Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Min erfaring er at mange ikke kan lese skriften og at det derfor er enda bedre med en fullstendig transkribsjon fremfor foto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er nok mange som ikke kan lese disse gamle manntallene, men det er også mange som kan. Det er hjelp å få her i Debattforumet. Jeg kunne heller ikke lese gotisk skrift da jeg begynte med slektsforskning. Jeg lærte det ved å skrive av 1701 manntallet for Enebakk. Jeg hadde et ark med gotiske bokstaver foran meg, og tok bokstav for bokstav. Det gikk greit. Etterpå kunne jeg lese skifter. Det var den store gevinsten. Skifter er etter min mening det mest interessante ved slektsforskning. Det forteller hva folk hadde å greie seg med. Det var ikke mye.Jeg kommer til å fotografere av noen flere skattemanntall, og så begynner jeg på militære ruller, så kan hvem som helst skrive det av. Nå blir det i all fall tilgjengelig. Områdene jeg fotograferer av er først og fremst Enebakk, Hole, Hedmarken og Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut ovenfornevnte plansje. Den deles ut på Rigsarkivet i København, og den er også trykket i boken 'Våre Røtter' skrevet av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg. Jeg tror den også er å få i en folder på Riksarkivet i Oslo.Om noen protesterer med hensyn til opphavsrett, sletter jeg den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg var på Riksarkivet i går og fotograferte ekstraskatten for Hedemarken fogderi. Det var satt ut et bordstaffeli på fotorommet som jeg brukte. Et slikt staffeli gjør det mulig å bruke stativ, noe jeg ikke hadde med. Det var overskyet og lyset var ikke godt nok, men resultatet er bra nok for mitt eget formål med min store og gode dataskjerm. Jeg har lagt ut manntallet for Stange, og vil gjerne ha tilbakemelding om det er noen som ikke klarer å lese det. E-postadresse: slektskilder@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Er det lov å ønske seg noe i Solør-Odal området...? Selv om det kanskje ikke er dine kjerneområder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Om jeg har tid, så fotograferer jeg det som er i pakka, selv om jeg ikke trenger det selv. Hedemarken fogderi omfatter dessverre ikke Solør-Odal området. Når jeg er ferdig med ekstraskatten skal jeg fotografere tiender og soldatmanntall.Jeg håper at flere vil fotografere kilder. Det er enkelt og greit, raskt og kostnadsfritt slik jeg gjør det. Om noen har lyst til å prøve, men er usikker på hvordan de skal få lagt det ut, kan jeg hjelpe. Det hadde vært fint med en dugnad!Det er veldig mye å hente i arkivene. Jeg har laget en blogg med noe av de slektshistoriske arkivaliene jeg har funnet ved søk i Arkivverkets arkivkatalog på Internett. Se: http://arkivkilder.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Dette er et meget bra tiltak, Kari. Meget nyttige filer for en som forsker i Hedmarksområdet.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

'Dagens' er en liten godbit til de som leter etter slekt i Eidsvoll hvor kirkebøkene er brent: Inntektskatt 1810. Den skulle visstnok alle betale, så her finner en også husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for fotografiene av skoskatten 1711 for Hole, Kari! Det sparte meg for en tur til Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var hyggelig, Sten. I dag har jeg fotografet 1762 manntallet for Hole og Norderhov. Det legges ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.