Gå til innhold
Arkivverket

[#49664] Jon Loftsson (Drotningætten)

Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Nå spør du vanskelig, Tore. Iflg Rygh 1585(?) Men folk med tilnavnet(?) Drotning finner vi første gang (i Landnåmabok?) ca år 805: Bjørn Drotning med sønnen Hake og datteren Gudbjørg og hennes sønn igjen Aslak Amundson.Så nevnes den fæle fyren Jon Drotning 1206?Mere vet jeg ikke foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter Rygh NG Lenkeer gården nevnt ca 1577, men eies da dels av Vinje hovedkirke (NKJ I s. 219) og derfor må gården være fra middelaleren. Mens som det ståt i NG, er betydningen her en annen enn slektsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er ikke mange gårdsnavn i Norge som er unike - og slik jeg leser Rygh kommer han med noen 'spake' forslag til betydning, men det er helt tydelig at han er usikker?Men Drotning er både et 'sært' gårdsnavn og en 'sær' slektsbetegnelse. Det kunne jo tenkes at de hadde samme opphav.Og navnet går altså igjen allerede fra tidlig på 800-tallet. DET er også rimelig unikt i Norge, såvidt meg bekjent.Og det er vel ikke helt udiskutabelt å si at fordi gården dels ble eiet av Vinje kirke ca 1577 så må den være fra middelalderen - den kan vel også være eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

