Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Dag Fjær

[#50293] Ekteparet Wigdahl i Vikna, NT, primo 1800. Fra Nord-Møre og/eller S Tr-lag?

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Hvor leter jeg for å finne opphavet til følgende ektepar?Ole Erichsen Wigdahl (ca 1805 – 1882) og hustru Karen Olsdatter (ca 1801 – 1882)Ihht Viknaboka, bind 3, s 284 (Borgan i Vikna, NT) står det at Ole var født 1805 i Kvernes, Kornstad herred på Nordmøre, og at Karen var født 1801 i Dolm på Hitra i Sør Trøndelag.De skal ihht Viknaboka hadde de barna:1) Grete f 1832 2) Oluf Reinert f 1834 3) Paul Edvard f 1837Familien flytter fra fastlandet og til Borgan i ytre Vikna 1836.FT1865 for familien (gard 453 Borgan): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61751&gardpostnr=416&merk=416#ovre>LenkeFølgende er funnet i kirkebøkene:Grete født 11 mai 1832 i Kolvereid (nr 34): LenkeOluf Reinert født 12 aug 1834 i Kolvereid (nr 69): LenkePaul Edvard født 12 feb 1838 i Vikna (nr 23): LenkeInnflyttet til Borgan i 1836 (nr 4 og 5, barna ikke nevnt): LenkeVed Eriks død 24.04.1882 oppgir KB ikke fødested, kun at han var Strandsitter født 1805. (nr 14): LenkeVed Karens død 25.071882 oppgir KB at hun var født i Trondheim 1800. FT1865 sier også at hun var født i Trondheim. (nr 15):

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Wenche Schjoll

Jeg søkte på FS og fant Ole Eriksen og Karen Olsdatter Kystad gift i Vor Frue Kirke i Trondheim 5. oktober 1830Ved søk i kirkeboka fant jeg da Ole Eriksen benevnt som Ole Eriksen Wiigdahl - kan dette være de du er på jakt etter? LenkeOle er født i Quernes (26 år ved giftemål) med far Erich Olsen Wiigdahl og Karen er født i ?Byåsen? (30 år ved giftermål) med far Ole Kystad.mvh Wenche

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Tusen takk Wenche.Du har nok helt sikkert funnet riktig ekteskap.Det er å anta at det er 'mi' Karen som ble døpt 5.april 1801, Lade i Strinda.(Dåp nr 11 der far er Ole Hellausen og mor er Guru Olsdatter.) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16286&idx_id=16286&uid=ny&idx_side=-10>LenkeKystad gard blir i kirkeboka ved Karens dåp kalt Kjøstad, og familien finnes igjen i FT1801 som Ole Hellausen og Guru Olsdtr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Dag!Fant en som heter Ole,født 1804,med far Erik,i kirkeboken Kornstad i Kvernes1789-1819.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kornstad i Kvernes, Ministerialbok nr. 570A04 (1789-1819), Døde og begravede 1804, Fødte og døpte 1804, side 342-343. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16097&idx_id=16097&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Finner ingen gård i Møre/Romsdal som heter Vigdal/Wiigdal/Wikdal eller lignende i 1801 tellingen,så det navnet må de ha tatt senere .Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Takk Ann-Mary.Ja, jeg har også kikket litt på denne dåpen, men ettersom det er mange flere potensielle fedre 'Eric Olsen' i Kværnes i dette tidsrommet, blir det noe vanskelig uten å kunne knytte navnet Wiigdahl til en av dem.Jeg tyder navnet på faren ved dåpen som Eric Ols Stakvig? Vikdal kan jo komme fra en husmannsplass eller liknende, men uten lokalkunnskap blir dette noe vanskelig. (FT1801 for Kværnes har jo ikke referanser til gardsnavn).Min teori er at de kan ha tatt navnet fra Børsa/Skaun etter å ha flyttet dit. Jeg mener å huske at det er en gard med det navnet i dette området.mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Ja,det stemmer at det er en plass som heter Vigdal i Buvika ,som lå under Byneset ,og er i samme område som Børsa:Vigdal,Buvigen,Byneset, 1801: LenkeMvh Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Ann-Mary.Det bor jo vitterlig en Erich Olsen på garden Vigdal med kone Mali Pedersdatter i FT1801 Kan være opphavet til 'min' Ole Eriksen ?? !!Kan sporet til Kværnes være feil, og at det er foreldrene som er derfra?mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Det kan godt være,men det kan også hende at Erik har kommet flyttende dit,og blitt gift på stedet.Vi får prøve å finne vielsen for Erik og kona Mali Pedersdatter på denne tellingen i 1801!Ser at datteren Mari er 8 år.Da burde vielsen finnes omkr.1793.Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei igjen ,Dag!Tror jeg går bort fra gården i Buvika foreløpig.Fant en gård i Fosnes som heter Wiigdalle.Beliggenheten på den 'Vigdal' passer kanskje bedre med at de oppholdt seg på Vikna? LenkeMvh Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Dag! Tror nok at Ole Vigdal er født i Kvernes,Kornstad,på Nord Møre.Tellingen 1865 viser at Kvernes er fødested.Har også mer og mer tro på denne gården Wiigdalle på Flatanger,at Ole og kona Karen Olsdatter kom dit på et eller annet tidspunkt ,for så å havne på Vikna.Disse plassene er jo ikke så langt fra hverandre.Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Hei igjen.Ja jeg har også sett denne 'Vikdal'-garden i Flatanger, men har sett litt bort fra den, ettersom Ole Eriksen ble gift i Trondheim, og at dette er Buvika 'på løypa' nordover fra Møre og til Namdalen. Jeg har leita etter en eventuell konfirmasjon til Ole, men han har jeg ikke funnet i Buvika. Det kan jo tenkes at din teori stemmer, elleer at familien tidlig på 1800-tallet har flyttet igjen og da til Trondheim. Jeg må lese gjennom kirkebøkene for Flatanger i perioden (Fosnes).mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Hei Dag! Har funnet at denne Ole Eriksen Stakvik flyttet til Trondheim.Tror det kan være broren Amund Eriksen Stakvik som også flytter dit samtidig. Se venstre side!:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kornstad i Kvernes, Ministerialbok nr. 570A05 (1819-1829), Utflyttede 1823-1829, side 448-449. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16098&idx_id=16098&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Innflyttet 12 juni 1836 til Borgen,Nærøy,Ole Eriksen Vigdal,30 ,og Karen Olsd,33.Innflyttet fra Kolvereid.Han står som født i Trondheim,men det må være feil innførsel i kirkeboken!Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nærøy, Ministerialbok nr. 784A04 (1829-1859), Inn- og utflyttede 1836, side 519. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2523&idx_id=2523&uid=ny&idx_side=-401>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Endre Holten

