Gå til innhold
Arkivverket

[#50767] Spm angående Anne Knudsdatter Aalen død på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Lars Joensen står oppført i bygdebok for Ålen som en av 10/12 som flyttet til Røros i forb. med gruvedrifta. Har lett en del i Ålenboka. Ser under Grytbakk gnr.12/1 og Nordstu Kirkhus gnr.21/1 at på begge gårder går navnene Jon og Lars igjen.Både på Grytbakk og på Nordstu Kirkhus var det sønner som het Jon Larsen og født ca. 1660. Kanskje en av dem fikk en sønn Lars rundt 1680 som dro til Røros.Håper og finne skifte hvor dette kan belyses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er nok riktig kandidat Astrid. Rørosboka bind 4 side 304 sier at etter manntallet 1701 er han 16 år og tjener hos proviantskriver Hans Nielsen Flensborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet om denne Erich Grytbach på Røros i 1701:LenkeJeg har dåpen på hans datter Anne 8 Trin 1696, en datter Ingeborg 21 Trin 1693 og Ole 6 post Trin 1692. Da datteren Ingeborg ble døpt, står faren som Erich Jonsen Grytbach.Nå er vel han alt for gammel til å være noen bror, men han kunne vel høre til på Grytbakk 12/1 som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Nå må jeg vel passe på så jeg ikke dobbelfører noe.Hvis det er navnet Grytbakk eller Kirkhus det ender i her.Har navnet Grytbakk/ Kirkhus på programmet mitt er morsomt hvis det ender opp i noe av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Nordstu Kirkhus, gnr.21/. Jon Kirkhus som drev her først på 1600-tallet døde først på 1660-tallet, og i 1664 er det sønnen Lars som har overtatt. Han hadde en bror som var to år eldre. Han het Jon og var oppført som husmann året etter. Sannsynligvis var han ikke fullt arbeidsfør, slik at det var umulig for har og overta ansvaret for gårdsdrifta. Denne Jon kan jo hatt en sønn Lars som ikke så noen fremtid i hjembygda og dermed for til nabobygda hvor det var arbeid. Disse to brødrene var født ca. 1630 så det kan jo heller være at Lars (nevnt over) var bestefar til Lars på Røros.På Grytbakk, gnr.12/1 var det først på 1660-tallet to brukere, brødrene Lars og Jon som brukte like stor del av gården. Dette er vel også kandidater som aner til Lars på Røros. Disse to er også født ca.1630, men her er Lars eldst. Deres far het Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Astrid. Nei jeg er ikke helt sikker. Men det skiftet jeg fikk referert ifra fra deg etter Knud Andersen Berggesell er nok foreløpig det nærmeste jeg har kommet. Kona var Elisabeth Pedersdatter.Lars og Anne kalte jo sitt første barn Elisabeth så foreløpig har jeg Knud og Elisabeth som Annes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det er jo to og et halvt år siden da, og itillegg med den veldige varmen vi i Tr.lag opplever for tiden, kan jo enhver bli litt glemsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Inger Lyngstad

Jeg leter etter aner til Jon Knudsen, se min tråd LenkeI den anledning fant jeg Knud Joensen Aalen, som her er far til Anne Knudsdtr. Aalen f. 1734.Noen som kjenner mer til Knud Joensen Aalen, evt. om han har en sønn Jon f. ca 1715?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.