selvsagt kan den være eldre, gjerne fra midtre del av jernalderen, på den andre siden, hvis gården er fra jernalderen så eksisterte den jo også i middelalderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Kan Solve og Saule anses som variant av samme navn ? Årsaken til at jeg spør er at Jon Drotning skal ha hatt en sønn ved navn Saule. Kan det være en sammenheng her ? Kan Solve Disarsson ha vært svigerfar eller svoger til Jon Drotning ? Noen som vet hvem Solve Disarsson var ?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En svensk genealog, Anders Ryberg, arbeidet med dette problemet for 5 à 7 år siden, og publiserte en artikkel der han begrunner 'nei' til spørsmålet, ved hjelp av filologer. Jeg tror det ble publisert både på intertett (Rötter, www.genealogi.se; men der en innholdet senere totalt omstrukturert) og i et tidskrift (muligens Släkthistorisk forum, eventuelt i Genealogisk tidskeift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for tipset. Noen som vet noe om navnet Disar/Disa ? Vet at navnet Disa brukes som jentenavn på Island. Men hva med navnet Disar ? Kan ikke huske å ha hørt dette navnet som norsk navn. Det er forøvrig verdt å merke seg at Drotning-ætten i Bohuslän hadde tilknytning til gården Islendingabø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg leter fremdeles etter kilden til Bjørn Drotning (levde ca 805). Men han hadde også en bror, Aslak, og sønnedatteren Gudbjørg Hakesdotter var gift med Anund av Svearike.De igjen hadde sønnen Aslak ('Prins Dond' på Donstad i Morgedal og da er vi farlig nær Vinje i Telemark...) og sønnesønnen Roald Rygg.Anund av Svearike var sønn av Bjørn Jernside Ragnarson iflg mine notater. Men så var det kilden, da. (Det er (selvfølgelig) ikke Landnåmsboken, ser ikke ut til å være Snorre, men kanskje Knytlingesagaen???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Dette er heller ikke kilden min, men Rikard Berge forteller (Vinje og Rauland I s 86) folkesagnet om Prins Dond slik det fremdeles var bevart i Vinje i siste halvdel av 1800-tallet.Og iflg Berge, som 'bekrefter' de andre navnene, måtte Prins Dond rømme Donstad og 'yvi til Dalane og sette seg ned på Jusurei. Fraa Dalane drog han upp til (gården) Drotning i Aabø...' osv.OK - bare et sagn, men allikevel . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Sorry - det var Anund (ikke Aslak) som kalte seg Prins Dond. Og iflg Landnåmsboken var Roald Rygg sønn av Bjørn Jernside Ragnarson.Og da forstår jeg mine egne notater bedre: Anund/Dond var (også) sønn av Bjørn Jernside Ragnarson - altså en bror av Roald Rygg...Bjørn Drotning (bror: Aslak)sønn: Hake Bjørnsson Drotningdatter: Gudbjørg Hakesdotter Drotning, gift med Amund av Svearike = Prins Dond = Dond Drotning (sønn av Bjørn Jernside).sønn: Aslak Dondson/Anundson Drotning- - -og (fra Landnåmsboken):Bjørn Jernsidesønn: Roald Ryggsønn: Bjørn Kistesmørsom igjen var far til Tord (landnåmsmannen)Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at Lopt er etterkommer etter Aslak Drotning (eller noe annet for den sakens skyld), men det er dog mer vanlig med ættenavn etter gården enn etter en mors tittel . . . ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Men det fikk deg på banen igjen, Tore.Men er Jon Loptson = Jon Drotning (d.e.) drept 1206? Er Jon Loptson av Drotning-ætten i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Nå har vel aldri Jon Loptsson vært den samme som Jon Drotning. Det vi derimot vet ut fra islandske sagaer var at Jon Loptsson hadde en datter som var gift med Asbjörn Jonsson fra Bohuslän.Asbørn Jonsson er i sin tur antatt å være far til Jon Drotning. Så det finnes en kobling mellom Kong Magnus og Bohuslän/Drotning. Spørsmålet er vel bare i hvilken grad dette kan la seg dokumentere.Og om islandske sagaer kan regnes som dokumentasjon i denne sammenheng. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Asbjørn var vel far til Jon Drotning d.y. - ikke til han som ble drept i 1206?I så fall må det vel være Asbjørn som er 'en Drotning' - ikke Jon Loptson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jon Loptsson var Snorres fosterfar. Dere finner stoff om ham i Snorres ulike verk. Og i sagaer om Oddeverjene, som er Jon Lopfssons ætt. Det er skrevet svært mye om denne slekten, så dere finner sikkert det dere trenger. Det er også skrevet mye om ætten Drotning. Bl a i eldre litteratur på 1800-tallet (P A Munch m v), av Oscar Albert Johnsen i hans doktorgradsverk om Båhuslens eiendomsforhold, med mere. Anders Ryberg gir også en del litteraturreferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jan Nordrum, har du undersøkt i biskopsagaene, slik jeg tipset om for snart to år siden ? Jeg eier ikke disse kildeutgavene selv, men spurte om prisen sent i høst og skal vel kjøpe dem i år, siden islandske kroner p.t. er billige. Men inntil så skjer, så kan du vel selv slå opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Jeg gjorde vel et litt halvhjertet forsøk den gangen,men fant ikke biskopsagaene den gangen. Har du noe tips om hvor man kan gjøre disse oppslagene ? Finnes de på bibliotek ? Nett ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Har en stamtavle over en tiptipolderfar som kom ifra Island.Slekttavla er laget av Pjetur Zophaniasson i 1937 Finner der Jon Loptsson sønn av Lopt Sæmundsson som var prestÆtta går tilbake til Harald hilditann konge i Danmark.Lopt Sæmundsson var g.m. Tora Magnusdatter.Hele slekttavla går ifra min tiptipolderfar 35 ledd tibake. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg kjøpte i sin tid P A Munch Det norske folks historie, men har lest masse slakt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bl a at Munch var historiker og hadde 80 % rett. En genealog kunne ikke tillate seg en 20 % feilmargin (enten så var A far til B eller så var han det ikke...)Så den har blitt stående, for jeg regnet ikke med at jeg kunne skille ut de 20 prosentene med feil. Men hvis du anbefaler verket så...Jeg gleder meg egentlig til å ta fatt på det. Biskopsagaen på islandsk (eller norrønt?) høres adskillig mer skremmende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.