Sjå Eideboka, bind 1, side 83: Ole Eriksen Stakkvik, f. 1804. Dro til Trondheim i 1829. Kirkeboka nemner han som bøkkersvenn, tradisjonen i slekta sier baker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Takk, Ann-Mary og Endre.Denne Ole Eriksen Stakkvik begynner å bli særdeles interessant. Navn, alder og yrke passer jo glimrende.Endre (#15) nevner at denne karen skulle være bøkkersvenn ihht Eideboka, og dette stemmer godt med innførslene i Nærøy kirkebok da de tre barna ble født (se #1) samt da han giftet seg i 1830 (se #2).Det som nå gjenstår er å finne ut av hvorfor han (og faren!) kalles Wiigdahl når han gifter seg ca ett år etter at han flyttet fra Kvernes til Trondheim. Det er jo ingen rimelig grunn til at han, som innbygger i Trondheim, i løpet av ett år skulle skifte etternavn? Kan Eideboka vise til eventuelle plasser med et slikt navn ? Dersom ikke Eideboka (eller andre med lokalkunnskap) har en forklaring; når og hvorfra tok han dette navnet? Kan det være en forsinkelse i registreringen i kirkeboka for Kvernes, slik at ei 'mellomlanding' på Vigdal i Buvika fremdeles kan være en mulighet samt at presten har brukt brudgommens etternavn ukritisk på faren i 1830?mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Endre Holten

Innført i Kirkeboka for Kvernes/Kornstad 1829: 'Attest af 14. februar 1829. Ole Eriksen Stakvig, 25 aar, bødkersvend, til Trondhjem' Ingen plasser her omkring med namn som ligner Vigdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Takk Endre.Har du noen indikasjoner at presten har vært noe sen i registreringen av utflyttede?Har du funnet dødsår og sted for Erik Olsen (Stakkvik)?mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Endre Holten

Dag! Første spørsmål: Nei. Andre spørsmål: f. 1766, d. 1815. Han bøksla Øvergarden i Stakvika 1796-1815. Gift 1797 med Randi Paulsdatter fra Lesja, f. ca. 1769, d. 1841. -endre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Fjær

Takk Endre.Dette gjør det ikke særlig enklere...Her nå vi ha tilknytninger til en gard Vikdal ! Uten denne kan vi ikke med sikkerhet knytte Ole Eriksen til mannen som kommer til Namdalen ca 1832.mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Oldervik

Du veit sikkert om at gardsnamna vart nytta meir som addresse enn som slektsnamn på 1800-talet. Eg har sett at særleg dei som flytta til byen gjerne tok med seg namnet på garden der dei sist budde då dei flytta. Ofte var det nok at dei hadde vore på ein gard i teneste eit par månader. Om det var slik i dette tilfelle veit eg naturlegvis ikkje, men slike spor kan ofte vera svært vanskeleg å finna, om ikkje born vart fødde på den aktuelle staden e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Angående Ole Eriksen Vigdal: Fant to søsken av ham på FS,Povel,døpt 19 april 1801 ,Kornstad,Møre og Romsdal. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220835150&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke ,og Amund,døpt 4 feb 1810,Kornstad,Møre og Romsdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Dag!Ved innflyttingen til Borgen står det at han kommer flyttende fra Kolvereid.Har du sett etter innflytting til Kolvereid,fra Trondheim?Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Endre Holten

'Norske Gaardnavne' (O.Rygh) nemner også ein gard Vikdal i Sør-Flatanger. Ole Eriksen er nemnt som bøkkertmester ved ein av barnedåpane. Er sjangsane for at det vart dreve produksjon av sildetønner i sjøbygdene her ute, større enn inne i Buvika?-endre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ann- mary engum

Endre!Det er vel den gården jeg nevner i innlegg 10,som på 1801 tellingen blir kalt Wiigdalle,Flatanger. Mvh Ann-Mary

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.