Gå til innhold
Arkivverket

[#47179] Jens med foreldrene Niels Jensen (Vågnesholm) og Mein Clausdtr. Svertz/Suertz.


Gjest Remi Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Hei.Jeg er på jakt etter barna til Jens Nielsen Svertz/Suertz. Og er spesielt interessert i en sønn ved navn Niels.Far til Jens, Niels Jensen kom fra Horsens og tok borgerskap i Bergen 1641. Bosatt på Vågnesholmen seinest i 1645. Han døde rundt 1674. Mor til Jens var Mein Clausdtr. Svertz/Suertz.Jens er bror av borger på gården Slinningen, Claus Nilssen. Borgundboka gir han navnet Suertz, men det ser ikke ut til at han brukte det selv. Claus ble gift med Else Madsdtr. Alstrup (ca. 1654-1713).Jens kan være født rundt 1635 trolig på Vågnesholmen, som ligger like innenfor Langevåg i dagens Sula kommune på Sunnmøre. Dør rundt 1674 på Drønnesund (Drynjasund)i dagens Midsund kommune. Han var gift med Boel Laugesdatter. Hun ble senere gift med Hans Nielsen Knag og deretter med Aage Nielsen Finne.Jeg er interessert i å få opplysninger om barna til Jens Nielsen Suertz og hustru Boel Laugesdatter. Og da spesielt om Niels som også kan ha vært døpt eller brukt navnet Schielderup.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Takk for det, men det sa meg ikke så veldig mye siden verken foreldre eller fødested er nevnt.Det kan være samme Claus Nilsen som er nevnt her i Bjørn Jonson Dale sin artikkel om Borgar- og embetssetet Slinningen og slekta Svertz. http://www.soga.no/bjodale/borgarboka/slinning.htmDet er i så tilfelle broren til Claus, Jens og hans etterkommere jeg er på jakt etter.Hilsen Remi (Som lever i håpet om at det kan komme et svar fra Ponta Delgada.......:-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Kurt.Ja, det er korrekt.I tråden 'Løsning på hvem Otto Jacobsen Friis' forfedre var' under Molde på DIS-Norges Slektsforum Lenke skriver Per Gjendem under datoen 15. januar 07 kl. 1726 at Jens Nielsen Drønnesund Suertz og hustru Boel Laugesdatter fikk tre barn: Main Jensdtr. Suertz, Niels Jensen Schjelderup og Sophia Jensdtr. Suertz Juul. Har prøvd å spørre Per om han vet mer om denne Niels Jensen Schjelderup, men har ennå ikke fått noe svar i fra han. Så da må jeg prøve andre veier.Jeg vet at Bjørn Jonson Dale trolig vet en del om denne Suertz slekten så jeg håper at han kan gi meg noen opplysninger.Alle opplysninger om denne Niels Jensen tas i mot med takk. Om ikke annet enn for å få spilt han ut av sannsynlige kandidater til å være Valderhaug-Schjelderup'en.En annen ting som også er interessant er at vår venninne i Borgund, Susanne Jensdtr. Kielderup, som Bjørn mener tilhører Schjelderup-slekten, gifter seg med Nils Claussen Suertz, som er nevø av ovennevte Jens. Claus og Jens var trolig brødre.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Remi,Dette kan ikkje vere svært vanskelig å finne ut av. Jens Nilsson i Drynesund hadde bare eitt barn som vi veit om, Mein Jensdatter, som blei gift på borgarsetet Gjertholmen i Herøy (Nerøy skipreide) på Sunnmøre. Ektemannen hennar heitte Reinert Gjertson Holthus. Når Per Gjendem fritt driv og diktar opp søsken til Mein Jensdatter blir eg ikkje bare kvalm og oppgitt, men jamvel nær morderisk. På skiftet etter farmora hennar, Mein Clausdatter på Nilsholmen (Vågnesholmen, også kalt Fransholmen, i Borgund) 10. januar 1693, er det uttrykkelig nemnt at den eine (av to, den andre var Claus på Slinningen) sonen hennar, Jens Nilsson, bare hadde eitt barn som var i live då, Mein Jensdatter. Så vidt eg veit er alt dette lagt ut på, og gjort tilgjengelig via internett. Sjå t.d her: LenkePer Gjendem 'drit' tydeligvis i det som må reknast som godt etablerte kjensgjeringar, og i og av denne skiten tar han til å 'dyrke' nye 'sanningar'. Det må han gjerne gjøre, men det er eit godt håp om at han, og slike som han, druknar i den dynga dei lagar.Eg er ellers overtydd om at Per Gjendem er ein både sympatisk og kunnskapsrik mann, men når det gjeld historie og, særlig, genealogi oppfører han seg som ein elefant i eit glassmagasin. Eg forstår rett og slett ikkje kva han driv på med.Per Gjendem er, fleire gangar, blitt gjort merksam på at han formidlar heilt 'ville' opplysningar på heimesidene sine (særlig om den sunnmørske Brandalsætta), men han viser ingen vilje til å 'gi seg' og rette sidene sine. Dermed blir tøvet hans ståande.Eg, Bjørn Jonson Dale, får mykje skryt av Gjendem på sidene hans. Det er eg sjølvsagt glad for. Men han overser glatt det eg skriv som ikkje høver inn i hans historieforståing. Dette er frustrerande og, jamvel, forskrekkande.Eg håper at Per Gjendem les dette, og at han tar seg det AD NOTAM og rettar opp heimesidene sine, som for det aller meste er svært interessante og tankevekkande. Han skjemmer seg likevel ut ved å legge fram så mykje genealogisk 'dill' som han gjør. Dikt og tant høyrer heime i dertil høyrande fora, skjønnitterære utgivingar.Eg seier meg lei for å måtte skrive dette, men Per Gjendem har til no ikkje vist den minste vilje til å endre åtferda si i nettsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

