Gå til innhold
Arkivverket

[#48407] Rudolph Grip - x generasjoner -

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk for all denne informasjonen. Jeg får prøve å få dem plassert, det bør jeg vel kunne klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vil prøve å finne slektsskapet mellom Rudolph Garlowsen Grip og Marie Magdalena Farnou; Marie Magdalena Henriksdtr Farnou: dpt. KK 2/6 1723, gift NK 11/1 1751 med Rudolph Garlovsen Grip, begr DK 23/11 1754.Marie Magdalenas foreldre:Henrich Henrichsen Farnou, dpt KK 16/3-1690, borger 7/1-1718 bondehandel, begr KK 9/2-1759. GmElse Christophersdat Fusing, f. 1698, begr KK 17/1-1750.(skifte 24/7-1750).Marie Magdalenas besteforeldre:Henrich Giertsen Farnou skifte 1696 gmEgte Castensdat Weilandt. (Var det hun som senere ble gm Berent Gundersen?) LenkeChristopher Hansen Fusing (Skifte 5. mars 1754)Hans hustru???Marie Magdalenas oldeforeldre:Giert Henrichsen Farnou f. 1624 d.1696 gmHans hustru?'Casten Weilandt'Hans hustru ?'Hans Fusing'??? Hvem var disse Fusing?Hans hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er nevnt en Hans Pedersen Fusing i 'Bergen domkapittelsprotokoll 5 (1675-1685)' :'Efterdi udi Denne sag adskilligt forefalder og adskillige om stendigheder af Vedkommende Personer at fornemme, Kand Denne gang intet Videre udi sagen foretages, mens hermed till siges Anne Nagels tillige med Hendis Forældre sig effter stefningens indhold at Rette, og her i Dag Fire Ugger for rætten at indstille i egen Person mod von Sprechelsens tiltale, Da paa begge sider at hafue med sig huad De til sagens fuldkommen opliusning Kand Vide sig till tieneste og nytte imidlertid bevilges, Monsr von Sprechels effter begiæring Copie af Ties Nagels indlegg.Eodem die Comparerede her for rætten Mag: Christophers Fuldmechtig Niels Jensen udi Dend sag, som nest forleden Rettes Dag Var indstefned, Da og HANS PEDERSEN FUSING paa Tolderen Niels Rasmussen Lindgaard og Hans Clausens som TVende af Sl. Abel Munthes arfuingers Vegne mødte, som fremblagde Deres skriftlige indlegg, Der blef læst og paategnet.'Han kan selvsagt være Christopher Hansen Fusings far.Det kan være samme Hans Pedersen Fusing som bor sammen med Marn Mortensdtr i rode 2 i 1689 og betaler 3 rdr hver i skatt:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge BBH var Hans Pedersen Fusing en av Bergens rådmenn.Jeg skal ta en nærmere titt i de kildene jeg har som er lagt opp etter roder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Hei Arnfrid Rudolph og Maria M var i følge 'Vestlandske personalia - det 18. Aarhundre': Næst Sødskende-Børn eller tredie Led. Det står dessverre ikke mer om slektskapet her. Ikke til særlig mye hjelp, men da vet du iallefall at de ikke var fetter og kusine. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Anne, og vel overstått påske til deg, det har vel vært bra vær der du har oppholdt deg, tenker jeg.Det var fint å få avklart det. Da må det bety at en av bestefforeldrene til Rudolph Garlowsen og en av besteforeldrene til Maria Magdalena Farnou må ha vært søsken.Så langt har jeg på plass disse besteforeldrene:Rudolphs:farfar: musiker Rudolph Garlowsen Gripfarmor: Maren Jørgensdattermorfar: Jørgen ??? Neumandmormor: Helvig Jide JohansdatterMaria Magdalenas:farfar: Henrich Giertsen Farnoufarmor: Egte Castensdat Weilandtmorfar: Christopher Hansen Fusingmormor: UKJENT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg skiftene etter Jørgen og Helvig Jide, men det står dessverre ikke hvem deres foreldre var. Men i borgerboken står det at Jørgen var født i Kønigsberg, så da vil jeg jo ikke kunne finne hans foreldre her, unntagen ved evt skifte. Han var carduanbereder....Hans sønn Jan bor fortsatt i 1727 i Kønigsberg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ikke så verst påskevær - men veldig mye vind!!! Jeg er så nysgjerrig når det gjelder familien med etternavnet Fusing. Har du funnet ut hvor navnet 'kommer fra'? Håper du orienterer når du vet mer. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg mener å ha funnet slektsskapet mellom Rudolph Garlowsen Grip og Maria Magdalena Henriksdtr Farnou, som var tremenninger;Rudolphs mormor Helvig Jide Johansdtr og Maria Magdalenas morfar Christopher Hansen Fusing var søsken, begge barn av Hans Pedersen Fusing, rådmann i Bergen i 1696.Se også debatt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arvid Skogseth

