Gå til innhold
Arkivverket

[#50497] Billedhuggeren Robert Alfred Dietrich (1877-1913) fra Tvedestrand

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Glimrende! Valborg Camilla Dietrich ble altså gift med Claus Martin Clausen fra Kragerø - de fikk en sønn i 1909, og var da bosatt i Book County, Illinois. Lenken viser også at Valborg døde i 1922.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så sannelig! Da må det ha vært den yngste søstera, Aasta Otilie, billedhugger Robert bodde hos i København i peroden 1897-99. I NBL blir det i hvert fall opplyst at han i den perioden bodde hos en søster som var gift i København. Jeg tenkte meg at det måtte være Emilie Marie, som jf. kirkeboka for Holt emigrerte til Danmark i 1891. Sannsynligvis traff hun Sophus Linnemann,som hun ble gift med, der. Men de får altså en sønn i Illinois i 1892 - og er dermed uaktuelle som vertskap for Robert i København flere år senere. Nå opplyser kirkeboka for Holt at den tunghørte Aasta Otilie ikke emigrerte til Danmark før i 1901, men det kan jo skyldes en form for etterdatering.Da er alle Robert Dietrichs søsken - med unntak av broren Hugo Volkmann Dietrich (f. i Tvedestrand i 1873) et stykke på vei 'plassert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo Volkmann Dietrich ble altså konfirmert i Tvedestrand i 1888 - nærmere bestemt 7. oktober. Ingen margkommentarer om ev. senere flytting, som tilfellet er med flere av søsknene. Han viste 'temmelig god' kristendomskunnskap, men var 'mindre oppmerksom'.Jeg har ikke funnet ham død i Tvedestrand før 1900 (han var f. 11/10 1873) - og jeg finner ham heller ikke i ft. 1900 (landsomfattende søk). Muligens dro han også til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Norsk kunstnerleksikon døde Robert Dietrichs mor, Olene Aasille (Andersdtr.) Dietrich i 1916, men jeg kan ikke finne henne begravet i Tvedestrand/Holt. Kanskje hun har flyttet til et av barna på Østlandet - eller kan hun ha reist til Amerika på sine eldre dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vi ikke fått med oss! Hennes fulle navn var for øvrig Adolfine Henriette - født 28/2 1879 i Tvedestrand, døpt 14/4 s.å. i Holt kirke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet altså foreløpig ikke hvor det ble av Robert Dietrichs bror, Hugo Volkmann Dietrich (f. i Tvedestrand 1873). Siste livstegn fra ham er konfirmasjonen i 1888.Jeg vet heller ikke hvor mora, Olene Aasille Andersdtr. Dietrich, døde - men årstallet skal ha vært 1916.Jeg leter ellers etter mulige spor i Danmark (fortrinnsvis København) etter søstera Aasta Ottilie (f. 1880 i Tvedestrand) - meldt utvandret til DK i 1901, men må rent faktisk ha reist dit 2-3- år tidligere.Dessuten hadde det vært artig å vite mer om Anton Richard Dietrichs virksomhet som møbeldesigner på Gjøvik! Jeg vil anta som sannsynlig at han - i likhet med billedhugger-broren - kan ha vært elev ved Den kgl. Tegneskole i Kristiania i 1890-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått hjelp av Anne Mortensen i DIS-Danmarks diskusjonsforum mht. Robert Dietrichs yngste søster - Aasta Ottlie. Hun ble tydeligvis ikke så lenge i Danmark - men emigrerte som så mange av søsknene til USA:Navn: Dietrich, Aasta Stilling: Jomfru Alder: 22 Bestemmelsessted: N.Y. Kontrakt nr.: 328400 Forevisningsdato: 8/26/1903 Fødested: Norge Fødesogn: ? Sidste oph.sogn: Gentofte Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Gentofte Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State Skibsnavn: United States Bemærkninger: ANM: Annulleret. IDkode: D0103D0904 --------------------------------------Navn: Dietrich, Asta Stilling: Frøken Alder: 23 Bestemmelsessted: N.Y. Kontrakt nr.: 416800 Forevisningsdato: 11/4/1903 Fødested: Norge Fødesogn: ? Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Kbhvn. Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State Skibsnavn: Oscar II IDkode: D0304D0201 Opplysningene er hentet fra den danske Udvandrerdatabasen.