Gå til innhold
Arkivverket

[#48175] Nettsted med fotografier av kirker – drøm eller virkelighet?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Moseid

Det er viktig å forholde seg til opphavsretten, også når det gjelder foto - eller kanskje heller _spesielt_ når det gjelder foto. Jeg skal prøve å gjengi de viktigste hovedreglene man må forholde seg til:1. Rettighetshaver er den som har tatt bildet, altså fotografen. Det hjelper ikke å ha kjøpt et postkort - det er fotografen som har rettighetene. Disse rettighetene kan være overført til et firma, som for eksempel Mittet eller Samfoto.2. Rettighetene er delt i to: - de ideelle rettighetene dreier seg om at navn på fotograf skal oppgis (opphavsmannen skal krediteres), og at det ikke skal gjøres endringer som kan virke krenkende eller utilbørlige. Å beskjære et foto kan oppfattes slik. De ideelle rettighetene kan ikke overdras til andre. - de økonomiske rettighetene, som dreier seg om retten til å framstille eksemplarer, og retten til å spre åndsverket for allmenheten. Disse rettighetene kan overdras til andre.3. Å skanne et vanlig fotografi er å fremstille et eksemplar. Digitale kopier er eksemplarer, de også. Det er lov å lage slike kopier til privat bruk, uten å spørre opphavsmannen om lov. Det dere sitter med av foto som dere har skannet til privat bruk, er altså ikke noe problem. Å lage eksemplarer som ikke er til privat bruk er lov kun med opphavsmannens sammtykke.4. Å legge et digitalt fotografi ut på Internett er å spre for allmenheten. Dette er kun lov med opphavsmannens samtykke.En fotodatabase med kirkebilder vil være et flott tiltak, men den som står ansvarlig for nettstedet, står også ansvarlig for at det ikke legges ut digitale eksemplarer av foto uten opphavsmannens samtykke. 'Egenerklæringen' wikipedia opererer med ivaretar dette et stykke på vei. Hvis Wikipedias redakætrer får beskjed om at noe er lagt ut ulovlig, plikter de å fjerne dette umiddelbart.Så til det lovlige: - Digitale foto lagt ut på Internett kan godt frigis, dvs at rettighetshaveren opplyser at det er tillatt å fremstille eksemplarer, og/eller at det er lovlig å spre dem for allmenheten, for eksempel ved å trykke dem i en bok el.l. - eller bruke bildene på et annet nettsted. - Det er også fullt mulig å sette en grense ved kommersiell bruk, dvs at fotoene kan brukes til alle andre formål uten å innhente tillatelse fra rettighetshaveren, men at det må spørres om lov først før de kan brukes kommersielt. - Foto som er tatt for mer enn 50 år siden og der fotografen har vært død i minst 15 år, har falt i det fri, dvs de økonomiske rettightene opphører.For de av dere som er medlem av DIS-Norge: Les gjerne mer om dette i Slekt og Data nr 1 - 2005, som ligger på nettet: http://www.disnorge.no/slekt-og-data/aktuelt.html Logg på med medlemsnummer og passord. Tone Moseid Redaktør Slekt og Data