Rudolf Rudolfsen Grip, den uekte sønnen f. 1829 som er nevnt ovenfor, ble konfirmert i 1845 fra Pletten på Radøy i Nordhordland (jf kb for Lindås A12). Han ble gift i området og har stor etterslekt i Nordhordland, se Bygdebok for Hundvin og Lygra side 351, og Austrheim i fortid og notid bind 3 side 624 m.fl. Men ingen av dem bruker navnet Grip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Arvid,Kjenner du også anene til Anna Sjursdtr, den 'uekte' Rudolph Grips mor?Var det den samme Anna Sjursdtr som i 1815 bodde sammen med familien Grip i Bergen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arvid Skogseth

Vet ikke mer om Rudolf Grip f. 1829 sin mor enn at hun er skrevet som Anna Johanne Sjursdtr ved sønnens dåp. Men det går sikkert an å finne ut mer om henne ved bl.a. fattiglistene for utsatte barn på landet e.l., på Byarkivet i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Johanne kan være den som døde fattig i 1864.LenkeNoen av fadrene til Rudolph i 1830 er funnet, men de gir ingen indikasjon på hvem Anne Johanne kan være; skomagerfrie Ellert Pedersen og Iver Iversen, Ane Schølberg gm Arne Nielsen Rygh, Margreteh Marie (As-)Bjørnsdtr og Thomas Friis (der er to T F, så jeg vet ikke hvem av dem det kan være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Skogseth

dåp 1830: far ungkarl og skomagersvend Rudolph Grip. Som sagt tror jeg det kan finnes opplysninger om mora Anna Johanna Sjursdtr i fattigregnskapene på Byarkivet i Bergen, ved 'forhør' e.l. i forbindelse med at sønnen ble utsatt på landet til oppfostring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,nå fant jeg også en Rudolph Grip døpt i Os i 1811 (# 4 på venstre side)LenkeFar Normann og mor Mad. Anna Catharina.Fadre: Mad Elisabeth Normann, mad Drude Krüger, Leutn Frantz Meydel, Jachim Grip og Mathias Norman.Kjenner noen til denne Rudolph Grip og hans foreldre?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Elin,da er nok Anna Catharina den datter av Rudolph (1) i hans 3. ekteskap med Birgitta Margaretha Locher (vielse 06.04.1772). AC er født i 1779, og hun er helsøster av Joachim, trolig den Joachim Grip som var fadder i 1811 til lille Rudolph Grip.Lurer på hva Peter Johan og Anna Catharina gjorde i Os, og hvor deres sønn Rudolph Grip ble av...Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er nok han vi finner her i 1865;LenkeRudolph Grip Norman Husfader (Corpsmajor) g 54 m Fuse Pr. Charlotte Lovise Norman Kone g 44 k Bergen Peter Johan Norman Søn u 16 m Qwinherred Prestegjeld Anna Norman Datter u 14 k Qwinherred Prestegjeld..og av det går det fram at deres to barn ble født i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.