Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut 2 kilder for dragongårder som også inneholder manntall for Rakkestad fogderi i Østfold og div. prestegjeld i Jarlsberg grevskap (Vestfold). Har egentlig ikke brukt for det fra Vestfold selv, men synes det var inneholdsrikt og har en tro på at noen kanskje får brukt for det.For Rakkestad fogderi i Østfold (og 4 gårder i Vestfold): Kommisjonsforretning over 57 gårder i Rakkestad fogderi og 4 gårder i Jarlsberg grevskap, (manntall og gårdsbeskrivelse) 1726 [url="http://picasaweb.google.no/eemehlum/KommisjonsforretningOver57GarderIRakkestadFogderiOg4GarderIJarlsbergGrevskapManntal?feat=directlink>LenkeVestfold: Nye Dragon qvarter med manntall, Jarlsberg grevskap (Vestfold) 1717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Erlend. Lenker er laget.Hedmark slektshistorielag har besluttet å sende sine avskrevne kirkebøker til Digitalarkivet. Jeg feirer med å legge ut to ekstraskattemanntall fra Hedemarken 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Flott med tilgang på innholdsrike og supplerende kilder. En ting jeg likevel lurer på er om det går an å inkludere arkivereferansene til kildene som legges ut. Dette for å unngå mulig dobbeltarbeid.Hva er for eksempel arkivreferansen til 'Nye Dragon qvarter med manntall, Jarlsberg grevskap (Vestfold) 1717'?Grunnen til spørsmålet er at en lignende kilde ligger ute på Vestfold-slekt, men disse er vanskelig å skille fra hverandre, da arkivreferansen mangler.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ser ut som om det ene manntallet er en kopi av det andre......Men det jeg la ut er datert, så da var det ikke forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Erlend:Slett ikke. Ingenting er forgjeves og i hvert fall ikke her. Manntallet jeg jevnførte med er dette: http://www.vestfold-slekt.net/1717.htmlMen her er arkivreferansen denne: Kilderef.: NRA, 1. Sønnafjeldske (Akershusiske) dragonregiment, Pk. 32 - Lægdsrulle for Totenske, Hedemarkske, Laurvikske og Jarlsbergske kompani 1719, Katalognr. 1256.0/04Hvilket altså er forskjellig fra kilden du her gjort tilgjengelig, hvor arkivreferansen er: Arkiv: EA-1759 Sønnafjelske rytter- og dragondeputasjon Serie: F - Sakarkiv, 1690 - 1777 Riksarkivet Pakke: L0037 Matrikler og jordebøker 1717 - 1726 Plassering: 2B 026 6/2Kilden du har avfotografert er med på å bekrefte den antatte dateringen av kilden som er publisert i databaseform (ikke fotos av kilden) hos Ketil Firing Hanssen på Vestfold-slekt.Dermed er dette dobbeltnyttig (altså motsatt av dobbeltarbeid til samme nytte), og jeg har fått skjerpet bruken av egne øyne (bonus for meg personlig).Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Og hvor finner jeg den tiendelisten fra Hedmark ?Nå har jeg lett opp og ned i din 'blog' og finner det ikke, men jeg har jo flere ganger dokumentert hvor dum jeg er.Fylkesoversiktene er heller ikke i alfabetisk rekkefölge. Fant ikke Hedmark.Detil er mye så platt uleselig ? Man har fortalt meg at det må limes over i 'Notepad' og forstörres der, eller noe lignende, men dette er slitsomt hvis man er i ferd med å lete seg gjennom likt og ulikt.Jeg trenger vel litt oppdragelse her, og takker ydmykt. Jeg er ikke sur, tvertimot, bare takknemlig for alt det glimrende frivillige arbeidet som utföres.Hilsen, fra Helge R. Naess, London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Den ligger under Hedmark. Hedmark finner du etter Buskerud. Så vidt jeg kan se, ligger fylkene alfabetisk.Om bildene ikke blir store nok ved å klikke på forstørrelsesglsset øverst til høyre, foreslår jeg at du bruker et 'leseglass', dvs et avlangt forstørrelsesglass til bruk ved liten skrift. Det har jeg brukt selv mange ganger, spesielt på mirkrofilm. Det går fint å bruke på en PC-skjerm. Leseglasset holdes i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut følgende for Orkdal prestegjeld fra fotokopier i Skrondals arkiv hos Statsarkivet i Trondheim: dagskatt 1712-13, engeskatt 1745, ekstraordinære skatter 1743, husmannsskatt 1713 og 1718, kvernskatt 1718 og 1730, leidang 1740 og 1745, skatt av formue mm 1743, matrikkel for 1700, 1708, 1715, 1740, 1745 og 1751Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Frank H. Johansen ba om innrulleringsmanntall for Gildeskål.Var på statsarkivet på fredag og fikk da fotografert 1809, 1811, 1814, 1816, 1818, 1820, 1822, 1823 (kun Beiarn), 1826, 1828, 1836 og 1838.Da jeg ikke regner med å få tid til å bearbeide disse bildene med det første, kan de som ønsker det få tilsendt bildene.Hvert av de ubearbeide bildene er på ca 4,5 Mb, så et år er mellom 90 og 160 Mb.