Gå til innhold
Arkivverket

[#50497] Billedhuggeren Robert Alfred Dietrich (1877-1913) fra Tvedestrand


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 14 i den debatten det er lenke til i (27): Det er nok tvilsomt om Gustav Vigeland og Robert Dietrich var naboer på Hammersborg. Sistnevnte oppholdt seg nemlig fra sommeren 1902 til høsten 1904 i København, der han arbeidet i billedhuggeren Ludvig Brandstrups atelier (sistnevnte var imidlertid en god venn av Vigeland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Men kan noen da svare meg på hvilken Dietrich som ble ansatt for å tegne møbler på Edvard Sandvolds møbelsnekkerversksted (som i dag er bygd til borettslag) på Gjøvik rundt 1903-05? Jeg har aldri sett noe fornavn på vedkommende, og vet heller ikke noe om alder. Jeg vet selvsagt heller ikke om det er samme familie... Sandvold solgte møbler til bl.a. Steen & Strøm, men gikk konkurs eller ble stanset noen få år senere. Noen som vet hvem denne Dietrich var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En kan ikke se bort fra at det kan ha vært Robert Alfred Dietrich (dersom de årstallene du oppgir, er litt fleksible). Han var jo også utlært billedskjærer. En annen billedhugger med samme bakgrunn som Dietrich - Aksel Waldemar Johannessen - og som også bodde en periode på Hammersborg, designet i hvert fall møbler for Edvard Sandvold: LenkeOm det var Robert Dietrich som hadde oppdrag for Sandvold, vil jeg imidlertid tvile på at han kan ha hatt noe mer enn kortere opphold på Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I ft. 1900 bodde Aksel Wilhelm Johannessen i Keysers gate 13 - kun et par steinkast fra der Robert Dietrich bodde. Begge var da billedhugger-elever hos Lars Utne på Tegneskolen (håndverk- og kunstindustriskolen). Det er jo i hvert fall et pussig sammentreff - særlig da vi altså vet at A. W. Johannessen ble engasjert av møbelprodusent Edvard Sandvold - og at sistnevnte en periode først i forrige århundre også hadde en Dietrich i sitt brød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk! Og Anton Richard Dietrich bør vel da være død en gang mellom Gudruns dåp og tellingstidspunktet for ft. 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger forresten merke til at Gudrun var godt over 2 år da hun ble døpt. Fødselsåret er rettet fra 1898 til 1896 (og det samsvarer med oppgitt fødselsår i ft. 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gudruns dåp i ministerialboka: LenkeI kommentarfeltet: 'Barnet er født i Kristiania'.Kanskje familiens opphold på Lille Høvik har vært av midlertidig art? Jeg finner ikke Gudruns søster Mathilde (f. 1897) døpt i Østre Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Min bestefar, snekkermester Hans Petter Christiansen var formann hos Sandvold fra før oppstarten, ifra 1899, og til han begynte for seg selv på Gjøvik i 1907. Det ble tatt et gruppebilde utenfor verkstedet, det skal være fra 1902. Der er verken Dietrich eller A.W. Johannessen med. Men jeg vet positivt at min bestefar og Dietrich var både kolleger og familievenner, så det må ha vært fra eller etter 1902, og skal ha vært i tiden hos Sandvold. H.P Christiansen og familien flyttet forøvrig til Lillehammer sommeren 1910, etter at han hadde drevet for seg selv i 3 1/2 år. Det ble forøvrig sagt at det var altfor dyrt å ha Dietrich i arbeid som tegner/designer, 'det kunne jo ikke gå å ha en som bare drev med det', ble det sagt. Forøvrige noen pussige personsammentreff dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Carsten. Jeg synes det står barselkrampe som dødsårsak. Da døde hun nok i forbindelse med eller rett etter datteren Mathildes fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De kan ikke ha vært enkelt for Anton Richard Dietrich å bli alene med to små barn. Dermed var det vel ikke så unaturlig at hans ugifte søster Henriette tok seg av dem - og dermed er det jo slett ikke sikkert at han var død før 1900, selv om jeg ikke har funnet ham i folketellingen. Han var altså snekkermester. Kan det rett og slett ha vært han - og ikke broren Robert - som var engasjert av møbelfabrikant Edvard Sandvold på Gjøvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

På Gjøvik By Kirkegård ( Lenke ) finner jeg begravet 29/5 1928 Kristine Dietrich, adr Christiesgate 2, hustru, 60 år (linje no 746) og begravet 23/11 1939 Richard Dietrich, arkitekt, adr. Østre Totensvei 11, 76 år (linje 1244).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var interessante opplysninger! Den Richard Dietrich du har funnet, bør altså være født ca. 1863 - og billedhugger Robert Dietrichs eldste bror, Anton Richard Traugott Dietrich var altså også f. 1863. Kan det være han, da - som i så fall har giftet seg på nytt som enkemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg får fremdeles ikke kontakt med de skannede kirkebøkene, men via hjemmesiden til Gjøvik og Toten slektshistorielag fant jeg Christine Dietrichs kirkebokførte begravelse. Hun døde 22/5 1928 og ble begravet 29/5. Fullt navn: Fru Henriette Christine Dietrich. Født 28/11 1868 i Slagen (?): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirkebøkene virker igjen, og jeg har lett etter en mulig dødsinnførsel for Anton Richard Dietrich i kirkeboka for Gamle Aker. Det har jeg ikke funnet, og jeg begynner å bli nokså overbevist om at han var i live etter 1900 (selv om jeg altså ikke er i stand til å finne ham i folketellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har en mistanke om at den Eleonore Ek, somi ft. 1900 for Kristiania er gift med den svenskfødte smeden Ernst Vilhelm Ek, må være identisk med Robert Dietrichs søster Ingeborg Leonore (f. 1870 i Tvedestrand): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen, Carsten. Da har vi altså funnet Ingeborg Leonore - og jeg har lagt inn et spørsmål til Unni Lauvås når det gjelder arkitekt Richard Dietrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.