Gå til innhold
Arkivverket

[#50112] Opphav til Hans Larsen (soldat) i Lier


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Om jeg gambler litt på navnetradisjon, så kan jo far til Hans Larsen være fks. Lars Hansen. Den første sønnen til Hans og Gunild fikk jo navnet Lars.I følge FamilySearch så finner jeg i Buskerud i tiden 1700-1720 kun to vielser med Lars Hansen som brudgom:1) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100047447325&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, og fra k.b.;23. sept. 1703 i Lier; LenkeHer heter bruden; Ellen. og den første datter til Hans og Gunild hadde navnet; Eli. Dette kan jo være god oppkalling.2) Lenke og fra k.b. 20. mai 1719 i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hjelp til tyding av k.b. 2 feb. 1713; Lars ?? sønn Hans; LenkeDette er den eneste Hans Larsen som er dpt. i Lier i tiden 1713 - 1719, (da utenom Lars Spillemands sønn Hans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Enda en gang ber jeg om hjelp til tyding av; 11. des. 1712 i Lier: Lars Andersen ?????? sønn Hans; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-100>LenkeKan dette være den samme Lars Andersen som står nevnt som husmann på Gunnerudstua mellom 1721 og 1729 ? I så tilfelle er det vel grunn til å tro at det er den rette farfar til Johanne Hansdtr. Gunnerud, dpt. 12. april 1761;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

7/2-1713 står det 'Lars Vals Engens Søn Hans', døpt ved Frogner (gnr. 25 Hvalsengen, Frogner sogn, Lier prestegjeld).11/12-1712 står det 'Lars Anders: i Svangst: Søn Hans', døpt ved Sylling (Svangstranden under gnr. 173 Svang, Sylling sogn, Lier prestegjeld).Det kan selvsagt ikke utelukkes at Lars Andersen på Svangstranden i 1712 er samme som Lars Andersen i Gunnerudstua 1721 og 1729. Hvis dét kan bevises, er det utvilsomt dukket opp en god *kandidat* til å kle rollen som farfar til Johanne Hansdatter.For eventuelt å kunne konkludere på noen måte, antar jeg at det er behov for et utvidet kildemateriale. Kirkebøkene vil neppe strekke til i denne sammenhengen, og bygdebøkene forekommer meg å være til dels ufullstendige. Erfaring tilsier at det ofte er mer å hente i skiftene enn bygdebokforfatterne har fått med seg (formyndere, debitorer, kreditorer etc), og siden Hans Larsen vel var soldat, ligger det nær å tenke på militærruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kristian.Jeg regner med at Anne Cecilie noterer seg dette. Hun har orientert meg om at hun bare venter på at historielaget skal starte opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle.Til nå har jeg vegret meg for å 'angripe' militærruller. Maya Lillemoen sier til meg at jeg muligens må kjøpe disse fra Riksarkivet, og at historielaget ikke har anledning til å hjelpe til med å studere disse.På leit etter nye spor, så finner jeg disse.Under Gunnerud, Bruk I, senere bnr. 1. der står:...blei 1757 festet bort til 1)Svend Pedersen, f.1723, d. 1804, g.m. Helle Larsdtr. Sylling, f. 1737 på Røyne, d. 1817 osv.Når Gunil, datter til Hans Larsen blir dpt. den 8.5.1763, så står det under faddere: Båren av Svend Gunneruds hustru Helle Larsdtr. Sylling m. m.Denne Helle, f. 1736 på Vestre Sylling, som dtr. av Lars Svensen og Ambjørg Halvorsdtr. Røyne. (tidligere gift med Didrik Andersen Røyne). (Ved dette navnet; Didrik Andersen, melder tanken seg om at dette kunne være bror til Lars Andersen, husmann på Gunnerudstua (innl. 28)På Søndre Røyne, der finner jeg som bruker:Så overtok VI) Anders Didriksen Brevik, f. ca. 1647, d. 1722, g.m. Rønnaug Olsdtr. (søster til Peder Olsen Tveiten), d. 1711. Barn: Mari, Didrik, Lars.Her er det da en Lars Andersen, som også har slektslinjer til Gunnerud, da via Helle Larsdtr.Den 11. des. 1712 bringer en Lars Andersen sin sønn Hans til dåp i Lier:Lenke (er det en som vil tyde hva som står etter Andersen).Jeg er spent på kommentarer til at dette kan være opphavet til Hans Larsen !!!!!!!Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Berit.Jeg må igjen beklage å ha sovet i timen. Det var navnet 'Svangstrand' som fikk meg til å våkne. Det er nok her å vise til innl.29 av Kristian Hunskaar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vet ikke helt hva Maya mener med at militærrullene må kjøpes. Dersom man drar til Riksarkivet, er det naturligvis gratis å benytte det arkiverte materialet. Hun mente kanskje at man må kjøpe eventuelt mikrofilmet materiale - det har jeg ikke så god greie på.Det er vel også slik at det vesentligste av militærrullene ikke er filmet, men må benyttes på arkivlesesalene. Jeg vil også tro at en del militærruller befinner seg på Statsarkivet på Kongsberg. For Vestfolds del befinner mesteparten av rullene seg på Kongsberg, men det er mulig at det har med Vestfolds status som ex-grevskapsområde å gjøre.Det er noe på Statsarkivet Kongsberg som heter 'eldste ruller' fra Drammen innrulleringsdistrikt (Lenke). Dette starter så tidlig som 1704, men det er mulig dette er sjømenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Her er en drøss ruller i arkivet til Fylkesmannen i Buskerud (Lenke) (Statsarkivet på Kongsberg). 1757 blir muligens litt sent, men Hans Larsen kan ha stått i rullene selv om han var blitt gift og hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge Rosenbergers avskrift, står det S (Sylling) Lars Andersen i Svangstrandens (Svangst:) sønn Hans. Intr. 13. jan. 1713.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Under Svang: Husmenn på Svangstrand omtales: 'Christoffer Amundsen, f. ca. 1613, har betegnelsen strandsitter i 1665. (g.m. Ellen Mortensdtr). Strandsitter kalles også Lars Bjørnsen, f. ca. 1608, som nevnes her i åra 1665-1674. Mellom 1683 og 1692 omtales Lars Andersen. Barn: Berthe, Anne, Anders, Elisabeth. Vi vet ikke om han er identisk med Lars Andersen som nevnes 1712-1717. Hans barn het Hans og Sofie'.Under Vestre Enger: Husmenn på Svangstrand omtales: 'Fra 1684 nevnes Anders Christensen (sønn av Christen Andersen Vestre Enger) på Svangstrand'.................. Han får flere barn, også en Lars. I FamilySearch [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700106494275&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke blir en Lars Andersen Svangstrand f. ca. 1650 viet i Lier 12 april 1682 til Helga Hendriksen. (Denne Lars andersen er sannsynligvis han som under Svang: Husmenn på Svangstrand omtales mellom 1683 og 1692. De får sønnen Anders den 12 april 1683 og døtrene Berte den 20 jul.1684 og Anne den 9 jan. 1687 og Elisabeth den 8 jun. 1692).I følge FamilySearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.