----------Da er det selvsagt et mysterium hvilken 'gift søster' Robert kan ha bodd hos i København 1897-99. Kanskje beror den opplysningen på en misforståelse. Emilie Marie var da allerede i Chicago, mens Aasta sannsynligvis fremdeles var i Tvedestrand - og hun var slett ikke gift (hun var jo også bare 16 år i 1896).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er Emilie Maries og ektemannen Sophus Linnemanns utvandring fra København til Chicago i 1891 (kilde www.ddd.dda.dk):Navn: Linnemann, Emilie Stilling: Hustru Alder: 25 Bestemmelsessted: Chikago Kontrakt nr.: 146700 Forevisningsdato: 5/12/1891 Fødested: ? Fødesogn: ? Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Kjbhvn. Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois Skibsnavn: Hekla IDkode: D8991L2606Navn: Linnemann, Sophus Stilling: Maler Alder: 28 Bestemmelsessted: Chikago Kontrakt nr.: 146700 Forevisningsdato: 5/12/1891 Fødested: ? Fødesogn: ? Sidste oph.sogn: København Sidste oph. amt: København Sidste oph.sted: Kjbhvn. Bestemmelses land: USA Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois Skibsnavn: Hekla IDkode: D8991L2605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Håkon (36) - jeg håper det er OK at jeg legger en lenke her til din gamle tråd vedr. Edvard Sandvolds snekkerveksted på Gjøvik. Der har du jo også presentert et fotografi av arbeidsstokken (fra 1902?). Om jeg forstår deg rett, er det definitivt avklart at Anton Richard Dietrich ikke er med på bildet. Jeg er uansett interessert i ytterligere opplysninger om hans virke hos Sandvold, om slike skulle finnes.Her er lenken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det r ikke bare Hugo Volkmann Dietrich som er borte fra 1900-tellingen. Han kan jo gjerne være død før det (men ikke i Tvedestrand), uten at jeg har registrert det. Heller ikke Anton Richard Dietrich er å finne der - og nå vet vi jo at han levde helt til 1939.Anton Richards to døtre er det altså søstera henriette som tar seg av i 1900 - og jeg har begynt å lure på følgende: Kan han ha hatt midlertidig opphold i København etter at den første kona døde i 1897? Robert Alfred arbeidet/studerte bl.a. i Hans Christian Petersens dekorasjonsverksted i Kbh. 1897-1899. Der ble det arbeidet både med dekorasjonsskulpturer og billedskjæring, så vidt jeg vet. Det er vel ikke utenkelig at Anton Richard også kan ha vært der en periode, og at det er grunnen til at han ikke er registrert i ft. 1900. Uansett: Han bør jo ha hatt en faglig bakgrunn/utdannelse utover det å være snekker for å få ansettelse som møbeldesigner på Gjøvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig har Henriette Kristine giftet seg med enkemannen Anton Richard Dietrich ikke så lenge etter dette - sannsynligvis i Kristiania, uten at jeg så langt har vært i stand til å finne vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra disse opplysningene i ft. 1865 kan det vel se ut til at fødselsopplysningene for Henriette Kristine Hanche ved begravelsen på Gjøvik i 1928 er litt unøyaktige:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde denne tråden 'varm'. Anton Richard Traugott Dietrich og Henriette Kristine Hanche må altså ha giftet seg tidligst i 1902. Jeg har lett i de mest aktuelle kirkebøkene for Kristiania, samt østre og vestre Bærum etter vielsen - foreløpig uten resultat. Har også sjekket Gjøvik.Anton Richards to døtre, Gudrun (f.1896) og Mathilde (f. 1897) bor i ft. 1900 på Fagerli i Bærum hos Anton Richards ugifte søster Adolfine Henriette - men hun dro til Chicago høsten 1903.Anton Richard er, som nevnt, ikke å finne i ft. 1900. På et eller annet vis har han 'unngått' tellingen. Min hypotese er at han da befinner seg i København. Døtrene har han så midlertidig overlatt i søsterens varetekt, siden han selv var blitt enkemann like etter den yngste datterens fødsel.Opplysninger fra Per Håkon Christiansen (her i tråden) tyder på at Anton Richard Dietrich ca. 1903-05 ble ansatt som møbeltegner hos Edvard Sandvold på Gjøvik. Der blir også døtrene konfirmert hhv. i 1911 og 1912.Jeg leter altså (blant annhet) etter vielsen mellom Anton Richard Traugott Dietrich og Henriette Kristina Hanche - antakelig rundt 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.