i 1665 i følgje prestemanntalet. Det er vel truleg den same delen ein Kristoffer brukte i følgje skattematrikkelen 1647 sjølv om denne delen av Sundøy då berre vart vurdert til 5 pd. Det kan kanskje også ha vorte lagt til land til denne delen av garden i det aktuelle tidsrommet (?). Vurderinga av den andre delen av Sundøy som ein Oluf brukte i 1647 og ein Iver Pedersen brukte i 1665, er den same begge åra, 3 vågar 1 pd. I 1647 er heile garden oppført som krongods. Det tyder vel at anten Kristen Jakobsen eller Hans Kristensen har kjøpt og fått skøyte på sin del av garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Takker for gode svar. Det er dette jeg ønsker. Det var greit å få avklart at skifte etter Hans Christensen i 1719 var et falittbo.Om Hans Cristensens kone Beret Olsdatter var en Stork, har jeg ikke ikke noe bevis på, annet enn det som sto i debatt nr. 46499, som jeg skjønte at var noe tvilsomme.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heien liten kommentarHans Kristensen som er nevnt i den debatten er gift med datter av Ole Nilsen Storch og Synnøve Jensdtr Scanche som het Karen f. 1664 i Trondheim. Ole var handelsmann på Selsøyvik i Rødøy.Dette slektsforholdet omtales i Per Brasets bok om Per Andersen slekten s. 40/41det finnes og et skifte etter Synnøve Jensdtr den 26/4-1671 i Trondhheim.det holdes da skifte etter Ole Nilsen Brattørens avdøde kone, Synnøve Jensdtr, Hennes barn: Maren 8 år, Karen 7 år, Ingeborg 3 år og Nils 6 år.se Kjell Bugges utdrag av overformynderprottokoll nr. 1. for Trondheim, NST XVI s. 146Det som var litt uklart der var om den Hans Jensen jeg spurte etter var etterkommer ettet Hans Christensen, det var 2 å velge mellom.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.