Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Forsberg

[#50830] Momme. Tyding av skrift. Kongsberg

Recommended Posts

Gjest Terje Forsberg
Lenke Kan noen tyde teksten om Ole Clausen Momme i tredje avsnitt? Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Begravet 4. juli 1778: 'Ole Claus. Momme, gift Mand fra Glittre, som ved een u-lykkelig hendelse skiød sig til døde paa Sølversborg-Grube; gl. 45 Aar, alle Kl. fri'Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Bragstad

Lenken virker ikke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Lenken virket hos meg.Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Forsberg

Hei. Det var fint, men hvor er Glittre ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Lunde

Glitre er i Kongsberg, på østsiden av Numedalslågen, der Laagdalsmuseet ligger i dag.mvh Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Forsberg

Takk. Glittre er vel ikke hans födested, har prövd forgjeves å finne det.Pröver også finne en forbindelse til Mommefamilien i Skoger og Drammen.Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg svarer her i stedet for 56223, slik at Terje slipper alle mailene.I 1771-manntallet finner jeg en kar som kanskje er den du leter etter: Ole Clausen, hauer ved Silber Spuhr gruve, 37 år, født i Drøbak, tjenestetid 18 år, gift, har 3 barn.Jeg finner samme kar i 1765: Ole Clausen, hauer, 29 år, født i Drøbak, tjenestetid 8 år, gift, tilhold i Bergstaden.Håper dette kan hjelpe deg videre. Men manntallene er langtifra fullstendig, så han behøver ikke stå der i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Forsberg

Takk Bjørg, Det kan stemme, han giftet seg med Abelone Pladt i 1764 og har tre barn i 1771, Drøbaksporet er nytt i denne sammenheng, men fraværet av navnet Momme gjør det kanskje tvilsomt ? Mvh. Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Forsberg

Finnes det tilsvarende manntall for Konnerudverket som for Kongsberg ? Mvh. Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.