Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Veldig bra, Kari! Alt fra Hole og Norderhov tas imot med stor glede. Og siden jeg har sett at du også er interessert i Nedre Romerike, ser jeg også fram til eventuelt flere publiseringer av kilder fra Enebakk, Høland og Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Som sagt er det hyggelig med litt tilbakemelding, Sten. Jeg tildels følt at jeg prater med meg selv når jeg skriver en rekke meldinger med lite respons fra eventuelle brukere.Jeg kan ikke love noe fra Aurskog Høland, men det blir nok noe tiender fra Enebakk. Hva jeg gjør med militære ruller kommer mye an på hva som ligger i pakkene. Det er mye stoff å hente der, og det hadde vært fint om flere var interessert i å bidra, slik at vi ble et team.I dag har jeg lagt ut inntektsskatten 1810 fra Gjerdrum. Jeg har sett litt på det jeg la ut fra Eidsvoll i går. Jeg tok utgangspunkt i Lars og fant 103 personer med det fornavnet i alder mellom 10 og 50 år i folketellingen 1801. Disse skulle da ha mulighet til inntekter 10 år senere, men i skattelisten er det bare 27 med navnet Lars. På 10 år er det en del inn/utflytting og dødsfall, men det viser likevel at det var ganske mange som ikke er med i dette skattemanntallet. Det er noen enker og ugifte kvinner, noen få husmenn og arbeidere ved verkene, men her mangler det mye. For de som er med, er opplysninger om yrke interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk for Aker 1711, Kari! Du gjør en formidabel jobb med å legge ut dette kildematerialet, som neppe noen gang vil bli digitalisert - i hvert fall ikke i nærmeste framtid.Har du vurdert å avfotografere diplom (dokumenter) fra 1500-, 1600- og 1700-tallet? Det finnes mange av disse i ulike arkivserier i Riksarkivet/SAO, hvor det ofte er utarbeidet kortsystem med henvisning til hvert enkelt diplom, sortert på ulike prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var hyggelig å høre at du har glede av det jeg legger ut, Sten. Det er ganske mye jeg har planlagt å fotografere av de mest kjente kildene, så jeg får se hvor langt jeg kommer. Er takknemlig for tips om gode kilder. Diplomer er notert, men jeg lover ingenting.Follaug (Follo) 1711 Ekstraskatt er lagt ut i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kari,«Lægdsrulle for Totenske, Hedemarkske, Laurvikske og Jarlsbergske kompani 1719» hadde vært flott å fått fotografert. Jeg har transkribert Laurvikske og Jarlsbergske kompani, men jeg har ingen ambisjoner om å gjøre det samme med Totenske og Hedemarkske kompani.Arkivreferanse finner du på denne siden:http://www.vestfold-slekt.net/1717.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Flott Trond! Håper det er flere som vil skrive av, lage navneregistre (hvert bilde har egen webadresse) eller skrive gardsnavn til hver side i kommentarfeltene. Jeg kan gjerne legge ut avskrifter eller navneregistre på nettsiden. Det er fort gjort.Ta gjerne kontakt med meg om dere trenger hjelp: slektskilder@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Erlend E. Mæhlum har lagt ut noen overformynderiprotokoller fra Lofoten, Vesterålen og Andenes for årene 1788-1794 og 1806-1807 samt Rulle over sjøsoldater i Nordland år 1675.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg var på RA i går og fotograferte 3 kommunikantprotokoller fra Eidsvoll hvor kirkebøkene er brent. Protokollene var store og tetttskrevne. De små bokstavene var mellom 1 og 2 mm store. Det var vanskelig å fotografere. Papiret var tykt, stivt og bulkete. Lyset var varierende. Hadde det ikke vært for at Erlend Mæhlum dukket opp og hjalp meg med den siste og største protokollen hadde jeg ikke klart å fotografere den. Men med en ekstra hånd til å holde på den ene siden ble også den siste protokollen avfotografert. Dessverre ble resultatet av disse tre protokollene av varierende kvalitet, men det er lesbart, så 3 timers arbeid er ikke helt bortkastet. Takk til Erlend!Den første kommunikantprotokollen er mikrofilmet og ligger under skannede kirkebøker. Her kan en tydelig se at disse protokollene er vanskelige å fotografere. Også denne er ganske 'grumsete'.Jeg håper dere likevel kan ha glede av disse protokollene og har begynt å legge ut den første (som er nr. 2) for perioden 1834-47. Jeg har lagt ut årene 1834-38, og vil fylle på etterhvert. Hvert bilde skal redigeres noe, og jeg markerer i bildeteksten hvor konfirmantene er ført. Det tar litt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut årene til og med 1843 på kommunikantene. Er det noen som har lyst til å skrive av konfirmantene? Jeg kan godt legge ut 1 år ad gangen, så kan jobben deles på flere.Erlend er visstnok på RA i dag med kamera. Det blir spennende å se hva han kommer med. Har fått signaler om det det kan bli flere med kamera på fotorommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Til (69). Jeg skrev av de konfirmerte kommunikantene (som er den korrekte betegnelsen) for åra 1821-1861 for flere år siden. Avskriften var ikke bokstavrett på den måten at navn og bosted er i normalisert språkdrakt. Listene er lagt inn på data, men egner seg ikke til å legge ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det må gjøres en mer kildetro avskrift før de kan legges på mettet. Avskriften jeg gjorde var kun for eget formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Erlend E. Mæhlum har lagt ut ekstraskatten 1711 for Rakkestad fogderi, dvs: Spydeberg, Skiptvedt, Rakkestad, Rødenes. For Rakkestad og Skiptvedt er det også manntall over tjenestefolk.Jeg har lagt ut resten på Eidsvoll kommunikanter 1834-1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Har ikke hatt bruk for noe av det du har lagt ut ennå, men må gi en stor honnør for det du gjør. Det hadde vært fint om folk hadde gitt positive tilbakemeldinger når personer som Kari bruker så mye tid på og gjøre det lettere for oss andre.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk, det er alltid hygggelig og oppmuntrende med ros.Jeg har lagt ut Fradrikshald 1762 Ekstraskatt. Den er ikke helt skarp, men leselig. Jeg hadde først tenkt at jeg ikke skulle legge det ut, men det er jo ikke noe å spare på. Kan dere lese det får det være bra nok. 'Det beste er det godes fiende' er det noe som heter. Dette var det første jeg fotograferte på RA og littt tidlig på dagen, deretter tok jeg ekstraskatten for 1770. I mellomtiden hadde Vårherre skaffet litt bedre lys.Ha en fin pinse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.