No har eg sjekka ut Per Gjendem sine genealogiske bidrag på internett, og det er svært nedslåande lesing, for han tillegg folk namn som han sjølv har dikta opp. Det er nesten slik at eg ikkje trur mine eigne auge. T.d skriv han:'Michael Nielsen Beverlow Find f. 10 januar 1701 gravlagt 26 mars 1752. F. Niels Aagesen Beverlow Find M. Sara Henriksdtr. (Hagerup) Ehm.'Dette er regelrett løgn. Det har aldri funnest noken menneske med disse namna. Nils Aagesen Find har funnest, men aldri med noke 'mellomnamn' Beverlow, og at Nils Find (Finne) sin son OGSÅ skal ha hatt dette 'mellomnamnet' (Beverlow) er likeeins reint sprøyt.Er det mulig at Gjendem sitt 'slektsprogram' er skuld i dette? Nei, skulda er hans eiga; skulda til ein mann som ikkje eig kritisk sans...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Flott, og takk skal du ha, Bjørn.Da var det slik jeg fryktet at det bare var sprøyt. (Det er sikkert også grunnen til at Per ikke har svart meg på alle mine henvendelser om denne personen siden han nevnte navnet på tråden under Molde på Slektsforum.)Vel, da får jeg grave videre.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Ikke for å rote opp igjen gammelt grums, men jeg så nylig denne diskusjonen og har lenge brent inne med samme følelser som BJD.Per Gjendem *er* en hyggelig og kunnskapsrik fyr, men det er frustrerende å se sitt eget arbeid sitert (i mitt tilfelle om Lindal-slekten) og deretter supplert med helt ville og gale koblinger.Komisk? Kanskje litt. Men når slikt dukker opp i nettsøk, er det fare for spredning av disse informasjonsvirusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Claus Nilssen Svertz f. ca. 1648 var min 5. tippoldefar. Finnes det en (samlet) oversikt over hans etterkommere? Jeg har tildigere fått en del data fra Bjørn Jonson Dale, men jeg er ikke sikker på at jeg registrert alt på riktig måte. Takknemlig for svar.Mvh Magne Michaelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Claus Nilssen kalte seg ikkje Svertz. Fødselsåret er heller ikkje visst. Eg har ei temmelig utfyllande samling av etterkommarane hans fram til kring 1800, og det meste av dette materialet vil bli publisert i ulike sammenhengar, nemlig bøker som eg arbeider med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.