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Hurra, Arnt! :-)Fint om du kan sende et utvalg, f.eks. 1811 og 1826 til frankhjohansen krøllalfa gmail.com.Selv om det blir store e-poster, tror jeg Gmail skal takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Jeg har ikke lagt ut noe nytt på en stund og heller ikke laget lenker til det siste Arnt la ut. Årsaken er at jeg prøver å forbedre bloggen ved å lage et nytt opplegg. Listen med lenker har blitt veldig lang. Jeg har tenkt å legge lenkene ut i Google-dokumenter. Vi får da en liste over fylker med mer. Det blir også enklere å gruppere kildene under hver katagori. I tillegg kan de som legger ut kilder selv redigere listene over lenker. Det vil si at ting kan rusle og gå uten min medvirkning i perioder. Jeg har lagt ut et eksempel. Tar gjerne imot tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei!Det så veldig bra ut. Ryddig og oversiktlig.Takk for arbeidet du nedlegger til glede for alle.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut noe jordbøker/manntall over dragongårder: Ekstrakt av Sønnafjelske rytterkorps hoved- og jordebøker 1690 [url="http://picasaweb.google.no/110235783312511235601/EkstraktAvSNnafjelskeRytterkorpsHovedOgJordebKer1690>Lenke Kommisjonsforretning (beskrivelse og manntall) over ryttergårder sønnafjeld som går over til dragongårder 1701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut noen militærruller m.m:1.Smålenske nasjonale infanteriregiment, Lister (innrullerte/dimmiterte) mest fra 1730-tallet [url="http://picasaweb.google.no/110235783312511235601/1SmalenskeNasjonaleInfanteriregimentListerInnrullerteDimmiterteMestFra1730Tallet?feat=directlink>Lenke2. Opplandske nasjonale infanteri regiment, dimmiterte og innrullerte Lenke2.opplandske nasjonale infanteri regiment, div. lister 1744-1760 LenkeIdd og Marker sorenskriveri, overformynderiregnskap 1794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Takk til Erlend. Leser med interesse utlagte militære lister. Kan jeg håpe på at lister og ruller for 1.Opl.nasj.inf.rgmt. (Østre) kommer også? Spesielt interessert i Gudbrandsdalske kompanier. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei.Jeg fotograferer mest fra områdene jeg selv har slekt fra. Har ikke noe slekt fra Gudbrandsdalen og Hedemark, så jeg har ikke fotografert noe fra de områdene. Men jeg kan ha det i bakholdet om jeg før ekstra tid en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut litt mer:Synsforretning over dragongårder:Rakkestad, Skiptvet, Spydeberg, synsforretning over dragongårder 1727 [url="http://picasaweb.google.no/110235783312511235601/RakkestadSkiptvetSpydebergSynsforretningOverDragongarder1727>Lenke Synsforretning over Dragongårder 1724, Rakkestad, Spydeberg, Eidsberg, Askim, Trøgstad Lenke Toten, Vardal og Biri, synsforretning over dragongårder 1727 Lenke og nyutlagte dragongårder 1750 (østlandet):Nedre Romerike fogderi Nye utlagte dragongårder 1750 Lenke Heggen og Frøland fogderi Nye utlagte dragongårder 1750 Lenke Follo Nye utlagte dragongårder 1750 Lenke Østfold (smaalenenes amt) Nye utlagte dragongårder 1750 Lenke Kompaniruller: Skognske kompani, rulle 1762 Lenke Overhaldske kompani, rulle 1762 Lenke Utkommanderende til danmark 1740 tallet fra 1. Trondhjemske: 1. Trondhjemske nas. inf. reg. utkommanderede 1740-tallet LenkeDiv:2. sønnafjeldske dragon regiment, Frøland unge mannskap 1761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har lagt ut: Råbygdslaget fogderi militærrulle 1716Odal, Gruer og Hoff, Kusker og hester 1716Østerdalen og Odalen, rulle over mannskap 1716Nedernes fogderi, militære 1716Kristiansand by, innrullerte 1716Bergen, sum over fødte og døde i Bergen 1735 og 1737Bergenhus stift, tabell over fødte og døde 1735 og 1736Bergen, bøter og fattigmanntall 1737Arendal, borgere og strandsittere 1736Kongsberg, borgerskapet 1737 og 1738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.