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Om jeg, når jeg sender inn bilder, angir att de kan legges ut på private hjemmesider så har de som gjør det min tillatelse. Om noen synes bildet er fint og vil trykke det i en bok eller bruke det kommersielt, så får de spørre om lov. Om det står på Karis side at bildene kan kopieres videre, på samme måte som på Wikipedia, så burde det ikke være noe problem, eller?Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Arnfrid og Tone for at dere skrev om rettigheter. En liten bemerkning: om en fotograf selger sine bilder gjennom bildebyrå som Samfoto og lignende betyr ikke det at fotografen har solgt sine rettigheter til bildet, men bildebyrået har betalt for at de også kan selge bildet. Jeg har tidligere (senest i fjor sommer) solgt bilder både til bildebyråer og direkte til aviser. Bildet som bildebyrået kjøpte har jeg fremdeles opphavsretten til, slik at både de og jeg kan selge bildet.Mitt dilemma er at jeg ønsker bilder jeg kan kopiere og publisere på Internett, men ikke for å tjene penger. Derfor trenger jeg bilder som jeg trygt kan bruke – fra hele Norge. Det gjelder vel mange av slektsforskerne. Det blir jo mer og mer vanlig å publisere sine slektsforskningsresultater på Internett. Mange har fine sider med forskjellige hjelpemidler, kanskje fra helt andre steder enn der de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tone - kan du så si noe kort om f.eks kirke-fotoene og gravminne-bildene som blir lagt på www.disnorge.no/gravminner - så det ikke blir noe feiltolkninger?Når jeg sender mine bilder inn til DIS-Norge - regner jeg disse som 'allmen eie' og blir igrunnnen stolt om andre vil/kan bruke dem som de ønsker. Fint om de sier ifra hvem/hvor de har fått tak i bildene, men de er uansett ikke 'store åndsverk' - mulig jeg har jobbet litt med å få blå blå himmel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Slik jeg forsto dette da jeg var redaktør for en nettside for en av byens jazzklubber var;Åndsverkloven skiller mellom a) fotografiske kunstverk b) fotografiske bilderFor fotografiske bilder gjelder disse vernefristene: 50 år etter bildet ble tatt og 15 år etter fotografen dødeSå ser jeg at min sønn, som også er 'flickr' og som leverer bilder til Wikipedia, skriver på sin fotoside:'Some pictures are under a Creative Commons license (usually cc-by-sa), so that Wikipedia can use them. Most are however 'all rights reserved'. Check the page for the individual pic for this information. If you use any of the cc-by-sa pics, I'd appreciate a comment saying so.'Dette med Creative Commons license er visst noe nytt, som jeg ikke har så god greie på, men her er tydeligvis ting på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Hei alle sammen. Som administrator for Gravminner i Norge, vil jeg kommer med litt informasjon vedrørende DIS-Norge og kirkebildene.Dette er et prosjekt som vil forsette og som på sikt er tenkt utviklet videre. Dessverre skjedde det noe med linkene til bildene i forbindelse med endringer på DIS-Norge sine sider. Det jobbes med å få rettet dette. Dessverre har dette tatt lengre tid enn ønskelig.Bilder av kirker er noe man kan finne utrolig mange steder på nettet, men vi ønsker å kunne gjøre bilder av kirkene som en del av tilbudet fra Gravminner i Norge. Man vil også kunne se at flere av våre lokallag har bilder av kirker på sin hjemmesider. Dette er noe som er helt opp til hvert enkelt lokallag om de ønsker å ha en pressentasjon også på sin hjemmeside. Men dette påvirker ikke Gravminner i Norge sitt videre arbeid. Brukere av nettsidene vil nok gjerne finne at det ofte er de samme bildene.Vi legger ut informasjon om hvem som er fotograf på bildet.Vi samler fortsatt inn bilder og de som ønsker å bidra kan sende dette til gravreg@disnorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Renathe - et sentralt spørsmål som har blitt stilt i flere innlegg her -Har jeg rett til å laste ned et bilde av en kirke på DIS-Norges sider, og legge ut på min hjemmeside, eller trykke i min slektsbok??Vrang Laila i pakkemodus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg fant bildene tilslutt, men mer bortgjemt kunne de ikke blitt etter min mening. Kan dere ikke gjøre det litt mer synlig. Her mangler det mange bilder. Kan dere ikke reklamere mer for prosjektet, slik at dere får inn flere bilder, samt redegjøre for bruk av bildene?Siden DIS står for Databehandling I Slektsforskning er vel blandt medlemmene her en finner de som ønsker å bruke slike bilder på sine Internettsider. Jeg får ikke noe tilslag hos Dis når jeg søker på kirke og foto, kun hos distriktslagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Den bloggen jeg har begynt å lage, kan jeg bruke til å lage lenker til de mange kirke-bildene som er lagt ut på forskjellige steder.En konklusjon om dabatten om opphavsrett må være at de bildene en finner på Internett kan brukes privat, men skal det publiseres på nytt (f eks ikke kommersielle websider) må tillatelse innhentes fra fotografen. Det gjelder da også de bildene som ligger hos DIS.Men lenker til de forskjellige stedene bør en kunne lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Når det gjelder bildene av kirkene på DIS-Buskerud sine sider så er det ikke noe problem å lage lenker til dem fra andre sider på internett.Dersom bildene lastes ned og lagres lokalt i f.eks ditt eget slektsprogram, så er det heller ikke noe problem, men hvem som har tatt bildet på være med som en kildehenvisning. Hvis det da lages en slektsbok som distribueres eller slektssider på internett, så må det komme fram hvem som har tatt bildet og tillattelse til bruk må hentes inn. Dette gjøres ved å kontakte web-master i DIS-Buskerud.Vi har selv hentet inn tillatelser fra eierne av de bildene vi fant på nettet. Vi har fått mye fra Otto og Mechtild Reuber sine sider som er nevnt i (12).Når det gjelder teksten til hvert bilde så er mye hentet fra bøkene 'Våre kirker' og 'Norges kirker'. Det er også hentet inn tillatelser fra utgiverne av disse bøkene til å gjengi informasjonen på våre hjemmesider. Dersom dette skrives av, så må det komme fram at informasjonen er hentet fra disse bøkene. Det står kildehenvisning under teksten ved vært bilde. Og dersom teksten skal gjengis i en annen utgivelse enten på internett eller i bokform, så må det søkes om tillatelse fra utgiverne av disse bøkene på forhånd.Hilsen RemiRemi Pedersen Nestleder DIS-Buskerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg likar ikkje å innrømme at eg ikkje strekk til, men no har eg brukt over 5 minutt på å finne kyrkjebilete på DIS-sida - kvar skal eg leite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Godt å høre at det ikke bare var meg som hadde problemer med å finne dem. Du på gå på gravminner, velge f eks Akershus og deretter Enebakk, så står det med liten skrift: Kirker i Enebakk. Der har de gjemt kirekbildene for Enebakk. Bildene er flotte. Samme fremgangsmåte for de andre stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg håper denne tråden her bidrar til at DIS sitt arbeid med kirkefoto blir bedre kjent. Likeens håper jeg at den også bidrar til at folk viser respekt for fotografers opphavsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Moseid

