Gå til innhold
Arkivverket

[#49197] Vet noen noe om Jonas Cornelius Johannessen, f.1822 i Steigen/NO. sine aner?


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei! En av mine oldefedre hette Jonas Cornelius Johannessen. Han var f.29.07.1822,Steensland(?), Steigen/NO. Videre var han døpt i Steigen og konfirmert i Hamarøy.Foreldrene hans hette Johannes Rasmussen og Karen Larsdtr. Mer vet jeg ikke om dem.Håper noen kan hjelpe meg videre!Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er et skifte etter Guttorm Andersen i 1839 på Sandvåg i Steigen der Karen Larsdatter, Gilleseng i Hamarøy benevnes som brordatter og gift med Johannes Rasmussen. Skulle tro dette er foreldrene til Jonas C. J.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Da er foreldrene til Karen Larsdatter, Lars Andersen (sk. 1803) og Marith Andersdatter død etter 1810. Lars var sønn til Anders Guttormsen (sk. 1792) og Marith Larsdatter (sk. 1768).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ja de var fra Steigen.Lars Andersen var inderst på Skagstad i Engeløy ved sin død. Marit Andersdatter står oppført som tjener på Skagstad i 1810 hos Grønbeck (nevnes i skifte etter datteren Anne Larsdatter 1810 på Strømfjordvannet i Hamarøy). Skifte etter Anders Guttormsen ble holdt på Grønningen i Engeløy i Steigen. Anders var gift 2. gang med Dorthe Olsdatter (sk. 1779). Ingen barn med Dorthe. Mor Til Anders var Inger Andersdatter (sk 1773 på Knedalen i Engeløy i Steigen)Foreldrene til Marith Larsdatter var Lars Hansen og Karen Pedersdatter (sk. 1763 på Haukås i Hamarøy).Kilde er Skifter i Salten (CD).Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiTror ikke dette er helt korrekt, for Anders Guttormsen var ikke sønn av Inger Andersdtr. Knedal Iflg. ”Slekter og gårder i Steigen” var Anders Guttormsen sønn av Guttorm Andersen, Grønningen og Anne Mickelsdtr. (f. 1694 i Våg) Barn: Inger f. 1720, Peder f. 1722, Anders f. 1724, og Anne f. 1726Det er skifte etter Anne Guttormsdtr. i 1780 på Lauvøya i Steigen, her nevnes som søsken i tillegg til Peder og Anders også Johanna- og Ingeborg Guttormsdtr. Trolig er Inger og Ingeborg den samme.Skifte i Grønningen i 1768 etter Lars Andersen sin mor Marit Larsdtr. ektefelle Anders Guttormsen Barn som er nevnt: Hans 5 år, Anders 10 år, Anne 12 år, Guttorm 13 år og Lars 14 år.I slektsboken står det: Lars f. 1754, Hans f. 1758, Guttorm f. 1760, Anne f. 1762, Anders f. 1764Skifte etter Anders Guttormsen i Grønningen i 1792. ektefelle Synneve Thomasdtr. Barn: Lars Andersen, (gift) Stemland i Engeløy (skal vel være Stenland), Hans Andersen, (gift) Grønningen i Engeløy Guttorm Andersen, (gift) Sandvåg i Engeløy, Ane Andersdtr. 30 år (ugift) Grønningen i EngeløyHvis Anders Guttormsen var gift med Dorthe Olsdtr. var han i tilfelle gift 3 gangerHer er Karen Kristine Larsdtr. i 1801 (f. 1790 i Skagstad) lenke Søsken: Ingeborg f. 1782 lenke og Anne M. f. 1780-1810 lenke Karen sine foreldrene i 1801: Lars Andersen nr. 415 Marit Andersdtr. nr. 405 lenkeNår det gjelder Jonas Kornelius Johannesen sin far Johannes Rasmusen, er det ingen ved det navnet i Steigen i ft. 1801. Mulige kandidater er disse lenke og lenkeIflg. ”Slekter og gårder i Steigen” ble Johannes gift med Karen Kristine Larsdtr. i 1820 og med Anne Larsdtr. i 1828. Barn i 2. ekteskap: Ole Iver 13/5 1829 og Hans Andreas 1/6 1830Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Da prøver jeg igjen.Her er Karen Kristine Larsdtr. i 1801 (f. 1790 i Skagstad) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f11848&gardpostnr=12&personpostnr=389&merk=389#ovre>Lenke Søsken: Ingeborg f. 1782 Lenke og Anne M. f. 1780-1810 LenkeKaren sine foreldrene i 1801: Lars Andersen nr. 415 Marit Andersdtr. nr. 405 Lenke Når det gjelder Jonas Kornelius Johannesen sin far Johannes Rasmusen, er det ingen ved det navnet i Steigen i ft. 1801. Mulige kandidater er disse Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Takk for alle innlegg med opplysninger.Jeg har også prøvd å finne videre på Jonas sine søsken, men har ikke lykkes.Håper noen kan hjelpe meg. Da blir jeg glad.MvhGunhild H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå hjemmesiden til Hamarøy ligger en del gårder som PDF filer som B. Strandskog har lagt ut. På filen Nokvik finner du følgende.1. Enke Karen Larsdtr døde i Nokvik i oktober 1859, 63 år gammel. Enke etter Johannes Rasmussen, se omtale Veggen.fant den som døde i Nokvika Lenke etter det jeg kan se er hun blant de nederste på den siden. dette er nevnt før men det fant ikke at det stod hvor de forskjellige bodde. Skifte etter Guttorm Andersen husmann på Sandvåg i Steigen (han har og bodd på Grønning) enke Doreth Hansdtr 23/9-1839 brordatter Karen Larsdtr g. m. Johannes Rasmussen bosatt på Gilleseng brordatter Marit Hansdtr g. m. Isak Olsen Hamarøy i HamarøyHvem er det Jonas er gift med? og hvor på Hamarøy bodde de.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jonas var min oldefar (min farfars far).Jonas var først gift i Sortland med Johanne Corneliusdatter, f. ca. 1820 i Sortland. De hadde 9 barn. Reinsnes og Hongfjord i Sortland. Som enkemann ble han gift 03.07.1885 (Kvæfjord Kirke) i Gambogen i Kvæfjord med enke Iverina Mariane Juditta Iversdatter, f.1850, Melå i Kvæfjord. De fikk 3 sønner. Den eldste av dem var min farfar. De andre to emigrerte til USA.Jonas døde i 1900 i Gambogen.Mvh Gunhild H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.