Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut koppskatten 1645 for Sunnmøre, Romsdal og Nordmøre LenkeKoppskatten 1645 for Fosen, Orkdal, Gauldal, Strinda, Stjørdal, Inderøy, Namdal, Salten, Lofoten, Vesterålen, Andenes, Tromsø og Senja vil komme i løpet av de nærmeste dagene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hyggelig at du fant bloggen, Nils Axel. Håper du får glede av kildene.Takk til Arnt. Lenker er laget.Jeg har lagt ut: Strømsø 1712 Krigstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut koppskatten 1645 for Fosen, Gauldal, Orkdal og Strinda LenkeKommer i løpet av helgen til å legge ut skatt til artilleri og dragonhester 1657 for Romsdal, Nordmøre, Fosen, Orkdal, Gauldal, Strinda, Stjørdal, Inderøy og Namdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk til Arnt Stavne for utrettelige arbeid med å legge ut kilder; denne gang for Gauldal, Orkdal, Salten, Tromsø og Senja som er noen av mine interesseområder. Fantastisk flott gjort av deg å avfotografere vanskelig tilgjengelige kilder - godt nyttår!Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Arnt. Lenker er laget.Jeg har lagt ut Fredrikstad, Moss og Krogstad (Kråkstad) 1712 Krigstyr (På tvers av fylkesgrensene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Da drister jeg meg utpå med et lite ønske til Arnt: Noen innrulleringsmanntall for Gildeskål fra 1820-tallet...? Det hadde vært kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Frank,noterer meg ønsket og skal prøve å huske det ved neste besøk på statsarkivetHar selv et ønske til de som fotograferer på Riksarkivet:manntallet 1762 for Kvikne prestegjeld i Rentekammeret, fogderegnskap, Østerdalen fogderi, eske 1014Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg har sånn smått prøvd å systematisere noe av det jeg har fotografert. Se http://picasaweb.google.com/arnelangas- Ekstraskatt 1762 for Frosta prestegjeld, Nord-Trøndelag.- Skoletoll-lister 1844, 1846 og 1847 for Åsen, Nord-Trøndelag. Dette er navnelister som oppgir navn på de det ble utliknet skoleskatt på (i hovedsak gårdbruker, barn over en viss alder, tjenestefolk, innerster, husmenn). Flere lister kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøvde å gå inn på Ekstraskatten 1762 Arne, men selv om jeg trykker F 11 for full skjermt så får jeg det ikke så stort at det blir lesbart. Hva gjør jeg feil? Må jeg jgøre noe med innstillinger på pc-en min? Hadde ikke problemer med å lese militærruller nå i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hm... Jeg er ny på dette, så jeg vet ikke helt hva jeg skal foreslå. Regner med du har trykt på forstørrelsesglasset (opp og til høyre for bildet) for å forstørre. Det ser ut til at 1600x1067 piksler er maksimal oppløsning her (?). Jeg har lastet opp manntallet på nytt i full oppløsning, men det er mulig du må laste ned bildet for å få fullt utbytte av dette. Trykk i såfall på 'last ned' (opp til venstre for bildet). Noen av bildene er litt uskarpe i kantene, men dette var det beste jeg fikk til med et enkelt kamera uten stativ.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ble litt bedre når jeg brukte forstørrelsesglasset,men fremdeles noe for liten skrift. Hvis jeg tar full skjerm kommer dette med forstørrelsesglasset bort. Ellers er det flott at du gjør dette Arne, og jeg kommer sikkert til å få mye bruk for det du har lagt ut der(både ekstraskatten 1762 og skoleprotokollene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Og tusen takk til deg, Stig! Kan ikke forstå annet enn at mange blir veldig glade for at du har avfotografert disse passprotokollene!:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Arne, Arnt og Stig. Lenker er laget. Jeg håper at jeg har fått med alle.Jeg har lagt ut 'Hedemarken 1711 Ekstraskatt av tjenestefolks lønn og sko'. Den erstatter Nes 1711 Ekstraskatt. Videre har jeg lagt ut 'Christiania 1699 Kop-, Heste- og Ildsted Sampt Rendtepenges Skatt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.