Creative Commons er en etter min mening genialt i all sin enkelhet. Rettighetshaver kan gi brukere en rekke rettigheter til å bruke verket uten at det må inngås individuelle avtaler med opphavsmannen. Dette merkes (kodes) med logoer --- se: [url="http://www.creativecommons.no/lisenser.html>http://www.creativecommons.no/lisenser.html Dette minner om det amerikanske copyright-merket, men har altså en omvendt betydning. Her kan man merke åndsverket med hva som er tillatt.Les mer her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Aase!Om det er DIS-Buskerud sine kirkebilder-sider du har problemer med så finner du de her: http://bu.disnorge.no/Se på teksten 'Kirker i Buskerud' på menyen til venstre. Så finner du alle kirkebildene.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Remi Pedersen

Flott tiltak.Ser du har planer om legge ut lenker til bilder av andre norske kirker. Her kommer et noen linker du kan legge inn.Buskerud: [url="http://bu.disnorge.no/kirker/index.html>http://bu.disnorge.no/kirker/index.htmlHordaland: http://ho.disnorge.no/kirker/Sør-Hålogaland i Nordland: http://www.disnorge.no/sa/bilder/kirker.htmlKirker i Norge fotografert av Mechtild og Otto Reuber, sidene er på tysk og har bilder av kirker i hele Norge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for lenkene. Det er så mange websider med kirkebilder, så det er godt å ha et sted med lenker. Jeg lager en lenke til denne siden på hovedsiden til navneregister prosjektet også, åå bør det bli lett å finne et bilde av den kirken en er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kjell Halvorsen har bidratt med bilder av Hurum kirke i Buskerud.Jeg har lagt ut noen kirkebilder fra Buskerud og Hordaland.God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.