Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Kari. Har med stor interesse lest det du skriver om avfotografering. Det er en flott instruksjon i hvordan avfotografere dokumenter. Har tenkt å 'kaste meg over' gamle skoleprotokoller. Skjønner nå at det lønner seg å ta med PC for å sjekke kvaliteten på bildene der og da.Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Flott Greta. Det er på tide det kommer ei jente til på laget! Gamle skoleprotokoller er interessant. Hvilket område har du tenkt å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei!Tusen takk for et helt utrolig arbeide dere nedlegger til glede for så mange.Jeg prøver på et sært ønske som befinner seg på Riksarkivet:'Schole-Væsenets Indrætning' i Hobøl 1742.Årsaken til dette ønske er at man der finner 12 underskrifter og 12 buemerker i utmerket tilstand. (I Hobøl bygdebok II er et dårlig svart/hvit bilde gjengitt.)MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Per Harald: Takk for hyggelige ord. Om du fremskaffer arkivplasseringen er sjansen større for at en av oss fotografere den siden.Nedre Romerike 1810 Inntektsskatt er lagt ut og to militære ruller er flyttet fra 'På tvers av fylkesgrensene - militære ruller' til 'KG-1 Militære ruller - Kavaleriet' (lenkene er de samme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei!Jeg har søkt i Felleskatalogen for Arkivverket og er kommet frem til at den eneste mulige må være:A-10904 / Hobøl prestearkiv.Iflg. teksten står det:Arkivet inneholder blant annet kallsbøker 1731-1813, tre esker attester 1776-1940. Foruten enkelte arkivsaker fra skole- og fattigstell finnes møtebok for vergerådet (det senere barnevernet) 1906-1953. Kirkestol fra 1683, både for hovedkirken og annekssokn, med opplysninger tilbake til 1673.Noe nærmere angivelse har jeg ikke. Hobøl bygdebok angir bare Riksarkivet som kilde.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Om det er prestearkivet, er det Statsarkivet, ikke Riksarkivet. Det ser ut til å være litt vel mye å lete igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei!Det er møte i DIS-Nedre Romerike i Romerike Historielags Hus, i morgen tirsdag 26.januar kl 19.00.Huset ligger vis à vis Skedsmo kirke på Skedsmokorset. Googlekart: LenkeMøtet er åpent for alle. Jeg skal snakke om 'Avfotograferte slektshistoriske kilder', demonstrere publisering av kilder på nettet, samt svare på spørsmål.Vi sees!Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Hei,Tenkte jeg skulle ta det med ro og vente å se om det ble noe resultat av Arnt Stavnes ønske i innlegg 388.Jeg ønsker meg også svært gjerne dette ekstraskattemantallet fra Østerdalen. Jeg har forsøkt tidligere å få sendt kopi fra Riksarkivet uten hell. Kanskje dere her på forumet er redningen?Mvh Torkild Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Mitt ønske er flere folk som kan fotografere av kilder på alle arkivene.Tenk hva vi kunne få til om flere ville bidra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg kunne godt tenke meg å bidra, men jeg har ingen tilgang til Statsarkivet før april/mai. I mellomtida kan jeg jo prøve å sette meg inn i hvordan en går frem.mvh Torkild Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Fint Torkild, april/mai er en fin tid, med godt lys for fotografering.Har lagt ut en militærrulle fra Akershusiske infanteriregiment: 1697 Nannestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut følgende matrikkler for Orkdal fogderi (Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal)1702, 1704, 1709, 1710, 1719 (kun rennebu), 1722 og 1724Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tollregnskapene er fine kilder for oss som har skipperblod i årene. Har lagt ut en rulle fra Fredrikshavn 1751 Skippernes navn. Her er skippere fra flere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.