Gå til innhold
Arkivverket

[#47088] Vil permanente sidelenker forbli permanente?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg har startet et arbeid med å lage navneregister til endel kirkebøker som er skannet inn. Jeg lager en bruker permanent sidelenke og lenker kirkeboksiden til hvert enkelt navn. Det er endel arbeid. Hvis lenkene forandres, blir dette arbeidet verdiløst. Se: http//navneregister.blogspot.com/ Derfor spør jeg om de permanente sidelenkene forblir permanente i 1 år - 5 år - 10 år, eller er det en fare for at det kommer endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Kari. Meningen er at de skal være permanente. Som du ser av linkene har de en spesiell struktur hvor hensikten er både å gi unikhet samtidig med at det skal være enkelt å bevare lenken ved bytte av teknologier og servere. Når vi oppgraderte vår webserver sist høst skjedde det ved at en ny kraftig server ble plassert ved siden av den eksisterende og alle kirkebokdataene ble flyttet dit. Likevel kunne lenkene beholdes sett fra dere brukeres side, slik meningen er.Det vi ikke kan forutse er eventuelle kraftige endringer i Internetteknologien som kanskje en gang gjør alt annerledes. Men er det om 10, 50 eller 100 år? Foreløpig er det vanskelig å se at noe slikt er i emning.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det høres bra ut. Hvis ideen min fenger, kan det bli mange slike registre. Det er jo så raskt å registrere. Blir det mange, er det jo av almen interesse at det blir tatt vare på, slik at om det blir kraftige endringer som gjør at alt blir annerledes, kan det kanskje finnes muliheter til å automatisere en vidreføring av lenkene. Men den tid den sorg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ideen din er veldig god, jeg har nå startet på dette sjølv. Har reg. en kirkebok med gravlagde for Kviteseid i Excel. Vet ikke om du har brukt Word eller Excel, men Excel 'husker' navn bare vi sjekker at navnet er likt. Fra Excel kan vi også importere til Augustus, og slik bygge den videre.Men du skriver du har brukt permanent sidelenke, vi får ikke bla, bare forstørre, så dette er vel permanent bildelenke.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei Kari. Dette var en kjempegod ide! Jeg klikket på linken din og fant tilfeldigvis konfirmasjonen til Halvor Christophersen Bøler bare ved å ta en rask titt. Han har jeg lett etter ei god stund, men siden han var hele 22 år ved konfirmasjonen, er det vel derfor jeg ikke har funnet ham. Håper det kommer mer fra Enebakk snart! Flott at noen tar seg tid til dette. Et lite spørsmål; hvorfor bruker du bildelenke og ikke sidelenke? Takk til Kari, du har løst et stort problem for meg! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Marit, det var hyggelig at du fant en du har lett etter. Jeg har mer på Enebakk som var registrert før Kyrre ble lansert. Jeg prøver å tilpasse dataene til Kyrre. Det tar litt tid, men de kommer.Jeg har skrevet om valget mellom bildelenke og sidelenke under et annet tema. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.