Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#50637] Herman Dommersnæs og Valborg Framnæs, utvandret til USA 8.7.86 HEKLA

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei!Kanskje litt på kanten av temaet, men jeg tar sjangsen.Kanskje det er her jeg skal finne løsning på ett gammelt mysterium?Jeg er i besittelse av en bok som heter Luthers Sande Kristendom som jeg har arvet etter min bestemor.På første side i denne boken har min tippoldemor Kari Hermandsdotter Dommersnes (antaglig like før hun døde), i 1892 signert og skrevet at denne boken tilhører henne.På denne første siden er det også skrevet ned et navn med adresse:Jeg er ikke så flink med gammel hådskrift, men det ser ut til å være enten J eller T Hermandson (kun denne første bokstaven som er usikker resten er tydelig) med adresse Mount Valley, Vinnebago Co, Iowa, USAEr dette en etterkommer etter denne Herman som utvandret?Bjarte

Gjest Arnfrid Mæland

Kjenner du til hvilken Herman som var Karis far?Det var flere Dommersnæs-familier, og det ble utvandret fra alle, så vidt jeg vet. Jeg forstår det slik at din tippoldemor døde i 1892. Bodde hun i Fjellberg da? Var hun gift Dommersnæs?Min tipptippoldefar het Herman og bosatte seg på Dommersnæs (men han var fra Opsanger, Sunde). Han og konen Mari hadde datteren Madele (min tippoldemor). Hennes mor, Mari, døde tidlig, og Herman ble gjengift med sin niese, Madel Tørresdtr, og han fikk flere barn med henne. Eldste datteren Kari var f 1826. Kan det være 'din' Kari?

Gjest Bjarte Hesjevoll

Kari Hermandsdotter Dommarsnes (1826-1892), datter av Hermand Gudmundson Opsanger (1773-) og Magdele Tørresdotter (1796-). Hermand var oggså gift med Marie Johannesdotter.Kari Hermandsdotter var gift med Iver Knutson Dommarsnes (1831-1884). Begge var fra Dommarsnes, Ølen/Fjelberg. De bodde på Tveit indre i Sveio. Har vært der en gang, det er vel ved eller på Erve?Bjarte

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er din tippoldemor Kari halvsøster til min tippoldemor Madele (samt at min tipptippoldemor Mari var tante til din tipptippoldemor Magdele, begge gift med Herman Gudmundsen), og du og jeg er i hvertfall 5-menninger.Se forøvrig debatt Lenke Mvh Arnfrid

Gjest Arnfrid Mæland

For å si det sånn, Magdeles mor, Kari Gudmundsdtr var søster til Magdeles mann, Hermann Gudmundsen. Vet ikke om vi får en eller annen relasjon der også, nei glem det, -nå har jeg en firmenning (O. Søreide) og en halv-femmenning på Sotra, -ikke verst.

Gjest Norodd Hagenson

Her var litt artig informasjon. Takk for linken om slekta til Cornelius Anderson.Jeg stusset litt over navnet Mount Valley, men ser at det er et township like ved Leland, ikke en by: Lenke

• 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har fått god hjelp til å finne Herman og Valborg Dommersnæs i USA. Jeg mangler likevel opplysninger om: 1. Valborgs dødsfall. Hun var født 17.2.1842 Framnæs, Fjellberg, og er nevnt siste gang i 1886. 2. Herman og Annas barn: a Victor Thomas Haagensen f ca 1903 b Myrtle Martha Haagensen f ca 1905 c Leslie Haagensen (f. 1907 - Iowa, d. 1972 - Los Angeles) d Hortence Viola Haagensen f ca 1910 e Woodrow Haagensen f ca 1918 Takknemlig for all hjelp. Mvh Arnfrid M

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Stemmer ikke helt med Hortence Viola, men bør kanskje ses nærmere på likevel.California Death Index, 1940-1997Name: Hortense Agnes Johns [Hortense Agnes Haagenson] Social Security #: 548167910 Sex: FEMALE Birth Date: 21 May 1909 Birthplace: Iowa Death Date: 27 Dec 1958 Death Place: San Luis Obispo Mother's Maiden Name: Hanson Father's Surname: Haagenson- Hanne Line -

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det kunne jo være vår Hortense. Lurer på om Annas far het Hans, -det har vi vel ikke funnet noe om. Vet vel egentlig ikke hvem Anna var...om hun var f i Norge eller USA, eller hvem hennes foreldre var. Men mener det sto et sted at hun også emigrerte i 1886, ....Så kanskje emigrantlistene kan fortelle noe om dette.Igjen tusen takk, Hanne Line.Mvh Arnfrid

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Hanne Line,har du noen tips til hvordan jeg kan finne Anna og H. O. i emigrantlistene, -Hansen er jo et ganske vanlig navn, likeledes Anna. Har prøvd, men det er ganske vanskelig med så mange treff. Hansen kan dessuten være farens etternavn, og ikke fornavn.Mvh Arnfrid

• 8 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Den Haakon Martin som emigrerte i 1886, nevnt i (3), er ikke 'min'. I den norske databasen fremkommer det at han tilhører en Haagensen-familie fra Elverum; LenkeMed andre ord så er ikke Haakon Martin Haagensen f 15.12.1868 funnet.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.