Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Først takk til Erlend for kollektbøker. Det tar tid å bla seg gjennom slike lister, men det dukket opp et par personer jeg aldri har hørt om før denne gangen også.Så til måten å legge ut på. Jeg er ikke så sikker på at Webbok eller PDF er bedre enn Picasa. Hvis man innstallerer Picasa på egen PC slår løsningen ut det meste mht vilkårlig forstørring og justeringer av dårlige bilder. Dessuten kan man laste ned bildene til egen pc, noe en del av de andre løsningene ikke tillater. Den beste løsningen som alternativ til Picasa er vanlig pdf. Web-bok synes jeg er en dårlig løsning - løsningen har kun en fordel og det er å begrense tilgang til materialet.God Jul til dere som legger ut, og takk for mye interessant materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore O-Haugerud

Erlend Eriksen MæhlumSer at du har lagt ut noen dragonruller fra Trøndelag, 19.12.2009 11:03 (346) Kjenner du til følgende :Er noen av de militære mannskapsrullene for sognerytterne N.fjelds bevart i perioden 1670 til nedleggelsen i 1682 ??Søker etter : 67658: Rittmester,- Johan Friderich Kalensky , død 08.03.1693 ,- løse tråderHan var Lnt. Ved sognerytterne N.fjeids til 13/5 1682, da han blev Int. ved obl. Scharnhorsts fra Danmark hitop sendte gev. Eskadron rytterePå forhånd takk Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. Desverre så har jeg ikke vært borti noen ruller før de jeg la ut nå. Hvis det eksisterer noen så vil de nok ligge som vedlegg til noe regnskap ell., og ofte er det bare rene navnelister. Jeg ser at Johan Fredrich Kalensky er i rullen fra 1682 som Tom Larsen har lagt ut. Derfor så er det nok lettere å lete i regnskap/brev/lister/ruller for regimentene på østlandet i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Så har jeg lagt ut: Arendal: Arendals borgelige realskole elevlister 1809-1811 [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/ArendalArendalsBorgeligeRealskoleElevlister18091811?feat=directlink>Lenke Toten: Dragoner og soldaters bidrag til fattigkassen 1741 Lenke Register kongebrev år 1721-1725 (Stattholderarkivet) Lenke Slidre i Valdres: kommuniserende ungdom og deres bidrag til tugthuset 1743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ikke før kl 16.00 i morgen. Da skal vi feire jul i Nittedal med barn, barnebarn og et ekstra sett med besteforeldre. Vi går til dekket bord og skal bare kose oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for hygggelig hilsen, Berit. Hvordan fant du siden?Siste luke i min 'adventskalender' inneholder 3 kilder. Dermed runder vi 600 kilder totalt: Formueskatten 1789 for hele Akershus Amt, Fredrikstad 1700 Skattemanntall og Fredrikshald 1699 Skattemanntall.Så gjenstår det bare å ønske dere alle en riktig god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

OK da, alle barn vil gjerne ha en gave på 1. juledag også. Siden vi alle innerst inne er barn i julen, så har jeg lagt ut: Tønsberg og Holmestrand 1711-1714 Manntall og tingsvitner i forbindelse med skader til sjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJa, jeg gleder meg som et barn hver gang det kommer noe fra Vestfold (selv om det er mye annet godteri her også). Men når jeg prøvde å åpne 1-dags pakken var den tom! Jeg finner ikke denne kilden?Fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg må ha glemt å trykke på 'legg til', men nå er den på plas. Siden jeg skuffet, spanderer jeg også 'Tønsberg og Holmestrand 1707 Manntall'. Ha en fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kari: Tviler på at det er særlig mange som er skuffet, slik som du står på og legger ut. Dessverre har jeg ikke særlig mye slekt i 'dine områder', og leser fremdeles mikrofilm på enkelte kilder som ikke er utlagt. I dag har jeg vært og lest mikrofilm på skifter for Stjør-Og vardal 1785-1796, og den har jeg på fjernlån. Tror det er mange som setter stor pris på det du gjør Kari, og det samme gjelder for de andre som gjør det samme. Bare så synd at jeg enda ikke kan dra særlig nytte av det siden jeg har slekt i 'feil områder' i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg ble først nå oppmerksom på den kjempejobben du har gjort her, Kari -- tusen takk!! (Og takk også til alle de andre jeg ser har bidratt!)Jeg kommer til å studere materialet mye nærmere med stor interesse. Dette er et flott initiativ!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.